/
۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳

جنگ روسیه و عربستان برای تصاحب بازار نفت هند

هر تولید کننده بزرگ نفت خام از جمله روسیه و عربستان در رویای به دست آوردن بخشی از بازار هند است چون بازار داخلی آن بزرگ بوده و تقاضا برای نفت در این کشور رو به افزایش است.
کد خبر : ۲۵۸۴۴

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، یکی از بزرگترین حامیان تقاضای نفت خام جهان یعنی هند در کانون توجه شرکت های نفت قرار گرفته است. عربستان سعودی از حالا در ذخایر استراتژیک هند مشارکت می‌کند و قراردادی برای ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه در روز در ایالت ماهاراشترا بسته است. شرکت ادنا ک امارات به آرامکوی عربستان در پروژه پالایشگاهی آن پیوسته و به دنبال فرصت های سرمایه گذاری بیشتری است. از زمانی که شرکت رزنفت پالایشگاه وادینار (نایارا) را در 2017 از شرکت اسار اویل هند خریداری کرده، روسیه در بازار فعالیت های پالایشی و پتروشیمی هند حاضر بوده است و این یکی از عوامل اصلی بقای مادورو در ونزوئلا بوده چون نایارا بزرگترین عامل فروش نفت ونزوئلا است. روسیه به دنبال سهم بیشتری است.

وابستگی هند به واردات نفت خام تا پایان 2019 به رقم بی‌سابقه 85 درصد رسیده بود. بنابراین هر تولید کننده بزرگ نفت خامی در رویای به دست آوردن بخشی از بازار هند است چون بازار داخلی آن بزرگ بوده و تقاضا برای نفت در این کشور رو به افزایش است. علاوه بر عرضه کنندگان سنتی مثل عربستان و عراق، روسیه هم به تازگی وارد بازار هند شده است و به نظر می رسد نزدیکی سیاسی این دو کشور ازهر ارتباطی در زمینه انرژی فراتر رفته است. 

شرکت رز نفت روسیه به تازگی اعلام کرده که یک قرارداد عرضه با پالایشگاه دولتی آی او سی هند بسته است. طی این قرارداد رزنفت دو میلیون تن نفت اورال در 2020 برای این پالایشگاه فراهم خواهد کرد. با این قرارداد که به امضای دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند و ایگور سچین، مدیرعامل رزنفت رسیده است، هند به تدریج وابستگی خود به بشکه‌ های نفت تنگه هرمز را کاهش می دهد و روابط انرژی بین هند و روسیه گسترش می یابد.

اگر روسیه می خواهد بهارات پترولیوم هند را بدست آورد، باید با شرکت‌های نفت خاورمیانه رقابت کند چون آرامکوی عربستان و ادناک امارات هم علاقه‌مند به این سرمایه‌گذاری هستند. دولت هند از ابتدا شرکت های نفت بزرگ غرب را ترجیح می‌داد ولی شرکت توتال تمایلی به این سرمایه‌گذاری نشان نداد و بریتیش پترولیوم هنوز مطمئن نیست این پروژه ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد و به نظر می رسد شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری های بزرگ در خانه را ترجیح می دهند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر