/
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
اظهارنظر پوتین در آستانه برگزاری نشست ۱۷۸ اوپک

قیمت کنونی نفت رضایت‌بخش است

رئیس جمهوری روسیه پیش از برگزاری نشست ۱۷۸ فوق‌العاده اوپک و هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک اعلام کرد که قیمت کنونی نفت رضایت‌بخش است.
کد خبر : ۲۶۳۵۵

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین دیروز (یکشنبه، یازدهم اسفندماه) اعلام کرد که با وجود کاهش شدید قیمت نفت به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در هفته گذشته، قیمت کنونی نفت قابل قبول است.

از آنجا که اعتبار توافق کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» انتهای مارس امسال پایان می‌یابد، قرار است وزیران نفت و انرژی این کشورها برای اتخاذ تصمیم‌های جدید در وین گرد هم آیند.

پوتین در گفت‌وگو با مسئولان و تولیدکنندگان انرژی در روسیه درباره شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن گفت: تأکید می‌کنم که برای بودجه روسیه و اقتصاد ما سطح کنونی قیمت نفت رضایت‌بخش است.

وی افزود: ثابت شده است که اوپک پلاس ابزاری مؤثر برای اطمینان از ثبات بلندمدت بازارهای جهانی انرژی است.

چهار منبع مطلع از مذاکرات اوپک اعلام کردند که چند عضو کلیدی اوپک گرایش بیشتری به کاهش تولید نفت فراتر از انتظارهای گذشته پیدا کرده‌اند، زیرا قیمت نفت به دلیل ترس از ویروس کرونا، به کمتر از ۵۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

عربستان و چند کشور دیگر تولیدکننده نفت، در حال بررسی توافق برای تشدید کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه هستند، در حالی که پیش از این کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) پس از نشستی دو روزه در محل دبیرخانه اوپک واقع در وین پیشنهاد تعمیق کاهش تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای مطرح کرد.

کاهش تقاضا و کند شدن رشد اقتصاد جهانی سبب شده است قیمت نفت در سال جاری میلادی تاکنون با ۲۵ درصد کاهش روبه‌رو شود.

اوپک و دیگر متحدان این سازمان موسوم به «اوپک پلاس» در نشست عادی ۱۷۷  اعضای اوپک و هفتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در آذرماه امسال توافق کرده بودند از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۵۰۳ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

سهم اعضای اوپک در توافق برای تعمیق کاهش تولید نفت روزانه ۳۷۲ هزار بشکه و سهم کشورهای غیرعضو اوپک ۱۳۱ هزار بشکه بوده است، بر این اساس ۱۰ عضو اوپک باید روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند، ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش عرضه مستثنا شده‌اند.

زمان برگزاری صدوهفتادوهشتمین نشست اوپک به صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» در بیانیه پایانی نشست‌ وزارتی ۱۷۷ اوپک و هفتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹، روزهای پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) تعیین شده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر