/
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

عربستان نگران پاسخ کُند اوپک در برابر کاهش قیمت نفت است

عربستان سعودی از تولیدکنندگان نفت جهان می خواهد در بحبوحه تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت، با کاهش سریع عرضه نفت موافقت کنند.
کد خبر : ۲۵۷۸۵

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، عربستان سعودی از تولیدکنندگان نفت جهان می خواهد در بحبوحه تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت، با کاهش سریع عرضه نفت موافقت کنند. تأخیر در این کار هزینه هنگفتی به دنبال خواهد داشت.

ریاض سعی می کند تولید کنندگان اوپک و متحدانش به رهبری روسیه را متقاعد کند زودتر تصمیم گیری کنند.

 تقریباً تمام اعضای اوپک ازجمله ونزوئلا و ایران از کاهش پیشنهادی عرضه نفت حمایت کرده اند. ولی روسیه هنوز موضع خود را اعلام نکرده است.

ریاض تاثیر شیوع ویروس کرونا را بر تقاضای نفت بیشتر از تاثیر  ویروس سارس در سال‌های 2002 و 2003 می‌داند چون نقش چین در اقتصاد جهان در حال حاضر بسیار بیشتر از گذشته است.

قیمت نفت در سال جاری میلادی بیش از 11 دلار در هر بشکه کاهش یافته و به 54 دلار رسیده است. این کاهش قیمت در بحبوحه شیوع ویروسی که تا حالا جان بیش از 1100 نفر را در چین گرفته، هشداری برای تولیدکنندگان نفت است.

 یکی از منابع اوپک گفت ریاض خواستار کاهش سریع عرضه است تا حداقل قیمتی برای نفت گذاشته شود.

« عربستان می خواهد سریع عمل کرده و قیمت نفت را روی 60 دلار در هر بشکه یا بالاتر از آن نگه دارد».

عربستان سعودی که بزرگترین تولید کننده نفت اوپک است، در گذشته هم کاهش یا افزایش تولید این گروه را برای نگه داشتن قیمت نفت در یک سطح مناسب هدایت کرده ولی همیشه عکس العمل آنها به موقع نبوده است.

همواره از اوپک به خاطر عدم جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت نفت در سال 2008 انتقاد شده است. در آن سال ها، قیمت نفت خام برنت به خاطر ترس از کمبود عرضه به 147 دلار در هر بشکه رسید.

این گروه در برخورد با بحران مالی جهانی که باعث کاهش تقاضا و سقوط قیمت نفت تا 30 دلار در هر بشکه شد هم عملکرد سریعی نداشت.

 با بهبود شرایط اقتصادی جهان پس از آن بحران، تقاضای جهانی نفت افزایش یافت ولی اوپک در افزایش تولید بسیار کند عمل کرد و باعث بالا رفتن دوباره قیمت نفت خام برنت شد.

این بار هم ائتلاف اوپک و متحدانش زمان حیاتی برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت را از دست داده و سهم مسکو و سایر تولیدکنندگان را برای حمایت از کاهش نفت بالا برده است.

کمیته فنی اوپک هفته گذشته پیشنهاد داد 600 هزار بشکه دیگر از تولید نفت این گروه کم شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر