/
۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
هم‌افزایی توان نفت و صنعت برای مقابله با تحریم‌ها

برای نخستین بار در دو پالایشگاه کشور، کک سوزنی و اسفنجی تولید می‌شود

با امضای تفاهم‌نامه امروز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مجموعه صنعتی ایمیدرو، وزارت نفت و وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) برای مقابله با تحریم‌ها، توانمندی‌های خود برای تولید کک موردنیاز صنایع فولاد و آلومینیوم را به اشتراک می‌گذارند.
کد خبر : ۲۵۷۷۹

به گزارش نبض نفت به نقل از وزارت نفت، تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند، صبح دیروز با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امضا شد.

- با امضای این تفاهم‌نامه برای نخستین بار با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، مجموعه صنعتی ایمیدرو، واحد صنعتی تولید کک در این دو پالایشگاه ساخته و کک سوزنی و اسفنجی موردنیاز صنایع فولادسازی و آلومینیوم کشور از نفت کوره کم‌گوگرد تولیدی در این دو پالایشگاه تولید خواهد شد.

- پایلوت این طرح در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شده است و با امضای این تفاهم‌نامه، زمینه ساخت این واحدها در دو پالایشگاه کشور فراهم می‌شود و کک موردنیاز صنایع فولاد در مقیاس صنعتی تولید خواهد شد که با توجه به شرایط تحریم‌ها، نقش مهمی در خودکفایی ایران در صنایع فولاد، داخلی‌سازی و نیز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

- طرح تولید کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس با هزینه سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون یورو (۳۰۰ میلیون یورو از طریق پیش پرداخت خرید کک توسط گروه صنایع معدنی ایمیدرو و بقیه از طریق منابع داخلی پالایشگاه بندرعباس) اجرایی می‌شود؛ لیسانس این فناوری متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت است و از طریق آن سالانه ۶۲۰ هزار تن کک اسنفجی، ۷۳۶ هزار تن  نفت‌گاز سبک، ۱۷۳ هزار تن نفت‌گاز سنگین، ۳۲۷ هزار تن نفتا و ۱۱۰ هزار تن گاز مایع تولید می‌شود.

- پروژه تولید کک سوزنی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با هزینه سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو (۷۵ میلیون یورو از طریق پیش پرداخت خرید کک توسط گروه صنایع معدنی، ایمیدرو و بقیه از طریق منابع داخلی پالایشگاه شازند) اجرایی می‌شود، لیسانس این طرح متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت است و برای نخستین بار در کشور سالانه ۷۰ هزار تن کک سوزنی، ۸۲ هزار تن نفت گاز سبک در سال، ۸۳ هزار تن در سال نفت‌گاز سنگین، ۲۸ هزار تن در سال نفتا و ۲۳ هزار تن گاز مایع تولید خواهد شد.

- با اجرای این طرح در مجموع نزدیک به ۷۰۰ هزار تن کک در کشور تولید خواهد شد که با تکمیل آن، افزون بر تامین نیاز داخلی، امکان صادرات این محصول در کشور فراهم می‌شود و از این طریق، ارزآوری قابل‌توجهی برای صنعت پالایش کشور حاصل می‌شود.

- در صورت اجرایی شدن این تفاهم‌نامه، بخشی از کیفیت خروجی پالایشگاه‌ها در تولید نفت کوره افزایش می‌یابد، خوراک هر دو واحد در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند نفت‌کوره است که به محصولات بسیار با ارزش‌تر تبدیل می‌شود، برای نمونه نفت کوره ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلاری در کک سوزنی، به یک محصول چند هزار دلاری بدل می‌شود.

- برای اجرای این طرح حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که حدود ۷۰۰ میلیون یوروی آن در طرح پالایشگاه بندرعباس و ۳۰۰ میلیون یوروی آن در طرح پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک سرمایه‌گذاری خواهد شد.

- تولید کک در کشور از سال‌های خیلی دور دنبال می‌شد، اما به دلیل فراهم نبودن دانش فنی فرآیند تولید آغاز نشده بود، اما خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت در هر دو مورد به فرآیندهای تولید قابل اتکا دست یافت و هم‌اکنون هر دو پالایشگاه از عملکرد این فرآیندها و لایسنس‌های به‌دست آمده مطمئن هستند.

- کک سوزنی از محصولاتی است که در ماه‌های اخیر از سوی آمریکا تحریم شده است؛ کک‌سوزنی شکلی خاص از کک نفتی است که با فناوری‌ پیچیده‌ای تولید می‌شود؛ بخش اعظم کک تاخیری تولیدی به صورت قطعات سخت، متخلخل و با شکل‌های نامنظم است که به دلیل شباهت به اسفنج سیاه به کک اسفنجی شهرت دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر