/
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

آتشی که باید خاموش شود

پس از آنکه نفت طولانی‌ترین روند متوالی افزایشی در بیش از یک سال اخیر را به ثبت رساند، روز گذشته با تجدید نگرانی از شیوع ویروس کرونا در دیگر کشورها مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت. با هشت روز پیاپی افزایش قیمت، نفت برنت بیش از ۱۱درصد رشد کرد و در معاملات روز پنج‌شنبه حتی به سطح ۶۰ دلار بر بشکه نیز رسید.
کد خبر : ۲۶۰۸۷

 

نبض نفت - با این حال تا پایان معاملات این روز قدری قیمت‌ها تعدیل شد و بهای این نفت شاخص در سطوح بیش از ۵۹ دلار ایستاد. مهم‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها در این بازه زمانی گمانه‌‌ها از کنترل شیوع ویروس کرونا در چین بود. از این رو انتشار برخی آمارهای جدید درخصوص افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کویید۱۹ به خصوص در کرهجنوبی موجب شد که افت قیمت‌ها روز گذشته از سر گرفته شود. علاوه‌بر این موضوع، آمار عملکرد پالایشگاه‌ها در چین که از قرار گرفتن آن در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ خبر می‌داد در کنار افت بازارهای سهام آسیایی به‌دنبال نگرانی از شیوع جهانی ویروس کرونا و همچنین منتفی شدن برگزاری یک نشست اضطراری در اوپک‌پلاس برای تمدید و تعمیق توافق کاهش تولید به‌طور مضاعفی بر قیمت نفت فشار آورد. نفت شاخص برنت روز جمعه تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۸ به وقت تهران) با افت یک دلار و ۱۵ سنتی معادل ۹۴/ ۱ درصد با قیمت ۱۶/ ۵۸ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت شاخص آمریکا نیز بیش از یک دلار معادل ۹۵/ ۱درصد افت کرد و به سطح ۸۴/ ۵۲ دلار بر بشکه رسید.

کرونا؛ نیرومندترین عامل بازار

درحالی‌که ابتلای روزانه در چین کماکان در حال کاهش است و همین موضوع در روزهای گذشته یکی از عوامل تقویت بازار بوده است، اضطراب سرمایه‌گذاران از شیوع کرونا در بقیه کشور‌ها بسیاری از بازارها از جمله نفت را با افت مواجه کرده‌است. در کره جنوبی طی یک روز حدود ۵۰ مورد جدید ابتلا به کرونا گزارش شد که مجموع موارد را در این کشور به بیش از ۲۰۰ نفر رساند. در پی افزایش تعداد مبتلایان، نخست‌وزیر این کشور خواستار اقدامات مقابله‌ای «سریع و قوی» شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز هشدار داده است اگر کشورها واکنش قدرتمندی در برابر شیوع کرونا نداشته باشند، گسترش این ویروس خارج از چین تهدیدی جدی‌تر خواهد شد. هشدار WHO ارزش سهام را در بازارهای آسیا کاهش داد. معاملات آتی در آمریکا روز جمعه همزمان با بیشتر سهام در آسیا کاهش پیدا کرد. در این میان بازارها در اروپا نیز با نوسان مواجه شدند. طلا نیز که به پناهگاه سرمایه‌های سرگردان مشهور است در پی تجدید نگرانی‌ها افزایش یافت. همچنین عامل دیگری که در فشار به قیمت نفت موثر بود، قدرت گرفتن ارزش دلار بود. از آنجا که معمولا نفت بر اساس دلار قیمت‌گذاری می‌شود، اگر نرخ برابری این ارز بالا باشد عملا نفت برای دارندگان دیگر ارزها پرهزینه می‌شود و همین امر تقاضا و در نتیجه بهای نفت را کاهش می‌دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ جف کیوری، رئیس دپارتمان پژوهش کالاها در بانک گلدمن ساکس در این مورد گفت کامودیتی‌ها برای قرارداد‌های فروش خیز برداشته‌اند و اقتصاد چین هنوز عملا شروع به کار نکرده و این موضوع بازارهای کلیدی را با مازاد عرضه مواجه کرده است. کاهش بازارهای سهام‌ در حالی جمعه اتفاق افتاد که پیش از آن کشورهای آسیایی شامل چین، سنگاپور و کره جنوبی وعده دادند نرخ بهره تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهند و بودجه‌ای برای مقابله با کرونا اختصاص خواهند داد؛ خبری که به حمایت از بازار نفت در هفته گذشته منجر شد. علاوه بر این موجودی نفت ذخیره آمریکا نیز در هفته گذشته بسیار کمتر از میزان مورد انتظار رشد کرد. براساس نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی می‌شد حجم این ذخایر ۲/ ۳ میلیون بشکه افزایش یابد، درحالی‌که آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که فقط ۴۱۵ هزار بشکه رشد کرده‌اند. این خبر یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته بود. اما از سوی دیگر درخواست عربستان برای کاهش هرچه بیشتر تولید اوپک‌پلاس فعلا نتیجه عملی نداشته و روسیه در برابر آن مقاومت کرده است. به گفته برخی منابع نزدیک به اوپک، اعضای این گروه و متحدانشان برای نشست ماه آینده دعوت شده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد نشستی اضطراری پیش از موعد مقرر در دستور کار نیست. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پنج‌شنبه گفت تولیدکننده‌های نفت در اوپک‌پلاس متوجه شدند که برگزاری نشستی زودهنگام دیگر منطقی نیست. کمیته ویژه این گروه توصیه کرده است ۶۰۰ هزار بشکه از مجموع تولید اوپک‌پلاس در فصل دوم ۲۰۲۰ کم شود. چهارشنبه وزیر انرژی عربستان با تاکید بر نگرانی شدید این کشور در پی شیوع کرونا، وضعیت کنونی بازار نفت را به «آتشی که باید خاموش شود» تشبیه کرده بود.  

پایین‌ترین عملکرد پالایشگاهی از ۲۰۱۴

عملکرد پالایشگاهی چین به کمترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. به گزارش بلومبرگ، این پالایشگاه‌ها تولید فرآورده‌های نفتی را بیش از پیش کاهش داده‌اند که نشانه‌ای از افزایش بدبینی‌ در انتظارات از طول دوره تاثیر ویروس کرونا در صنعت پالایشی است. پیش از این با گسترش خوش‌بینی مبتنی بر عبور از اوج وخامت اوضاع، نفت جانی دوباره یافته و به بالاترین سطح در ماه جاری میلادی رسیده بود. به گفته این منبع خبری، عملکرد پالایشگاه‌ها در پر‌جمعیت‌ترین کشور جهان از ۴/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در ابتدای فوریه به ۱۰ میلیون بشکه رسیده است. صنعت پالایشی چین در سال گذشته هر روز به‌طور متوسط ۱۳ میلیون بشکه نفت را پالایش می‌کرد که ۲۵درصد بیش از میزان کنونی بود. به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، سطح پایین تولید در پالایشگاه‌ها احتمالا دست‌کم تا پایان فوریه ادامه می‌یابد و تغییر یا ادامه این روند بستگی به میزان مهار ویروس چینی دارد. یک تحلیلگر در ICIS-China به بلومبرگ گفته است که سخت‌ترین زمان برای پالایشگران چینی دو هفته آینده خواهد بود. به گفته لی «در این دوره، افزایش موجودی این پالایشگاه‌ها و کاهش فروش انواع سوخت هرگونه تولید اضافی را دردناک خواهد کرد.» موجودی بنزین در پالایشگاه‌های مستقل چینی در استان شاندونگ نیز در بازه ۲۳ ژانویه تا اوایل ماه جاری از ۱۵درصد از کل ظرفیت تولید به ۳۵ درصد رسیده است که به خوبی نشان‌دهنده کاهش شدید حمل‌و‌نقل و در نتیجه کاهش تقاضا برای سوخت است. براساس برآورد سازمان بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی نفت در فصل اول ۲۰۲۰ برای اولین بار در بیش از یک دهه اخیر کاهش خواهد یافت. لی معتقد است عملکرد پالایشگاه‌ها ممکن است از ماه آینده میلادی یعنی مارس رو به افزایش گذارد و از آوریل به سطوح سال گذشته برسد. علاوه بر این مگی هان، تحلیلگر نفت در شرکت مشاوره‌ای JLC در پکن می‌گوید تجارت سوخت در بازار فیزیکی در بعضی نواحی چین درحال بهبود است چراکه فعالیت برخی کارخانه‌‌ها به تدریج از سر گرفته می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر