/
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

ایستادگی در برابر تحریم با تولید «کک» در پالایشگاه‌های کشور

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: با امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی (ره) و پس از آن اجرایی شدن آن، شعار سال گرامی داشته شده و رونق تولید اتفاق افتاده است.
کد خبر : ۲۵۷۴۷


به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، علی آقامحمدی امروز (دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: پس از اقدام آمریکا و تحریم الکترود گرافیتی با هدف زمین زدن صنعت فولاد (اواخر دی‌ماه) بلافاصله نشستی با این محور در دفتر (مقام معظم رهبری) تشکیل شد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایمیدرو در نشستی که دو هفته پیش برگزار شد برنامه نهایی خود را برای تولید کک سوزنی و اسفنجی اعلام کردند، تصریح کرد: این طرح‌ها ظرف دو سال آینده کامل اجرا می‌شود. با امضای این تفاهم‌نامه و سپس اجرایی شدن آن، شعار سال گرامی داشته شده و رونق تولید اتفاق افتاده است.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: به سهم خود، از امضای این تفاهم‌نامه قدردانی می‌کنم و امیدوارم این همت بلند و بلندتر باشد.

شایان ذکر است وزارت خارجه آمریکا آذرماه امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش و انتقال کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران مشمول تحریم‌های واشنگتن شده است.

گرافیت از ماده اولیه‌ای به نام کک ‌سوزنی تولید می‌شود. کک‌ سوزنی نیز از ماده‌ای به نام کک نفتی یا قطران (با ریشه زغال‌سنگ) به‌دست می‌آید که تولید آن با استفاده از فناوری‌های بسیار پیچیده و فوق‌پیشرفته امکان‌پذیر است.

کک ‌سوزنی و الکترود گرافیتی دو ماده اصلی صنایع فولاد است که در صورت نبود این دو ماده، فعالیت کوره‌های قوس الکتریکی متوقف می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر