/
۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

پادشاه در دام روس‌ها

کد خبر : ۲۶۱۵۸

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، هم‌زمان با آثار منفی ویروس کرونا بر تقاضای نفت خام، عربستان، برجسته‌ترین عضو اوپک، خواستار نشست فوری با کشورهای غیرعضو این سازمان برای تعمیق کاهش تولید نفت خام شد، اما با مخالفت روسیه پیشنهاد برگزاری نشست پیش از موعد ۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک تاکنون سرانجامی نداشته است.

نافرجامی پیشنهاد عربستانی‌ها به دلیل بی‌میلی بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده از گروه متحدان اوپک، جزو دیگر مواردی است که بر کاسته شدن از توانایی اثرگذاری واقعی اوپک بر تحولات تولید و قیمت نفت صحه می‌گذارد.

با توجه به مطالب گفته‌شده این پرسش مطرح می‌شود که چرا عربستان، این شرایط سخت و ناخوشایند را فقط برای کاهش ناچیز عرضه تحمل می‌کند. برداشت من از این موضوع، البته با یک «نگاه هنری» به شرح زیر است: 

داستان «شاهزاده سلمان و خیاط روس» با عرض پوزش از هانس کریستین اندرسون:

سلمان، شاهزاده صحرا، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک و امپراتوری که مرزهایش حدود ۶۰ سال در محاصره تهدیدها بود، احساس نگرانی می‌کند. عمویش، سام که تاکنون وابسته به نفت شاهزاده و متحدانش بوده، به‌تازگی جانوری وحشی به نام شیل را مهار کرده است به‌گونه‌ای که توانسته ثروت‌های قلمرو شاهزاده را تهدید می‌کند. در این میان سلمان باید چهره‌اش را جلا می‌داد؛ بنابراین باید لباس‌هایش را با لباسی خاص و براق جایگزین می‌کرد تا بتواند جایگاه خود و کشورش را به عنوان مهم‌ترین بازرگان نفت دنیا احیا کند.

سلمان برای زیبا جلوه کردن چهره‌اش نیازمند درآوردن لباس قدیمی خود از صندوقچه‌اش بود، بنابراین تصمیم گرفت برای درخشش و کسب شهرتی دوباره تحت عنوان مهم‌ترین کارگزار و بازرگان نفت دنیا، لباس مجلسی قدیمی خود را بر تن کند.

اما در سرزمین‌های دور شمالی، در مناطق پوشیده از یخ‌زده روسیه، دو خیاط به نام‌های ولادیمیر و الکساندر زندگی می‌کردند که طبق اخبار رسیده، می‌توانستند با پارچه‌ای به نام «نفت» کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهند.

سلمان ماه‌ها به دنبال ولادیمیر بود تا او و الکساندر را ترغیب کند تا لباسی با ظاهری جدید و شایسته درخور پادشاه بدوزند. سرانجام، پس از مشاجره‌های فراوان، ولادیمیر و الکساندر به توافقی دست یافتند. آنان به همراه تعدادی دستیار از سراسر جهان، به دقت تغییرات لباس را بررسی می‌کردند. برش‌ها چنان دقیق و ظریف خواهد بود که این ردا، برای نادان‌ها و افراد ناشایست منصوب شده، نامرئی خواهد بود.

تلاش خستگی‌ناپذیر خیاط‌ها ادامه داشت. در پایان هر ماه، آنان پیشرفت کار خود را ارائه می‌دادند؛ برش‌هایی چنان با ظرافت که پادشاه از مهارت آنان شگفت‌زده می‌شد، حتی اگر نمی‌توانست آنها را تشخیص دهد، اما هرگز نمی‌توانست اعتراف کند که نمی‌تواند برش‌های ولادیمیر و الکساندر را ببیند. گذشته از اینها، دیگر رهبران امپراتوری اوپک هم مشتاقانه خیاط‌های روس را می‌ستودند.

در حالی که اوپکی‌ها با فداکاری از فروش گنج‌های قلمرو خود می‌کاستند، عمو سام و هیولای شیل‌، دوستان و مشتریان شرقی این امپراتوری را فراری می‌دادند. حال اینها مهم نبود، زیرا طراحی و دوخت لباس ادامه داشت. کار خیاطان روس زیبایی بی‌بدیلی داشت، چنان زیبا که تقریباً نامرئی بود.

تنها یک مشکل بر سر راه بود. با وجود تداوم زیرکی‌های هوشمندانه ولادیمیر و الکساندر در برش‌ها، معامله‌گران بازارهای نیویورک، لندن، سنگاپور و دیگر بازارهای دوردست هم آشکارا تحت تأثیر کار خیاطان روس قرار نمی‌گرفتند.

کم‌کم شماتت و سرزنش برخی آغاز شد مردم گفتند که برش خیاطان روس وجود خارجی ندارد، خیلی سریع، آشکار شد که خیاطان روس با پادشاه روراست نبوده‌اند.

اما پادشاه بیچاره در دام افتاده‌ بود. سلمان تلاش بسیاری برای ترغیب ولادیمیر برای رهبری خیاطان «اوپک پلاس» کرده بود و دیگر نمی‌توانست بگوید تعریف و تمجیدهایش از برش‌ها، توهمی بیش نبوده‌ است سپس فاجعه رخ داد! آفتی بزرگ ملت‌های شرق را درگیر خود کرد و نظم آنها را به هم ریخت و سبب کاهش دادوستد آنها با امپراتوری اوپک شد.

سلمان خواستار برش‌های بیشتر و بیشتر شد، اما خیاط‌ها قانع نشدند. آنها از نحوه کار کاملاً راضی بودند. گذشته از این‌، سرزمین‌های شرقی بیشتر به روسیه نزدیک بودند تا پادشاه و خوشبختانه تجارت خیاطان روس به‌خوبی ادامه داشت. آنها گفتند: «صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود. لازم نیست برای انجام کاری غیرضروری عجله کنیم.»

آن زمان بود که پادشاه بخت‌برگشته متوجه شد خیاطان روس، آن معجزه‌گرانی که فکر می‌کرد، نبودند. با همه این تفاسیر دیگر نمی‌توانست اعتراف کند تغییراتی که ایجاد کرده بودند، توهمی بیش نبوده است. فقط این احتمال وجود دارد که خیاطان برش‌های وعده داده‌شده خود را در گردهمایی بعدی، در ماه مارس، ارائه دهند.

اما بی‌میلی خیاطان برای برش‌های بیشتر، سلمان را با نزدیک‌ترین متحدانش درگیر کرد، حال شاید ردای میان امپراتور و خیاطان دیگر قابل دوخت و دوز نباشد.

*هیچ‌یک از شباهت‌های اسمی بین اتفاق‌ها، افراد و سازمان‌ها از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه یا سازمان کشورهای صادر کننده نفت تصادفی نیستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر