/
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲

اولویت وزارت نفت جایگزینی حداکثری گاز با سوخت مایع در داخل است

سیاست کلان کشور به عنوان بزرگترین دارند ذخایر گاز جهان، جایگزینی حداکثری این سوخت پاک با سوخت مایع در داخل کشور است و پس از آن صادرات گاز با رعایت منافع ملی و با اولویت صدور آن به کشورهای همسایه نیز برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر : ۲۵۸۰۰

نبض نفت -  اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به این گزارش با عنوان "وزارت نفت بی‌تفاوت به بازار صادرات گاز/ خطر حذف همیشگی ایران از بازار گاز همسایه‌های شرقی" توضیحاتی ارائه داده که متن کامل آن به شرح زیر است:

کارشناسی که خود را متخصص و تحلیلگر در حوزه انرژی معرفی کرده است، ادعا شده است که پیمانکاران ایرانی در دولت دهم قرار بوده وامی از سوی دولت ایران دریافت کنند تا خط لوله‌ای جهت دریافت گاز صادراتی ایران در خاک پاکستان احداث نمایند و پس از این کار، از محل فروش گاز در پاکستان بازپرداخت وام و سود آن را انجام دهند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و صدرات مهندس زنگنه در وزارت نفت، جلوی این کار گرفته شده است. جهت اطلاع این متخصص و تحلیلگر عزیز که ظاهرا مطلقا هیچ آشنایی با سازوکارهای مالی و اجرای پروژه ندارند، باید گفت ایران در سال 1392 و در اوج تحریم‌های ظالمانه غرب و استمرار رشد منفی اقتصادی کشور و برخلاف نص صریح قرارداد منعقد شده جهت صادرات گاز به پاکستان، چرا باید اساساً هزینه ساخت خط لوله دریافت گاز را درخاک پاکستان متقبل می‌شد؛ که اگر می‌شد امروز ایشان و سایر همفکرانشان فریاد بر باد رفتن اموال بیت‌المال و باج گازی ایران به دیگران را سر می‌دادند.

ایران در خرداد 1388 یک قرارداد رسمی جهت صادرات گاز به پاکستان به امضا رسانده است که تمامی موارد در آن از جمله در شرایط استنکاف طرف مقابل از دریافت گاز پیش‌بینی شده است، مسئله اینجاست که در یک قرارداد بلندمدت، علاوه بر تعهدات طرفین، ملاحظات متنوع دیگری نیز وجود دارد که تصمیم در مورد آنها فراتر از اختیارات وزارت نفت بوده و در سطوح بالای دولت باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. منافع ملی و اصول حسن همجواری است و با توجه به ملاحظات طرفین این فرآیند ممکن است تا حصول نتیجه مورد نظر مدتی ادامه پیدا کند، اما معنای آن حذف ایران از بازار گاز پاکستان نیست. چه واردات این کشور از طریق ال‌ان‌جی دو برابر شود و چه خط لوله ساخته نشده تاپی، روزی روزگاری بتواند گاز ترکمن‌ها را به پاکستان بیاورد، تعهد طرف قراردادی برای دریافت گاز از ایران پابرجاست و البته ایران با رعایت منافع خود فروشنده و پاکستان نیز براساس نیاز خود، خریدار گاز ایران است.

نکته‌ای که یادآوری آن ضروری می‌نماید این است که سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دارند ذخایر گاز جهان، جایگزینی حداکثری این سوخت پاک با سوخت مایع در داخل کشور است و پس از آن صادرات گاز با رعایت منافع ملی و با اولویت صدور آن به کشورهای همسایه نیز برنامه‌ریزی شده است. امری که وزارت نفت در سال‌های اخیر با توسعه پرشتاب میدان گازی پارس جنوبی و همچنین اجرای طرح‌های گازرسانی شهری و روستایی در داخل کشور از یکسو و از سوی دیگر پیشبرد مذاکرات قراردادی برای صادرات گاز به همسایگان برای تحقق آن تلاش کرده است که در همین زمینه صادرات گاز به عراق آغاز شده و مذاکرات قراردادی با کشور عمان نیز پیشرفت داشته است.

بدیهی است با رفع تحریم‌های ظالمانه جهان استکبار، شاهد روند جهشی در اجرای سیاست‌های صادرات گاز به سایر کشورهای منطقه و جهان خواهیم بود، زیرا چه بخواهند و چه نخواهند ایران از بازار گاز منطقه و جهان حذف شدنی نیست».

منبع: فارس

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر