/
۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

آیا گاز به مسیر سقوط قیمت هدایت شده است؟

آمریکا برای مقابله با روسیه و مجبور کردن این کشور برای مذاکره درباره سوریه و سایر موارد مورد علاقه در خاورمیانه تصمیم گرفت که قیمت نفت خام عربستان بشکه‌ای هفت دلار کاهش پیدا کند و عربستان روزی دو میلیون و ششصد هزار بشکه هم بیشتر نفت تولید کند تا ایرانِ گرفتار بحران کرونا با مشکلات بیشتر اقتصادی روبه‌رو شود و زیر فشار برای مذاکره با امریکا قرار بگیرد.
کد خبر : ۲۶۸۰۲
نبض نفت - محمود خاقانی با اشاره به تحرکات نفتی امریکا پس از اجلاس اخیر اوپک و اوپک پلاس اظهار داشت: پس از شکست اجلاس اوپک و غیراوپک، امریکا در یک اقدام عجولانه و شاید از روی ترس دست به کودتای دوم برای تحکیم پایه‌های حکومتی بن سلمان زد. برای مقابله با روسیه و مجبور کردن این کشور برای مذاکره درباره سوریه و سایر موارد مورد علاقه در خاورمیانه تصمیم گرفت که قیمت نفت خام عربستان بشکه‌ای هفت دلار کاهش پیدا کند و عربستان روزی دو میلیون و ششصد هزار بشکه هم بیشتر نفت تولید کند تا ایرانِ گرفتار بحران کرونا با مشکلات بیشتر اقتصادی روبه‌رو شود و زیر فشار برای مذاکره با امریکا قرار بگیرد. در همین راستا امریکا به شرکت‌هایی که نفت ایران را روی نفتکش‌ها نگهداری می‌کنند هشدار داده که تحت تحریم قرار می‌گیرند، امریکا سعی دارد به روسیه و چین هم فشار اقتصادی بیشتری وارد کند. اما روز دوشنبه 19 اسفندماه 98 وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد که اقتصاد روسیه می‌تواند قیمت نفت بین 30 تا 25 دلار در هر بشکه را تاب بیاورد.

وی تصریح کرد: د رهمین حال افزایش میزان حجم نفت خام و کاهش قیمت‌ها در بازار ممکن است تاثیر قابل توجهی در بازار گاز طبیعی بگذارد. زیرا، بازار جهانی گاز طبیعی هم مثل بازار جهانی نفت خام با عرضه بیش از تقاضا مواجه است. در نتیجه بهای گاز طبیعی در اروپا، آسیا و امریکا در حال سقوط است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی ادامه داد: در اروپا نیز شاخص گاز طبیعی 27 درصد در شروع سال جدید میلادی کاهش قیمت داشته و این کاهش قیمت علاوه برکاهش 50 درصدی در سال 2019 بوده است. در امریکا قیمت فروش در بازار آتی تا ماه جولای 2020 مشهور به هنری هاب درحال حاضر کمتر از دو دلار برای هر یک میلیون واحد بریتیش ترمال  mmBtu - million British thermal units است. به همین دلیل کارشناسان بازار گاز طبیعی در امریکا معتقدند که برای خرید گاز برای ماه‌های نزدیک‌تر یعنی قبل از جولای 2020 انتظار می‌رود که قیمت‌ها بین یک دلار و شصت سنت و یک دلار وپنجاه سنت معامله شوند.

خاقانی در ادامه گفت: طبق شواهد در حال حاضر تمام مخازن نگهداری گاز طبیعی در اروپا و آسیا پر است. در امریکا هم پیش بینی شده که ذخیره‌سازی در حد یک رکورد است. یعنی حدود دو تریلیون فوت مکعب که 12 درصد که بالاتر از میانگین پنج سال گذشته است. در بخش تولید گاز طبیعی هنوز نشانه‌هایی از کاهش تولید دیده نمی‌شود. زیرا، در امریکا بیشترین حجم گاز طبیعی همراه تولید نفت خام تولید می‌شود و علاوه برآن گاز طبیعی غیر متعارف هم نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین، نمیتوان انتظار داشت که قیمت گاز طبیعی در بازار روندی صعودی حداقل در کوتاه‌مدت را تجربه کند. در نتیجه انتظار می‌رود که شرکت‌های فعال در بخش بالادستی صنعت گاز طبیعی به‌ ویژه در امریکا با مشکلاتی دست به گریبان بشوند. هزینه تولید شیل گاز حدود سه دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو تخمین زده می‌شود و چنانچه قیمت گاز طبیعی در رقم فعلی باقی بماند شرکت‌های متعددی ممکن است درمسیر ورشکستگی قرار بگیرند. این درحالی است که میزان تقاضا برای گاز طبیعی در امریکا نیز درحد اشباع گزارش شده است.

 وی به راه حل‌های این معضل در جهان پرداخت و گفت: یکی از راه‌حل‌های افزایش تقاضا برای گاز طبیعی توسعه تولید برق توسط نیروگاه‌های گازی توصیف شده است. در بعضی از کشور‌ها از جمله در امریکا انتظار می‌رود که تقاضا درتابستان برای مصرف برق افزایش پیدا کند و ممکن است این افزایش تقاضا و نیاز به تولید برق بیشتر توسط نیروگاه‌های گازی تا حدودی به افزایش قیمت گاز طبیعی کمک کند. در همین حال بازار گاز طبیعی امریکا چشم امید به افزایش مصرف و تقاضا در مکزیک بسته است که حجم قابل توجهی از گاز طبیعی تولیدی امریکا قرار است به بازار مکزیک صادر شود.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر