/
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸

سه بخش انرژی که بیش از همه توسط ویروس کرونا تهدید می‌شوند

سه بخش نفت، گاز طبیعی و باتری و ذخیره انرژی بیشترین تأثیر را از شیوع ویروس کرونا گرفته اند.
کد خبر : ۲۶۱۸۹

 به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، در شرایطی که بخش انرژی تحت فشار بدهی و قیمت پایین کالاها قرار دارد، تولیدکنندگان انرژی حالا با یک شوک تقاضا مواجه شده اند و آن تأثیر شیوع ویروس کرونا در چین و خارج از آن است.

  این ویروس تا حالا جان بیش از 2600 نفر را در سراسر جهان گرفته و حدود 80 هزار نفر را مبتلا کرده است.

 در حالی که شاید گسترش این ویروس مانند شیوع ویروس آنفولانزای خوکی در 2009 نباشد، ولی ترس از فراگیر شدن جهانی آن تا حالا 975 واحد از شاخص داو جونز کم کرده است و اقتصاددان ها عقیده دارند که تأثیرات اقتصادی آن بدتر از این خواهد بود.

 سه بخش انرژی که بیشترین تأثیر را از شیوع این ویروس گرفته اند عبارتند از:

1- نفت

قیمت نفت و گاز طبیعی طی سال گذشته پایین بود و کاهش تقاضا در بزرگترین وارد کننده نفت جهان همچنان آن را پایین نگه می دارد.

 چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است که در 2019 روزانه 10.04 میلیون بشکه نفت خام معادل 41.24 تن خریداری کرده بود. ولی فقط 2 ماه پس از شیوع این ویروس، تقاضای نفت چین به خاطر لغو سفر ها، کاهش حمل و نقل جاده‌ای و پایین آمدن تولید کارخانه‌ای به شدت کاهش یافت.

چین 13 بشکه از هر 100 بشکه نفت تولید شده در جهان را مصرف می کند، بنابراین شرکت های نفت جهان از کاهش تقاضای این کشور ضربه می خورند. کاهش تقاضای نفت چین بزرگترین شوک تقاضا به بازار از زمان بحران مالی است که در 2009 به پایان رسید. این شرایط همچنین ناگهانی ترین شوکی است که بازار پس از حمله های یازدهم سپتامبر در دو دهه گذشته با آن مواجه شده است.

2- گاز طبیعی

 قیمت گاز طبیعی اخیراً به پایین ترین حد رسیده و از آغاز سال 2020 حدود 15 درصد کاهش یافته است. عرضه اضافی و افزایش ذخایر آن بر قیمت تأثیر گذاشته و شیوع ویروس کرونا شرایط را بدتر کرده است.

 ویروس کرونا اساساً مسیر بازار گاز طبیعی مایع را تغییر نمی‌دهد چون این بازار قبل از شیوع این ویروس هم ضعیف بود ولی همه گیر شدن ویروس کرونا تسریع کننده سقوط قیمت این محصول است.

3- باتری و ذخیره انرژی

 با توجه به تأثیر ویروس کرونا بر تولید کارخانه ای در چین، همه‌گیر شدن آن مشکل بزرگی است.

 فعالیت در 8 استان در این کشور به خاطر شیوع این ویروس متوقف شده است. از آنجایی که اکثر پنل های خورشیدی جهان در چین ساخته می شوند، این صنعت آسیب زیادی دیده است.

 چین همچنین مقر ساخت باتری های لیتیومی جهان است. ظرفیت تولید باتری در این کشور 10 درصد کاهش یافته است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر