/
۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

کاهش تقاضا برای نفت برای نخستین بار طی یک دهه گذشته

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تقاضا برای نفت در سه ماهه پیش رو به علت شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار از زمان بحران مالی سال 2009 در جهان کاهش می یابد.
کد خبر : ۲۵۸۵۴

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تقاضا برای نفت در این سه ماهه به علت شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار از زمان بحران مالی سال 2009 در جهان کاهش می یابد.

این نهاد بین المللی در گزارش ماهانه خود که نام جدید علمی برای ویروس کرونا به کار برده بود، نوشت: «نتایج شیوع ویروس Covid-19 برای تقاضای نفت در جهان چشمگیر خواهد بود.»

بر اساس گزارش IEA، «ما برای کل سال 2020، در مجموع پیش بینی رشد تقاضا در جهان را 365 هزار بشکه تا 825 هزار بشکه در روز کاهش داده ایم که کمترین میزان از سال 2011 به شمار می رود.» البته این گزارش در ادامه اضافه کرد فعالیت های اقتصادی از سه ماهه دوم به تدریج به حالت عادی باز خواهد گشت.بر اساس این گزارش، انتظار می رود تقاضا در سه ماهه نخست 2020 به نسبت سال گذشته 435 هزار بشکه در روز کاهش یابد. «این نخستین کاهش سه ماهه در بیش از یک دهه گذشته خواهد بود.»

انتظار می رود در سه ماهه دوم، تقاضا برای نفت 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و این روند در سه ماهه سوم احتمالا با انجام اقدامات محرک اقتصادی در چین، با رشد 1.5 میلیون بشکه در روز عادی شود.

«چین تقریبا مسئول حدود سه چهارم رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال گذشته بوده است. پیش از شیوع این ویروس، انتظار می رفت یک سوم رشد مصرف نفت در جهان در سال 2020 را به خود اختصاص دهد اما اکنون ما فکر می کنیم که این رقم به کمتر از یک پنجم برسد.»

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر