/
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
گازپروم نفت

اوپک پلاس برای واکنش به کرونا باید بجنبد

مدیرعامل گازپروم نفت اظهار کرد گروه اوپک پلاس باید به تاثیر شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دهد اما درباره سهمیه‌ها بعدا تصمیم بگیرد.
کد خبر : ۲۶۲۴۷

به گزارش نبض نفت به نقل از پلاتس، الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت گازپروم نفت در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیه ۲۴ اظهار کرد: البته واکنش به شیوع ویروس کرونا احتمالا ضروری خواهد بود اما تصور می‌کنم واکنش به این وضعیت با اندکی تاخیر مناسب خواهد بود زیرا در حال حاضر ابهامات زیاد و اطلاعات متناقضی وجود دارد.

روسیه هنوز موضع خود را در خصوص تغییر توافق فعلی اوپک پلاس اعلام نکرده است. این گروه هفته آینده به منظور مذاکره درباره شرایط بازار و آینده توافق کاهش تولید در وین دیدار خواهد کرد. عربستان سعودی سرگرم لابی برای تشدید کاهش تولید به منظور جبران تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضا برای نفت است.

کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت مشاوره می‌دهد، اوایل ماه میلادی جاری پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه که فعلا اجرا می‌شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود اما روسیه با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس اجرا می‌شود و عربستان سعودی تولیدش را داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر کاهش داده که به معنای کاهش تولید ۲.۱ میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس است.

مدیرعامل گازپروم نفت گفت: در حالی که وضعیت در کشورهایی مانند کره جنوبی و ایتالیا وخیم‌تر می‌شود اما آمار چین نشان می‌دهد که آنها موفق شده‌اند روند شیوع این اپیدمی را آهسته کنند.

وی در ادامه افزود: در هر صورت زمان زیادی نگذشته است. هر ماه اتفاقی در بازار نفت روی می‌دهد و اگر اوپک پلاس بخواهد هر ماه به تغییرات واکنش نشان دهد به بی ثباتی وضعیت منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، اکثر نمایندگان شرکت‌های روسیه اواسط فوریه اعلام کردند مایل هستند قرارداد اوپک پلاس پس از انقضا در پایان مارس، برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تمدید شود اما با کاهش بیشتر تولید موافق نیستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر