/
۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶

دولت سوخت خودروهای LPG سوز را تامین کند

یک کارشناس انرژی گفت: باتوجه به اختلاف ارزش صادراتی بنزین و LPG که بیش از بنزین است، دولت می تواند با جایگزینی گازمایع با بنزین، ۲۹۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.
کد خبر : ۲۵۸۵۳

نبض نفت- در ماه‌های اخیر در بسیاری از مناطق فاقد گاز طبیعی که از گازمایع برای مصرف خانگی استفاده می‌کنند، شاهد مشکلاتی در تأمین LPG آن‌ها و صف‌های طولانی دریافت کپسول‌های LPG بوده‌ایم. این در حالی است که با افزایش قیمت بنزین استفاده از گاز مایع که استاندارد نیست، برای خودروها بیش‌تر شده است. به گفته کارشناسان در صورت ادامه روند افزایش استفاده کنندگان از گاز مایع در خودروها، به ناچار مانند گذشته شاهد استفاده غیرمجاز و غیراستاندارد از LPG در خودروها هستیم.

در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۸ در مصاحبه‌ای زنگنه، وزیر نفت به این موضوع اشاره کرد و گفت: ما الان صادرات LPG گرم را متوقف کردیم و همه این سوخت دارد در داخل مصرف می‌شود. الان همه دغدغه ما این است که مردمی که از LPG برای کارهای روزانه استفاده می‌کنند دچار مشکل نشوند و الان مشکل را تا حدی رفع کردیم. ولی توجه داشته باشید که این موضوع با افزایش عرضه حل نخواهد شد زیرا قیمت LPG نصف قیمت بنزین است و ما هرچه عرضه کنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌شود.

در همین ارتباط، رضا رحیمی، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه این اظهارنظر وزیر نفت در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کره جنوبی، ترکیه، روسیه، ایتالیا و… از ال پی جی به عنوان سوخت خودروها استفاده می‌شود، گفت: در ایران نیز اگر به جای ایجاد محدودیت پخش گازمایع در داخل کشور، وزارت نفت مانند کشورهای مذکور، جایگاه استاندارد و مجاز برای خودروهای LPG سوز ایجاد کند دیگر صاحبین این خودروها کپسول‌های مصرف خانگی را خریداری نکرده و به صورت غیراستاندارد و غیر ایمن در مخازن خودروهای خود خالی نمی‌کنند.

وی افزود: این اقدام باعث سروسامان دادن به پخش LPG شده و مناطق نیازمند LPG از آن به اندازه کافی برخوردار خواهند شد. همچنین باعث ساماندهی سیستم سوخت‌گیری ۱.۵ میلیون خودرو ال پی جی سوز در کشور می‌شود که نتایجی از جمله افزایش ایمنی این خودروها و جمع آوری اماکن غیر مجاز تحویل سوخت LPG را در پی دارد.

رحیمی تصریح کرد: در ۲۱ بهمن ماه ۹۸ قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطرح کرده بود که ارزش LPG بیش‌تر از بنزین است و استفاده از LPG به عنوان سوخت جایگزین بنزین صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که با توجه به ارزش حرارتی بیش‌تر گازمایع نسبت به بنزین و با در نظر گرفتن این نکته که اختلاف قیمت صادراتی هرتن بنزین ۱۵۰ دلار بیش‌تر از همان مقدار LPG است، با مصرف ۲ میلیون تن گاز مایع در خودروها و صادر کردن مقدار بنزین معادل آزاد شده، مبلغ ۲,۹۰۰ میلیارد تومان درآمد برای کشور حاصل می‌شود که می‌توان بخشی از آن را برای توسعه جایگاه‌های LPG و همچنین به عنوان تسهیلاتی برای تبدیل خودرو با سوخت تک به دوگانه LPG سوز، اختصاص داد و بقیه را برای جبران بخشی از کسری بودجه در نظر گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر