/
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷

نگاهی بر بازار عرضه و تقاضای جهانی نفت

مطابق آخرین پیش‌بینی دبیرخانه اوپک انتظار می‌رود رشد تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۲۰ معادل ۹۹۰ هزار بشکه در روز باشد و این در حالی است که این دبیرخانه تجدیدنظر نزولی ۲۰۰ هزار بشکه در روز را در مقایسه با پیش‌بینی ماه ژانویه خود لحاظ کرده است.
کد خبر : ۲۶۱۰۵

 

نبض نفت - در این میان رشد تقاضای نفت کشورهای عضو OECD معادل ۱۰  هزار بشکه در روز و رشد تقاضای نفت کشورهای غیر OECD معاد ل ۹۸۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است. علاوه بر این رشد اقتصادی جهان که مهمترین پیشران رشد تقاضا ی نفت است نیز با تجدیدنظر نزولی ۰.۱ واحد درصدی به سه درصد خواهد رسید.

مهمترین پیشران رشد تقاضای نفت در کشورهای عضو OECD مربوط به رشد تقاضای نفت آمریکا است که افزایش فعالیت بخش پتروشیمی و بالا رفتن مصرف در بخش حمل و نقل مهمترین دلایل افزایش تقاضای نفت در این کشور خواهند بود.

علاوه بر این، علیرغم کاهش تقاضای نفت در برخی کشورهای آسیا عضو OECD مانند ژاپن که به دلیل افزایش بهره‌وری و سیاست استفاده از انرژی‌های جایگزین رخ داده، افزایش تقاضا در سایر کشورهای این ناحیه مانند کره جنوبی و استرالیا باعث شده تا تاثیر منفی کاهش تقاضای نفت بر رشد تقاضای نفت این ناحیه کمتر شود. در کشورهای غیر OECD رشد تقاضای نفت در آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی افزایش یافته و در مقابل رشد تقاضای نفت چین و هند که مهمترین پیشران های رشد تقاضای نفت جهان طی سال اخیر بوده اند، کاهش یافته است.

طبق اطلاعات دبیرخانه اوپک، کاهش فعالیت‌های اقتصادی در هند، دلیل اصلی کاهش تقاضای نفت این کشور بوده است. علاوه بر این شیوع ویروس کرونا در چین و تاثیر منفی آن بر فعالیت‌های اقتصادی این کشور، به ویژه در بخش حمل و نقل دلیل اصلی کاهش رشد تقاضای نفت چین اعلام شده است. در این رابطه تقاضای سوخت جت و بنزین چین در ماه اخیر کاهش قابل توجهی را از خود نشان داد.

رشد تقاضای سوخت جت و بنزین مهمترین پیشران‌های رشد تقاضای نفت چین طی سال‌های اخیر است. از نشانه‌های اصلی اهمیت رشد تقاضای سوخت جت در رشد تقاضای نفت چین می‌توان به سه برابر شدن سهم مصرف سوخت جت در چین در مصرف جهانی این فرآورده از سال ۲۰۰۳ تاکنون اشاره کرد.

این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۱۰ درصد رسید. علاوه بر این، چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲ درصد مصرف بنزین جهان را به خود اختصاص داده این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۰۳ در حدود ۴.۷ درصد بوده که کماکان حاکی از اهمیت بخش حمل و نقل در رشد تقاضای نفت چین است. توسعه فرودگاه های داخلی و افزایش سفرهای هوایی و زمینی به این کشور که به دنبال رشدهای اقتصادی بالای این کشور در سال‌های اخیر بوده، مهمترین دلایل افزایش تاثیرگذاری بخش حمل و نقل در رشد تقاضای نفتاین کشور است. لذا در شرایط فعلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، حمل و نقل در این کشور به کاهش یافته، رشد تقاضای نفت این کشور به شدت تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

باراز عرضه و تقاضای جهانی نفت سال ۲۰۱۹

تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ۲۰۱۹ ، بدون تغییر نسبت به گزارش ماه ژانویه ۲۰۲۰ با ۱.۰۱ میلیون بشکه در رو ز تنزّ ل نسبت به سا ل ۲۰۱۸، معادل ۳۰.۵۹ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. تقاضا برای این نفت خام در سه ماهه‌های اول و دوم سال ۲۰۱۹ ، به ترتیب، ۳۰.۱۶ و ۲۹.۹۸ میلیون بشکه در روز برآورد شده است که۳۳۰ هزار بشکه در روز کمتر و ۱۰ هزار بشکه در روز بیشتر از تولید نفت خام اوپک، اعلام شده از سوی منابع ثانویه، هستند.

تقاضابرای نفت خام اوپک در سه ماهه‌های سوم و چهارم سال گذشته، ۳۱.۶۷ و ۳۰.۵۳میلیون بشکه در روز بود که  به ترتیب، ۲۰۲۷ و ۰.۹۶ میلیون بشکه در روز بالاتر از تولید نفت خام اوپک است.

سال ۲۰۲۰ تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ۲۰۲۰، با ۲۰۰  هزار بشکه در روز کاهش نسبت به گزارش ماه ژانویه، برابر ۲۹.۳ میلیون بشکه در روز  پیش بینی شده است که ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ خواهد داشت.

مطابق پیش‌بینی دبیرخانه اوپک، تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماهه های اول و دوم سال ۲۰۲۰ به ترتیب،  ۱.۲ و ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ ، معادل ۲۸.۹۲ و ۲۸.۲۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این ارقام برای  سه ماهه های سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ به ترتیب، ۳۰.۴ و ۲۹.۹۰ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده اند که به ترتیب ۱.۶ و ۰.۶ میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر