/
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
مجید محمدپور مطرح کرد:

چالش سازندگان داخلی صنعت نفت برای صادرات به دلیل عدم حل مشکل API

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: چالش سازندگان داخلی صنعت نفت برای صادرات به‌دلیل عدم حل مشکل API است.
کد خبر : ۲۵۹۴۲

نبض نفت - مجید محمدپور در نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: در حال حاضر در این نمایشگاه هر دو طرف عرضه و تقاضا حضور دارند که امیدواریم در پایان علی‌رغم تمام تفاوت‌ها به یک وضعیت جدید و تصمیمات اساسی برسیم و به نحوی مشکلات سازندگان رفع شود.

وی افزود: در حال حاضر 720 شرکت حقوقی در انجمن سازندگان صنعت نفت حضور دارند و 80 هزار اشتغال مستقیم و 250 هزار  اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است. همچنین دو هزار واحد پیمانکاری و 153 شرکت دانش‌بنیان در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

محمدپور گردش مالی 720 شرکت عضو را 2/7 میلیون یورو در سال عنوان کرد و افزود: تمامی 720 شرکت ممیزی شده‌اند و در زمینه ساخت 10 گروه کالایی به کارفرما کمک می‌کنند.

رییس انجمن سازندگان صنعت نفت همچنین گفت: در حال حاضر 10 کمیته تخصصی تعیین شده که کار تکنولوژی‌محور و پژوهشی و همچنین مطالعه عرضه و تقاضا را انجام می‌دهند .

وی تاکید کرد: ما ادعای اثبات شده داریم که 60 درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور به توانمندی رسیده و 20 درصد دسترسی از طریق مهندسی معکوس و مشارکت با طرف خارجی و 20 درصد دیگر نیز به‌دلیل میزان تقاضای بازار و مقیاس تولید و میزان سوددهی هنوز ورود نکرده‌ایم. البته این امکان وجود دارد که در 40 درصد باقیمانده نیز کشور به خودکفایی برسد اما بستگی به کارفرما دارد.

رییس انجمن سازندگان صنعت نفت با اشاره به بازارهای هدف صادراتی گفت: مشکل ما API است که هنوز نتوانسته‌ایم آن را حل کنیم. کشورهایی مانند عمان، آذربایجان، سوریه و عراق مقاصد صادراتی ما هستند اما ما باید بتوانیم چالش‌های موجود در بخش صادرات را برطرف کنیم. یکی از بزرگترین چالش‌های ما کاهش تقاضا است، علاوه بر آن به لحاظ بیمه و مالیات نیز مشکل داریم در حالیکه هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌ایم اما باید ارزش افزوده را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این همچنان خرید بی‌رویه از خارج از کشور ادامه دارد. هنوز با خارجی‌ها به صورت ناعادلانه رقابت می‌کنیم. اگر این روش ادامه یابد غیر از مهندسان، کارگران ماهر نیز مهاجرت می‌کنند.

محمدپور با بیان اینکه 49 درصد ظرفیت ما در اختیار نفت و یک‌درصد در اختیار صادرات است، افزود: اکنون کمیته توسعه صادرات و بین‌الملل را در سوریه، ترکیه و آذربایجان راه‌اندازی کرده‌ایم اما آنچه نگران‌کننده است ظرفیت خالی 50 درصدی است.

وی تاکید کرد: ما هزینه زیادی کرده ایم اما به دلیل کاهش تقاضا 50 درصد ظرفیت خالی است یکی از موضوعات ما این است که بتوانیم شرکت ها را پرزنت کرده و توانمندی ها را ارایه دهیم.وی از هلدینگ خلیج فارس خواست که به سازندگان توجه کند.

رییس انجمن سازندگان صنعت نفت تاکید کرد: از رقابت ناعادلانه بین سازندگان داخلی و شرکت های خارجی جلوگیری شود اگر هلدینگ در این کار پیش قدم باشد قطعا این رویه تسری یافته و روش ها اصلاح می شود.

محمدپور تخصیص منابع و کاهش زمان ارایه تسهیلات را نیز از جمله موضوعاتی عنوان کرد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید آن را حل کند .

وی در پایان پیشنهاد کرد که کارگروهی از انجمن سازندگان هلدینگ خلیج فارس و معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شود تا انجمن بتواند محصولات را با بهترین کیفیت ارایه داده و اشتغال ایجاد کند.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر