/
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

تفاهمنامه پنج جانبه حمایت از صنایع پتروشیمی در کیش امضا شد

تفاهمنامه پنج جانبه حمایت از صنایع پتروشیمی و استقرار شرکتهای دانش بنیان و فعال این حوزه در مرکز نوآوری کیش، روز دوشنبه در سالن همایشهای بین المللی این جزیره امضا شد.
کد خبر : ۲۵۹۵۵

نبض نفت - این تفاهمنامه که به عنوان گامی مهم در حمایت از تولیدات داخلی و توسعه صنایع پتروشیمی  ارزیابی می شود، بین غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش، علی وطنی، مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، جعفر ربیعی،مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و مجید محمدپور، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت امضا شد.

حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در مراسم  امضای این تفاهمنامه از تامین ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ویژه جهت حمایت از سازندگان  و شرکتهای دانش بنیان حوزه صنعت پتروشیمی خبر داد و این اقدام را اولین رهاورد تفاهمنامه پنج جانبه عنوان کرد.

جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در این مراسم با اشاره به اینکه عزم صنعت پتروشیمی برای استفاده از توانمندی داخلی جزم است، گفت: همه شرکت‌های پتروشیمی از همکاری و استفاده از توانمندی سازندگان و تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ ها استقبال می‌کنند.

وی  تقویت رابطه بین صنعت و سازندگان را از جمله اهداف تفاهمنامه مذکور ذکر کرد و  استقرار نوآوران و نخبگان حوزه  صنعت پترو شیمی در مرکز نوآوری کیش را فرصتی مهم و مغتنم دانست و  افزود: فعالیت در مرکز نوآوری جزیره کیش هزینه نهایی تولیدکنندگان داخلی را به دلیل معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، کاهش می دهد.

تفاهمنامه ۵ جانبه  در حاشیه برگزاری همایش و نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی امضا شد. 

نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی  یکشنبه شب طی مراسمی با حضور ۱۱۲ شرکت و تولید کننده داخلی در نمایشگاه بین المللی کیش گشایش یافت .

این نمایشگاه و همایش تخصصی با حضور مدیرعامل منطقه آزاد کیش، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و جمعی از مسئولان محلی و کشوری گشایش یافت به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

 این رویداد اقتصادی با ‏محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با هدف رونق تولید و حمایت و بهره گیری حداکثری از توان داخل بویژه استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در حوزه پتروشیمی دایر شده است.

 استفاده از توان داخلی در زمینه‌ مشـاوره، مهندسـی، تولید محصولات و خدمات، خریـد حداکثری محصولات ایرانی، حمایـت از تولیـدکننـدگان داخلـی، اسـتفاده از ظرفیت شـرکت‌هـای دانش‌بنیـان و نوآور، توجه به تقویـت زنجیره تولیـد و پایین دستی صنعت پتروشـیمی و راه‌انـدازی نهضـت سـاخت داخـلی در صنعت پتروشـیمی و تعمیق ارتبـاط تنگاتنگ بین ارکان و مجتمع های پتروشیمی با ارائـه دهنـدگان خدمـات و تولیدکننـدگان محصولات مرتبـط از دیگر اهداف برگزاری این همایش است. 

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش طی سخنانی در این مراسم با اشاره به اینکه همایش و چنین نشستی نیز فرصت را برای بهره گیری از این هم افزایی ایجاد می کند گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور، ظرفیت های خوبی وجود دارد و گام های بزرگی نیز در این حوزه برداشته شده است.

غلامحسین مظفری  اعلام کرد: در جزیره کیش گرچه درذهن خیلی از هموطنان، یک جزیره با رویکرد گردشگری  است اما واقعیت این است که   بخش اصلی پشتیبانی صنایع نفت کشور در کیش مستقر است که این رخداد به صنعت نفت و گاز کشور کمک شایانی می کند.

 ۱۵۵ شرکت فعال در حوزه نفت و گاز در کیش فعالیت می کنند که موجب اشتغالزایی برای بیش از ۲هزار و ۸۰۰ نفر نیرو شده است و از این تعداد، ۶۷شرکت در زمینه فروش خدمات فنی و مهندسی ،۲۳ شرکت در زمینه تولید و مونتاژ تجهیزات و ۶۵ شرکت نیز در حوزه ستادی مشغول هستند.

 به گفته مدیرعامل منطقه آزاد کیش، حضور شرکت های  پشتیبانی صنایع نفت کشور در جزیره کیش و  وجود هتل های خوب و فضاهای آموزش مورد نیاز شرکت ها به صورت همزمان در کنار مرکز نوآوری کیش که با کمک و تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد کیش یکی از بزرگترین و بهترین های کشور خواهد بود فرصتی را فراهم کرده که این جزیره نقشی موثری در توسعه آبادانی کشور به ویژه در حوزه های دانش بنیان ایفا کند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما به شرکت های دانش بنیان فعال در صنایع پتروشیمی این است که از فرصت استقرار در مرکز نوآوری استفاده کنند تا شاهد اتفاقات خوبی با کمک همه عزیزان دست اندرکارصنایع پتروشیمی در جزیره باشیم.

 مدیر عامل منطقه آزاد کیش همچنین از تشکیل کمیته ای ویژه برای پیگیری امور تفاهمنامه پنج جانبه خبر داد و پیشنهاد داد که دبیرخانه نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در جزیره کیش تاسیس شود.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر