/
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
وزیر نفت:

سیراف در اولویت طرح های پتروپالایشی است

وزیر نفت گفت: طرح سیراف به منظور بهره گیری از مصوبه اخیر هیئت وزیران برای طرح های پتروپالایشی و پالایشگاهی از اولویت برخوردار است.
کد خبر : ۲۵۶۷۷

 به گزارش نبض نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت درباره شرایط طرح پالایشی سیراف گفت: این طرح برای استفاده از مصوبه اخیر هیئت وزیران برای طرح‌های پتروپالایشی و پالایشگاهی از اولویت برخوردار است که طبق پیش بینی‌هایی که در گذشته برای آن شده با استفاده از خوراک میعانات گازی و تولید فرآورده‌های پالایشی و پتروپالایشی کلید خواهد خورد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره برنامه ریزی این وزارتخانه برای سازمان دهی خودروهایی که گاز LPG مصرف می‌کنند نیز توضیح داد: سوخت جایگزین بنزین برای ما همچنان CNG است و هنوز به این نتیجه نرسیدیم که هنوز LPG را به عنوان سوخت جایگزین به رسمیت بشناسیم تا برای آن برنامه ریزی سازمان دهی کردن داشته باشیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره در نظرگرفتن سهمیه بنزین نوروزی برای دارندگان خودرو گفت: اگر به ما از سمت دولت ابلاغ شود این سهمیه بندی را انجام داده و تخصیص می‌دهیم که هنوز ابلاغی در این زمینه نداشته ایم.

وزیر نفت همچنین درباره شرکت کردن ایران در نشست اوپک که در آینده نزدیک انجام می‌شود، تصریح کرد: درباره پیشنهاد کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت نیز که از سوی کمیته فنی اوپک و غیر اوپک مطرح شده است نیز باید گفت که میزان کاهش تولید را تنها نباید با نگاه ریاضی و عددی دید بلکه هر کشوری می‌تواند دلایل خاص خود را برای کاهش تولید داشته باشد که دلایل پیچیده ای می‌تواند داشته باشد. به طور کلی ایران از کاهش تولید نفت به میزانی که اکثریت با آن موافق باشد، حمایت می‌کند.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا پرداختن به طرح توسعه صنایع پالایشی و پتروپالایشی به منزله حذف ایران از بازار نفت است؟ توضیح داد: خیر این چنین نیست؛ اما اگر بخواهیم چنین تصور کنیم که صادرات صرف فرآورده‌های نفتی می‌تواند به طور کامل تحریم‌ها را دور بزند و هیچ مشکلی نیز در این زمینه وجود نداشته باشد نیز صحیح نیست.

زنگنه درباره برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک با توجه به شیوع ویروس کرونا هم اظهار کرد: صحبت‌هایی در این زمینه مطرح شد، اما بعد فروکش کرد، فعلاً نشست فوق‌العاده اوپک در همان تاریخ چهارم و پنجم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) برگزار می‌شود.

وی درباره اینکه آیا ایران با کاهش بیشتر تولید موافق است، گفت: هر چه می‌خواهند، کاهش دهند.

وزیر نفت درباره اینکه شما عنوان کرده بودید بازار نفت باید متعادل شود و کمیته فنی اوپک و غیراوپک (JTC) پیشنهاد کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت را مطرح کرده است، آیا این میزان کافی است، پاسخ داد: میزان کاهش تولید را تنها نباید با نگاه ریاضی و اعداد دید، بلکه هر کشور دلایل خاص خود را برای کاهش تولید دارد که پیچیده است.

زنگنه گفت: ایران از کاهش تولید نفت به مقداری که اکثریت با آن موافق باشند، حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر تفاهمی از پیش نباشد شما نیز به نشست اوپک نمی‌روید، گفت: من نگفتم نمی‌روم، بلکه می‌گویم اگر قرار است نشستی زودتر برگزار شود پیش از آن باید تفاهم شده باشد، نه اینکه بنشینیم و بحث کنیم و نتیجه‌ای نداشته باشد.

وی افزود: اگر از پیش تفاهم نشده باشد چه فایده‌ای دارد در نشستی بدون تفاهم حاضر شویم، زیرا این موضوع خود سبب کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود.

تأثیر کرونا بر تقاضای نفت

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در شرایط کنونی به دلیل تحریم‌ها در فروش نفت با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم، وزارت نفت در چه زمینه‌هایی می‌تواند شرایط حضور فعال‌تر بخش خصوصی را در فروش نفت میسر کند، گفت: هر کسی که می‌خواهد وارد فروش نفت شود، چه در بورس که بهترین آنهاست و چه باز هم مستقیم به ما مراجعه کند؛ فقط به ما پول بدهد.

زنگنه درباره گسترش ویروس کرونا و تأثیر آن بر تقاضا گفت: این ویروس تقاضا را کاهش داده است؛ اما سرانجام اگر آمریکایی‌ها بخواهند درست عمل کنند باید جنجال دیگری به پا کنند و دو تا کشور دیگر را هم تحریم کنند تا بازار برای نفت خودشان باز شود. به نظر من همه کارهایی که آمریکا انجام می‌دهد بخشی از آن به این دلیل است که توازن بین عرضه و تقاضا ایجاد کند تا نفت خود را ارزان نفروشد.

وی به این پرسش که اتفاقی که برای بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران رخ داده (ویروس کرونا در چین) چه تأثیری روی اقتصاد ایران خواهد داشت، افزود: تأثیری زیادی ندارد. این اتفاق بیشتر روی اقتصاد عربستان و روسیه تأثیر می‌گذارد.

وی درباره آخرین وضع پرونده بابک زنجانی نیز گفت: فعلاً درباره بابک زنجانی صحبتی نمی‌کنم.

وزیر نفت درباره بازنشر کلیپ سال ۹۶ مبنی بر تاخت زدن اموال خود با قالیباف هم توضیح داد: این موضوع تازه نیست و مربوط به سال ۹۶ است و آن مقطع جوابش را دادم. حالا یک عده‌ای دوباره آن را بازنشر کردند. با چه هدفی؟ من متوجه هستم چه کار می‌کنند.

منبع: مهر

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر