/
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶

پادشاه سعودی فریب روسیه را خورده است

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: بن سلمان سرمایه گذاری زیادی در قانع کردن پوتین برای رهبری تولیدکنندگان غیر اوپک و کاهش قیمت نفت کرد ولی به نظر می رسد پادشاهی سعودی فریب روسیه را خورده است.
کد خبر : ۲۶۱۳۸

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، با کاهش تقاضای نفت به خاطر شیوع ویروس کرونا، عربستان سعودی بزرگترین عضو اوپک خواستار اجلاسی اضطراری بین اعضای این گروه و شرکای بین‌المللی آن برای ادامه کاهش تولید یا شدیدتر کردن آن شد. روسیه موافقت نکرد و حالا نشست اضطراری این ائتلاف که از 23 کشور تشکیل شده، برگزار نمی شود. این تنها  یکی از بی اعتنایی های بزرگترین متحد غیر اوپک این ائتلاف به این گروه  است که توانایی آن برای تحت تأثیر قرار دادن تولید نفت و قیمت آن را زیر سوال برده است.

پس چرا عربستان همچنان این شرایط نامساعد را ادامه می دهد و همکاری چندانی در کاهش تولید دریافت نمی کند. در اینجا به تاریخچه همکاری عربستان و روسیه می پردازیم.

بن سلمان ولیعهد عربستان نگران تهدید هایی بود که پادشاهی عربستان را تهدید می‌کرد. وی به تازگی از پس شیل آمریکا بر آمده بود بنابراین تصمیم گرفت شهرت و اعتبار خود را به عنوان بزرگترین واسطه نفت در جهان باز پس بگیرد. وی متوجه شد در سرزمین های یخ زده روسیه دو شخص با نام‌های ولادیمیر پوتین و الکساندر نواک وجود دارند که می توانند کارهای فوق‌العاده‌ای با نفت انجام دهند.

ماه ها طول کشید بن سلمان توانست پوتین و نواک را برای همکاری نفتی قانع کند. روسیه با گروهی از متحدانش از سراسر جهان با عربستان همراه شدند. در پایان هر ماه گزارش کاهش تولید تمام اعضا بررسی می‌شد ولی تنها زمانی که روسیه کاملاً با قرارداد کاهش تولید اوپک همراه بود، زمانی بود که صادرات آن به خاطر آلودگی خط لوله  اصلی اش کاهش یافت. عربستان این موضوع را نادیده می گرفت و پادشاهی بن سلمان فداکاری کرده و تولید نفت خود را بیش از پیش کاهش می داد. در این بین، غول شیل دوباره شروع کرد به پیدا کردن دوستانی در شرق.

 صادرات نفت آمریکا به آسیا علی رغم جنگ تجاری با چین، به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

 روسیه ظاهراً به همکاری خود ادامه می‌داد ولی مشکل اینجاست که تاجران در بازارهای نیویورک، لندن، سنگاپور و سایر مناطق تحت تأثیر آن قرار نمی گرفتند و اعتبار اوپک همچنان خدشه دار بود. تولید نفت روسیه روز به روز افزایش می‌یافت و عربستان سعودی بیش از پیش تولید خود را کاهش می‌داد. به نظر می رسید این پادشاهی فریب روسیه را خورده بود.بن سلمان سرمایه گذاری زیادی در قانع کردن پوتین برای رهبری تولید کنندگان غیر اوپک کرد ولی به نظر می رسید  کاهش تولید آنها ظاهری بود. موجی در شرق به وجود آمد که تجارت خود را با امپراطوری اوپک متوقف کنند.

بن سلمان خواستار کاهش تولید بیشتری شد ولی اعضای غیر اوپک متقاعد نمی شدند. آنها از شرایط فعلی راضی بودند و شرق به روسیه نزدیک‌تر شده بود تا به اوپک. پس چه نیازی به کاهش تولید بود.

 حالا اوپک متوجه شده روسیه آن معجزه ای نبوده که تصور می کرد ولی هنوز هم نمی‌خواهد قبول کند که کاهش تولید آنها ظاهری بوده است. شاید روسیه و متحدان غیر اوپک آن پس از اجلاس بعدی در ماه مارس به قرارداد کاهش تولید پایبند بمانند.

 ولی عدم تمایل روسیه برای کاهش بیشتر تولید باعث درگیری بن سلمان با متحدان نزدیکش شد. شاید ارتباط حساس بین اوپک و متحدانش رو به پایان باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر