/
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

رشد تولید نفت عراق، بالاتر از سهمیه اوپک پلاس

شرکت بازرگانی دولتی نفت عراق (سومو) با اعلام رشد سه درصدی تولید نفت این کشور در ماه میلادی گذشته، افزایش ماهانه تولید بالاتر از سهمیه اوپک پلاس را تایید کرد.
کد خبر : ۲۶۶۴۶

به گزارش نبض نفت به نقل از پلاتس، شرکت سومو اعلام کرد صادرات عراق ۴.۸ درصد رشد کرد و در مقایسه با ۳.۷ در ژانویه به ۳.۸۷۹ میلیون بشکه در روز در فوریه رسید. این آمار بسیار پایین‌تر از ۴.۶۵ میلیون بشکه در روز برآورد شده در جدیدترین بررسی پلاتس است. بر اساس این بررسی، تولید نفت عراق در ماه میلادی گذشته به بالاترین حد در چهار ماه اخیر رسید و صادرات این کشور از پایانه های جنوبی و همچنین از منطقه نیمه خودمختار کردستان افزایش پیدا کرد.

در این بین، سخنگوی وزارت نفت عراق روز دوشنبه اعلام کرد عراق خواستار آن است که تولیدکنندگان سطح تولیدشان را مشخص کنند زیرا با توجه به اشباع عرضه که با اقدام عربستان سعودی در کاهش شدید قیمت فروش آوریل تشدید شده است، تولید بیشتر نفت عاقلانه نخواهد بود.

عاصم جهاد به خبرگزاری دولتی عراق گفت: عرضه بیشتر نفت به بازارهای جهانی که اکنون شاهد اشباع عرضه هستند، کار عاقلانه ای برای تولیدکنندگان نخواهد بود.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، در یک سال گذشته همزمان با گرفتار شدن در یک بحران سیاسی، اکثرا از سهمیه تولید اوپک پلاس فراتر رفت و نرخ پایبندی ضعیفی به توافق داشت. عراق از اکتبر صحنه اعتراضات مردمی بوده که خواستار تغییرات سیاسی و اقتصادی بوده اند. این اعتراضات به استعفای عادل عبدالمهدی از مقام نخست وزیری انجامید و در برخی از موارد در تولید میادین نفتی کلیدی اختلال ایجاد کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: هیات عراقی در نشست هفته گذشته اوپک پلاس که به شکست انجامید نهایت تلاش خود را کرد تا اختلاف عربستان سعودی و روسیه در خصوص کاهش تولید و تمدید توافق فعلی حل شود. اصرار هر دو کشور روی موضعشان باعث شد توافقی حاصل نشود و سیگنال منفی به بازار مخابره شود و در نتیجه قیمتهای نفت به سرعت سقوط کردند و تصمیم عربستان سعودی برای کاهش قیمت فروش هم روند سقوط قیمتها را تشدید کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر