/
۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

اگر قیمت نفت منفی شود چه؟

اخیرا مدیرکل شرکت "میزوهو سکیوریتیز" با اشاره به تصمیم تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش عرضه به بازار و همزمان افت تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا، پیش بینی کرد قیمتهای نفت ممکن است منفی شود.
کد خبر : ۲۷۰۲۸

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، پل سانکی، مدیرکل شرکت "میزوهو سکیوریتیز"، با اشاره به اقدام عربستان سعودی و روسیه برای عرضه بیشتر نفت به بازار و افت تقاضا که در پی شیوع ویروس کرونا و محدود شدن فعالیتهای اقتصادی تشدید شده است، اظهار کرد: قیمتهای نفت ممکن است منفی شوند اما در واقعیت، سطح ذخایر نفت پیش از این وقایع هم رو به افزایش بود.

شبکه سی ان ان به نقل از سانکی نوشت: تقاضای جهانی برای نفت حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است. اما پیامدهای اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا ممکن است ۲۰ درصد از تقاضا را کاهش دهد. چنین اتفاقی ۲۰ میلیون بشکه در روز به مازاد عرضه در بازار اضافه خواهد کرد که به سرعت از ظرفیت مخازن نفت فراتر خواهد رفت و تولیدکنندگان را ناچار می‌کند به مشتریانشان برای دریافت نفت پول پرداخت کنند و به این ترتیب قیمتهای نفت منفی می‌شود.

دولت آمریکا با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، قصد دارد در هفته‌های آینده از ایالتهای تولیدکننده نفت مجموعا ۷۷ میلیون بشکه نفت خریداری کند اما این اقدام تنها می‌تواند با نرخ دو میلیون بشکه در روز صورت بگیرد و میزان زیادی نفت همچنان بدون خریدار خواهد ماند.

قیمت نفت برنت هفته گذشته به پایین‌ترین حد در ۱۷ سال اخیر سقوط کرد. اگر رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث افت بیشتر تقاضا برای نفت شود، پیامد فاجعه آمیزی برای صنعت نفت آمریکا خواهد شد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته ۲۹ درصد سقوط کرد و به ۲۲ دلار در هر بشکه رسید.

تمهیداتی که تولیدکنندگان برای پوشش ضررهای احتمالی پیش بینی کرده‌اند، برای مدتی از آنها حمایت کرده و اجازه می‌دهد به تولید ادامه دهند اما در حالی که تولیدکنندگان باید تولیدشان را کاهش دهند، احتمالا به تولید و ذخیره کردن نفت ادامه می‌دهند.

فرانسیسکو بلانش، استراتژیست کالا در بانک "امریکا مریل لینچ" در گزارش فاکس بیزنس هشدار داد که نابودی تقاضا بر اثر شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه باعث خواهد شد سطح مخازن نفت ۹۰۰ میلیون بشکه درسه ماهه دوم امسال رشد کند. بنا بر برآورد وی، مخازن نفت جهان در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیارد بشکه ظرفیت موجود دارند.

چین همواره به ساخت ظرفیت نگهداری نفت مشغول بوده و معمولا کمبود ظرفیت داشته است اما اکنون در موقعیت خوبی برای سود بردن از قیمتهای پایین نفت قرار دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحت یک سناریوی تیره و تار، اگر بازار نتواند برای مازاد نفت عرضه شده خریداری پیدا کند، قیمتها به شدت افت کرده و تولید نفت ضررده شود و اقتصاد کشورهای ضعیف‌تر اوپک دچار فروپاشی می‌شوند و حتی ذخایر ارزی تولیدکنندگان قدرتمندتری مانند عربستان سعودی و روسیه ممکن است به اتمام برسد. چنین شرایطی ممکن است به نوعی صلح میان تولیدکنندگان برای تقویت قیمتها و کاهش تولید منجر شود.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر