/
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

كرونا نمي‌گذارد نفت نفس بكشد

کد خبر : ۲۶۰۹۳


نبض نفت - خبرهاي رسمي روز گذشته از چين از بهبودي 18 هزار و 560 تن از مبتلايان به كرونا حكايت داشت. اين آمار نشان مي‌دهد با وجود افزايش شمار مبتلايان طي روزهاي اخير كه بيش از 75 هزار نفر تخمين زده شده، روند بهبوديافتگان نيز چشمگير بوده است. با وجود انتشار اخبار اميدوار‌كننده از كاهش روند شتابان اپيدمي كرونا‌، باز هم قيمت برخي كالاهاي مهم در بازارهاي جهاني دستخوش تغيير شد و آن‌گونه كه تحليلگران برآورد كرده‌اند، قيمت طلا به عنوان دارايي امن ممكن است ركورد هفت ساله خود را بشكند. قيمت نفت در بازار همچنان افتان و خيزان ادامه دارد. با وجود اينكه به نظر مي‌رسد با شروع فصل گرما از موج مبتلايان به كرونا كاسته شود و روند فعاليت‌هاي صنعتي در چين به سياق سابق بازگردد، اما اوپك همچنان در پي كاهش بيشتر توليد حداقل براي دوره‌اي شش ماهه است. در اين راستا وزراي انرژي كشورهايي همچون ايران و عربستان درصدد راضي كردن روسيه به كاهش بيشتر توليد هستند. به گونه‌اي كه اواخر هفته گذشته وزير نفت كشورمان و طي صحبتي تلفني با وزير نفت روسيه درباره تاثير ميان مدت اين ويروس بر بازار نفت و اقدامات لازم براي كاهش آثار آن بر قيمت‌، به بحث و تبادل نظر پرداخت. هر چند به نظر مي‌رسد روس‌ها از قيمت فعلي راضي هستند و نيازي به كاهش بيشتر توليد نمي‌بينند.

خسارت به جهان، بيشتر از جنگ تجاري

بيش از 75 هزار نفر در جهان به ويروس كرونا آلوده شدند. موارد اوليه‌اي از ابتلا به اين بيماري در رژيم صهيونيستي و فلسطين اشغالي نيز گزارش شده است. روزنامه گاردين به نقل از يك موسسه پژوهشي به نام «آكسفورد اكونوميكس» به بررسي خسارت‌هاي احتمالي ويروس كرونا بر جهان پرداخت. در اين گزارش پيش‌بيني شده كه در صورت تداوم شيوع گسترده اين ويروس اقتصاد جهاني مختل مي‌شود. هرچند سهم اقتصاد چين از اين اختلال بيشتر خواهد بود، چراكه طبق گزارش روز پنجشنبه سازمان ملل، اقتصاد چين با سهمي برابر 28.4 درصد از كل توليد ناخالص در جهان، رتبه اول را در بين كشورهاي جهان در اختيار دارد. بنابراين هر تغييري در حجم اقتصاد و سهم توليد ناخالصش بر ساير نقاط جهان نيز تاثيرگذار خواهد بود. بر اساس گزارش موسسه «آكسفورد اكونوميكس» اقتصاد جهان خسارتي به اندازه 1.1 تريليون دلار خواهد داشت كه سهم كشورهاي آسيايي از اين خسارت به دليل همجواري و همسايگي با مركز شيوع كرونا‌، بيشتر خواهد بود. در سناريو بدبينانه اين موسسه‌، ممكن است رشد اقتصادي كشورهاي آسيايي تا ۱.۳ درصد كاهش پيدا كند. از سوي ديگر موسسه «كپيتال اكونوميكس» نيز ضمن اشاره به اينكه تنها بخش توليد از اين ويروس متضرر نمي‌شود‌، بخش‌هاي گردشگري‌، هواپيمايي و بهداشت و درمان را نيز از نقاط آسيب‌پذير از كرونا معرفي كرد. بر‌اساس گزارش اين موسسه هنوز مشخص نيست كه چه بخش‌هاي ديگري از چين از قرنطينه خارج مي‌شوند و چه زماني بخش‌هاي قرنطينه به مدار توليد باز مي‌گردند. اما چيزي كه مشخص است‌، تعليق كسب و كارهاي مهم در چين همچنين فعاليت شركت‌هاي مهم بين‌المللي همچون اپل و مك دونالد در چين است. در صورت ادامه اين روند ممكن است شركت‌هاي چيني براي بقا در اين شرايط گزينه تعديل نيرو را در دستور كار خود قرار دهند. در اين صورت نرخ رشد اقتصادي چين نيز دستخوش تغيير مي‌شود. بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته نرخ رشد اقتصادي اين كشور در سه ماهه نخست امسال ۲.۳ درصد پيش‌بيني شده كه ۰.۲ درصد كمتر از پيش‌بيني‌هاي قبل از شيوع كروناست. با وجود اينكه آمارهاي روزانه حكايت از ابتلاي افراد به اين ويروس دارد، به نظر مي‌رسد چين تا نيمه نخست سال 2020 با پيامدهاي آن دست به گريبان باشد. پيش‌تر كريستينا جورجيوا، رييس صندوق بين‌المللي پول خسارت‌هاي جنگ تجاري ميان امريكا و چين طي 18 ماه گذشته را 700 ميليارد دلار عنوان كرده بود.

طلا، امن‌تر از هميشه

اقبال عمومي سرمايه‌گذاران به خريد طلا به عنوان دارايي امن نشان مي‌دهد كه جهان حتي بيشتر از زمان اوج جنگ تجاري در خطر ركود اقتصادي قرار دارد. بر اساس داده‌هاي رسمي‌، هر اونس طلا روز گذشته به رقم 1619 دلار رسيد. ركورد قيمت طلا در هفت سال گذشته رقم 1623 دلار است كه با وجود افزايش ريسك سيستماتيك و بالا رفتن احتمال شكنندگي اقتصاد كشورهاي آسيايي به ويژه چين، ركورد هفت سال خود را بشكند.

روس‌ها همچنان در دودلي

بيش از دو هفته از جلسه كميته فني اوپك و غيراوپك مي‌گذرد. خروجي اين جلسه كاهش بيشتر توليد حدود 600 هزار بشكه در روز است. بر اساس يافته‌هاي اين گروه با افزايش شمار مبتلايان در كشورهاي ديگر احتمال مازاد عرضه‌اي به اندازه 800 هزار بشكه در روز دور از ذهن نخواهد بود. بنابراين اوپك براي افزايش قيمت‌ها بايد گزينه كاهش بيشتر توليد را در دستور كار خود قرار داده و به عنوان مهم‌ترين گزينه بررسي كند. هر چند در روزهاي ابتدايي طرح اين مساله توسط عربستان، روسيه در خصوص كاهش بيشتر توليد اظهارنظر نكرد و به نظر مي‌رسيد روساي شركت‌هاي توليد‌كننده نفت با آن به ‌شدت مخالف هستند. تعلل روس‌ها در اتخاذ تصميم براي كاهش بيشتر توليد تا به امروز نيز ادامه داشت. روز پنجشنبه بيژن زنگنه، وزير نفت در گفت‌وگوي تلفني با الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه در خصوص همكاري دو كشور در چارچوب اوپك پلاس تاكيد كردند. روز گذشته نيز نواك با عبدالعزيز، وزير نفت عربستان گفت‌وگوي تلفني داشت. به نظر مي‌رسد كشورهاي مهم اوپك سعي در ترغيب روسيه براي كاهش بيشتر توليد دارند. با وجود گفت‌وگوي نواك با همتايان ايراني و عربستاني خود‌، موضع روسيه در قبال عدم تغيير ميزان توليد تغييري نكرده است. نواك معتقد است اين فهم مشترك در ميان توليدكنندگان جهاني نفت شكل گرفته كه ديگر توجيهي ندارد كه اوپك و توليدكنندگان غيراوپكي قبل از موعد تعيين شده در اوايل ماه مارس با هم ديدار كنند. عدم تغيير در نشست اوپك باعث شد قيمت نفت تا لحظه نگارش اين گزارش (ساعت 17 روز دوم اسفند) با 0.4 درصد كاهش به 59 دلار برسد. هر چند اقدامات چين براي مهار اين بيماري شدت بيشتري گرفته و توانسته از اپيدمي گسترده آن جلوگيري كند، اما تحليلگران معتقدند يكي از ريسك‌هايي كه همچنان وجود دارد، بازگشت افراد به سركار پس از تعطيلات طولاني است. اين امر مي‌تواند شيوع كرونا را تسريع كند. اگر احتمال رخ دهد‌، از سر‌گيري فعاليت‌ها در چين با وقفه‌اي ديگر همراه خواهد شد، زيرا چين مقابله با بيماري را نسبت به رشد اقتصادي در اولويت بالاتري قرار داده است.

منبع: روزنامه اعتماد

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر