/
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

همکاری موفقیت‌آمیز نفت و دانشگاه

زنگنه با بیان اینکه انجام سرمایه‌گذاری در صنعت گاز بیشتر دولتی است و بخش کمی از آن مانند شبکه‌های توزیع از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: البته بخش خصوصی می‌تواند در پروژه ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز نیز حضور داشته باشد که در حال شروع شدن است.
کد خبر : ۲۵۸۷۷


به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه به طرح‌های استخراج و اکتشاف و تولید نفت اشاره و تصریح کرد: ما خیلی انتظار نداریم که شرکت‌های ایرانی ریسک اکتشاف را بپذیرند بلکه از آنها می‌خواهیم محلی که از سوی دولت و شرکت ملی نفت ایران اکتشاف شده و مشخص است را توسعه دهند و یا در میدانی که در حال بهره‌برداری است نگهداشت تولید داشته باشیم. زمینه‌های بسیاری در این باره برای بخش نفت و گاز وجود دارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر در گذشته ضمن توجه به شرکت‌های داخلی به دنبال همکاری با خارجی‌ها بودیم به دلیل نیاز به فناوری‌های روز دنیا بوده است، گفت: اکنون دسترسی به فناوری پیشرفته کم شده اما دانشگاه‌های داخلی را ۱۰۰ درصد تجهیز کرده‌ایم که در این زمینه کار کنند و تولید فناوری داشته باشند و در زمینه توسعه فناوری نقش ایفا کنند.

زنگنه به تقویت همکاری صنعت نفت و دانشگاه‌ها از سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: پیوند بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های عملیاتی نفت هم اکنون برقرار شده است و اینطور نیست که این دو همدیگر را دفع کرده باشند، آنها در حال همکاری با هم هستند که موفقیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه صنعت نفت نیازمند فناوری و بخش دیگر نیازمند تأمین مالی است، اظهار کرد: ده‌ها میلیارد اعتبار برای توسعه صنعت نفت، توسعه میدان‌های نفتی و گازی، نوسازی و بازسازی تأسیسات نفت نیاز است که البته وزارت نفت تنها به یک روش قراردادهای IPC اتکا نکرده و قراردادهای EPC و یا EPD نفت هم در دستور کار قرار دارد و بخشی از منابع را هم از بازار سرمایه از طریق روش‌های سخت اوراق منابع جذب کردیم تا جریان فعالیت زنده باشد.

وزیر نفت ادامه داد: ما نمی‌توانیم ۱۰۰ دکل فعال را یک‌مرتبه به دلیل نبود منابع مالی غیرفعال کنیم. این موضوع یک بیکاری گسترده و ناامیدی ایجاد می‌کند. ما و قتی طرحی را کار می‌کنیم همه صنایع ماشین‌سازی، آهنگری و ریخته‌گری کشور هم کنار ما (صنعت نفت) کار می‌کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر