/
۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸

پالایشگاه‌های اروپا در اغما

شیوع کرونا موجب شده است تا فعالیت های پالایشی در اروپا به طور قابل توجهی کاهش یاید و در برخی موارد تعطیل شوند.
کد خبر : ۲۷۱۱۲
نبض نفت - همزمان با همه گیری ویروس کرونا در سراسر اروپا، پالایشگاه‌های اروپایی اقدامات احتیاطی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با تأثیرات آن را شدیداً افزایش دادند. اگرچه فعالیت‌های عملیاتی در اغلب پالایشگاه‌ها در اروپا همچنان به قوت خود باقی است، اما در برخی از آنها شاهد کاهش تولید و حتی چشم انداز تعطیلی هستیم. بررسی‌ها مؤسسه پلاتس نشان می‌دهد که در شمال غرب اروپا شنیده‌ها حاکی از کاهش ظرفیت تولید در برخی پالایشگاه‌ها بوده است. به اعتقاد برخی تحلیلگران، پالایشگاه‌های اروپایی دیر یا زود مجبور به کاهش حجم تولیدات خود هستند چرا که تقاضا به علت شیوع ویروس کرونا در حال کاهش است.
طمع پالایشگاه‌های اروپا به نفت ارزان
دلیل اینکه برخی از پالایشگاه‌ها ، کاهش تولید خود را به تعویق انداخته اند ، افزایش سود پالایشی ناشی از سقوط قیمت نفت است. به هر حال در صورت نبود تقاضا ، افزایش سود پالایشی به هر میزانی هم که باشد ، اهمیتی ندارد. طبق بررسی‌های انجام شده ایتالیا و اسپانیا محدودیت‌های بی سابقه‌ای را در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال کرده اند که موجب کاهش شدید پروازها ، مسافرت‌ها و… شده که نهایتاً باعث افت تقاضا برای فرآورده‌های نفتی خواهد شد. به گفته استفان جورج، سرپرست بخش اقتصاد انرژی شرکت KBC ، طی ماه‌های آتی شاهد کاهش تقاضای جهانی نفت به میزان ۳ تا ۴ میلیون بشکه در روز خواهیم بود.
تعجیل در تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها
همزمان ، برخی از پالایشگاه‌ها قصد دارند تعمیرات فصلی خود را زودتر از موعد برنامه ریزی شده ، اجرایی کنند ؛ پالایشگاه‌های موجود در ایتالیا ، آلمان ، هلند و رومانی از جمله این پالایشگاه‌ها هستند. به عنوان مثال پالایشگاه Pernis مربوط به شرکت شل در هلند ، قصد دارد برنامه تعمیرات فصلی خود که قرار بود در ماه می (اردیبهشت - خرداد) انجام شود را در ماه آوریل (اردیبهشت - خرداد) اجرایی کند. برخی پالایشگاه‌ها نیز به دنبال گسترش حجم فعالیت‌های تعمیرات فصلی بوده که در حال حاضر مشغول به انجام آن هستند. به گفته کارشناسان این روند احتمالاً با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و کاهش میزان تقاضا ، ادامه دار خواهد بود.
ایتالیایی‌ها دست نگه داشتند
شیوع ویروس کرونا روی برنامه تعمیرات فصلی برخی از پالایشگاه‌های دیگر تأثیر عکس داشته است و موجب شده برنامه تعمیرات فصلی آنها به تعویق بیفتد یا با حجم بسیار کمتری اجرایی شود. به عنوان مثال پالایشگاه Sannazzaro با مالکیت شرکت انی در ایتالیا که قرار بود طبق برنامه ریزی ها از اواسط مارس ( اسفند - فروردین) تعمیرات دوره‌ای خود را انجام دهد ، به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به تعویق فعالیت‌های غیرضروری پرداخته و با کاهش تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در صورت اجرای تعمیرات فصلی به صورت قبل ، نیاز به ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ نیروی کار جدید بود. همزمان به علت مثبت شدن تست یکی از کارکنان پالایشگاهMilazzo در ایتالیا از ۷۰۰ نیروی پیمانکاری شاغل در این شرکت، تنها ۵۰ نفر در حال حاضر مشغول به کارند. تا به این لحظه شیوع ویروس کرونا در برنامه تعمیرات دوره‌ای در پالایشگاه‌های پرتغال و اسپانیا تغییری ایجاد نکرده است.
طبق گزارش مؤسسه پلاتس، پالایشگاه‌ها در سراسر اروپا اقدامات پیشگیرانه و کنترلی مربوط به سلامت کارکنان در جهت کنترل شیوع ویروس کرونا را شدیداً افزایش داده اند. همچنین پالایشگاه‌ها در پی اطمینان از پاسخ گویی کافی به کلیه تقاضاهای مربوطه در شرایط فعلی هستند. دولت ترکیه ، به منظور استفاده از اتانول در تولیدات محصولات ضدعفونی کننده ، الزام استفاده از اتانول در تولید بنزین را به طور موقت لغو کرده است. بسیاری از پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه استار در ترکیه و پالایشگاه‌های اکسان موبیل در فرانسه و پالایشگاه‌های شرکت Ineos ، فعالیت‌های دورکاری کارمندان را به اجرا درآورده اند.
منبع: مهر 
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر