/
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

احتمال نقض توافق اوپک با افزایش تولید پروژه روسی

تولید نفت پروژه ساخالین ۱ روسیه از ژانویه یک چهارم افزایش پیدا می‌کند و ممکن است پایبندی مسکو به توافق کاهش تولید اوپک را دشوار کند.
کد خبر : ۲۷۰۹

نبض نفت- روسیه و کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنج شنبه هفته جاری برای مذاکره درباره تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ در وین دیدار خواهند کرد.
پروژه ساخالین ۱ که توسط شرکت اکسون موبیل در آب‌های ساحل جزیره ساخالین در خاوردور روسیه اداره می‌شود، در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید دارد.
به گفته یک منبع آگاه، مجموع تولید نفت ساخالین ۱ و بخش کوچکی از یک بلاک روسی دیگر به حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
یک منبع دیگر به رویترز گفت: تولید این پروژه از حدود ۱۹۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۲۶۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه مارس افزایش پیدا می‌کند.
بر اساس این گزارش، شرکت اکسون موبیل بدنبال دریافت مجوز برای افزایش تولید تحت برنامه توسعه خود بوده و امیدوار است این مجوز را تا پایان امسال دریافت کند.
اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان بزرگ از اول ژانویه امسال تولیدشان را مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند تا میزان ذخایر جهانی را به میانگین پنج ساله کاهش داده و قیمت‌ها را بالا ببرند.
مسکو اعلام کرده آماده است از تمدید توافق کاهش تولید حمایت کند.
اما وزیر اقتصاد روسیه به تازگی اظهار کرده که اقتصاد این کشور از این توافق آسیب دیده زیرا باعث شده سرمایه‌گذاری کمتر شود.

اقتصاد روسیه در سه ماهه سوم سال میلادی جاری بر مبنای سالانه، ۱.۸ درصد رشد کرد که در مقایسه با ۲.۵ درصد در سه ماهه دوم کاهش نشان داد.
تحت توافق کنونی که در مارس سال میلادی آینده به پایان می‌رسد، روسیه توافق کرده تولیدش را از سطح اکتبر سال ۲۰۱۶ به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.
به گفته مدیر نفت خام و محصولات نفتی شرکت ریسورس اکونومیست، روسیه ممکن است برای جبران افزایش تولید ساخالین ۱، تولید سایر میادین را کاهش دهد.
اکسون موبیل ۳۰ درصد، سودکوی ژاپن ۳۰ درصد و شرکتONGCویدش هند ۲۰ درصد در ساخالین ۱ سهم دارند در حالیکه باقی سهم این پروژه تحت کنترل روس‌نفت است.
یکی از موانع پیش روی تمدید توافق کاهش تولید اوپک، رونق تولید نفت آمریکا است که از اواسط سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۵ درصد رشده کرده و به ۹.۶۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.
تولیدکنندگان آمریکایی که پس از اُفت شدید قیمت‌ها از اواسط سال ۲۰۱۴ به بعد، تولیدشان را محدودتر کرده بودند، با بهبود قیمت‌ها به افزایش تولید اقدام کرده‌اند و تاثیر توافق کاهش تولید را تضعیف کرده و سهم بازار سایرین از جمله روسیه را تصاحب کرده‌اند.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع خبرگزاری مهر

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر