/
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲

تشریح جزئیات احداث طرح‌های پالایشی و پتروپالایشی

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، جزئیات احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در سواحل کشور با استفاده از سرمایه مردمی را، تشریح کرد.
کد خبر : ۲۶۲۳۲
نبض نفت - آقای هوشنگ فلاحتیان بابیان اینکه مجلس شورای اسلامی در نیمه نخست امسال قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را تصویب کرد، گفت: بر اساس آن وزارت نفت موظف شد ظرف حداقل دو ماه، آیین‌نامه اجرایی این ماده قانونی را به تصویب هیئت وزیران برساند و حداکثر یک ماه پس از آن برای جذب سرمایه‌گذار احداث پتروپالایشگاه‌ها فراخوان دهد.

وی، هدف تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را صادر نکردن نفت عنوان کرد و افزود: یکی از روش‌های موثری برای مقابله با این هدف آمریکا پرهیز از خام‌فروشی و تبدیل نفت‌خام و میعانات گازی به انواع فرآورده‌های نفتی و تکمیل زنجیره ارزش آن است.
معاون وزیر نفت بابیان اینکه
۲ و نیم میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی به این طرح اختصاص یافته که شامل ۲ میلیون بشکه نفت خام و ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است گفت: با اجرای طرح‌های پترو پالایشگاهی و پالایشگاه‌های جدید، دردورانی که فروش نفت کشور مورد تحریم کشور‌های استکباری قرارگرفته می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله و اقتصاد خود را مقاوم کنیم.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دردی‌ماه به تصویب هیئت وزیران رسیده است، افزود: طبق این آیین‌نامه وزارت نفت یک ماه فرصت داشت فراخوان عمومی را برای جذب سرمایه‌گذار ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه تدوین کند. این آیین‌نامه
۱۳ بهمن‌ماه در تارنمای وزارت نفت (MOP) قرار گرفته است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه در قالب آیین‌نامه اجرایی مقرر شده در سواحل و عمق
۲۰ کیلومتر نسبت به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه اقدام شود، گفت: بنابراین افرادی که پیش‌تر مجوز گرفته‌اند و محل احداث پالایشگاه در عمق حداکثر ۲۰ کیلومتر باشد از مزایای این قانون برخوردار خواهند شد.
فلاحتیان با بیان اینکه بر اساس جدول زمانی که طراحی شده است سرمایه‌گذاران تا
۱۷ اسفندماه می‌توانند درخواست اولیه خود را به وزارت نفت ارسال کنند، افزود: متقاضیان سرمایه‌گذاری برای توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها پس از درخواست از ۲۴ تا ۲۸ اسفندماه امسال می‌توانند به شرکت ملی پالایش و پخش مراجعه و نسبت به دریافت کلمه عبور جهت بارگذاری مدارک اقدام کنند.
فلاحتیان با بیان اینکه از
۲۹ اسفند امسال تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ متقاضیانی که تقاضای کتبی ارسال و کد کاربری برای سامانه دریافت کرده‌اند، باید اطلاعات را در سامانه بارگذاری کنند، گفت: این اطلاعات به‌صورت شفاف در فرمی که در تارنمای وزارت نفت قرار گرفته درج شده است. همچنین باید تاییدیه بانکی (۱۱ بانک برای سهولت کار سرمایه‌گذاران انتخاب شده است) برای احراز توانمندی مالی متقاضی سرمایه‌گذاری در سایت بارگذاری شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه جدول زمانی به‌گونه‌ای تنظیم شده که در کوتاه‌ترین زمان نسبت به انتخاب سرمایه‌گذاران اقدام شود، تاکید کرد: اطلاعات متقاضیان سرمایه‌گذاری باید بدون نقص باشد، چون امکان ترمیم و بازگشت به عقب نداریم و حق اعتراض هم وجود ندارد. البته این متقاضیان می‌توانند در فراخوان‌های بعدی در صورتی که موفق به جذب سرمایه‌گذار متناسب با میزان خوراک نشدیم، شرکت کنند.
وی با بیان اینکه پس از طی این مراحل تا انتهای اردیبهشت
۹۹ براساس آیین‌نامه اجرایی، ۶۰ روز کاری نسبت به بررسی مدارک زمان خواهیم داشت، افزود: وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت ایران، حداکثر تا ۲۹ مردادماه ۱۳۹۹ فرصت بررسی این مدارک را خواهند داشت و مراتب پذیرش یا رد درخواست به متقاضیان اعلام خواهد شد.
به گفته فلاحتیان، مجوز آغاز عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه پس از بررسی حداکثر ظرف
۲۰ روز برای متقاضیان صادر خواهد شد.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه روح حمایت از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی مبتنی بر این است که سرمایه‌گذاران بتوانند حداکثر
۳۰ درصد نقدینگی اولیه را تامین کنند و بقیه سرمایه را از طریق انتشار اوراق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانک‌ها فراهم کنند، گفت: پس از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی ما تا مدتی خوراک مورد مصرف این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را به‌صورت نسیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.
وی افزود: این روال به عنوان تنفس خوراک تعریف شده، یعنی تا زمانی که سرمایه‌گذاران از محل فروش محصولات تولیدی خود بتوانند پول خوراک را بازگردانند که کمتر از یک سال طول می‌کشد.
معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس قانون، تنفس خوراک از محل سهم نفت‌خام و میعانات گازی که به صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد، انجام می‌شود، توضیح داد: به عبارت دیگر، این تنفس خوراک از سوی وزارت نفت به سرمایه‌گذاران به عنوان تسهیلات از صندوق توسعه ملی تلقی می‌شود و بازپرداخت آن نیز مطابق مقررات صندوق توسعه ملی خواهد بود.
فلاحتیان گفت: ظرف سه یا چهار سال آینده با احداث این پالایشگاه‌ها نیاز به صادرات نفت خام و میعانات نخواهیم داشت و به این ترتیب هم افزایش درآمد داریم و هم ریسک تحریم را به حداقل خواهیم رساند.
معاون وزیر نفت تاکید کرد براساس قانون تنها افراد حقوقی می‌توانند در این طرح درخواست بدهند و پرداخت اصل وسود سرمایه‌های مردم با سازوکار نظام بانکی و سازمان بورس اوراق بهادار با گرفتن وثایق نقد شونده از شرکت‌های پذیرفته شده تضمین خواهد شد.


منبع: صدا و سیما


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر