/
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶

گزارش نبض نفت از آغاز ماراتن ایران و عراق در میادین مشترک نفتی

در حالی که توسعه میادین مشترک نفتی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم است وزیر نفت عراق نیز از شرکت‌های بین‌المللی دعوت کرده است تا در مناقصه‌های اکتشاف و توسعه میادین مشترک نفت و گاز با ایران شرکت کنند اما نکته قابل تامل اینجاست که رقیب ایران سرعت بالاتری برای جذب سرمایه خارجی و توسعه میادین مشترک دارد.
کد خبر : ۲۷۱۲

 به گزارش نبض نفت بدنبال اتخاذ سیاست اولویت توسعه میادین مشترک نفتی ایران جبار العیبی، وزیر نفت عراق بتازگی در کنفرانس خبری خود در بغداد از شرکت‌های خارجی دعوت کرد تا در پروژه های نفتی این کشور سرمایه گذاری کنند و خاطرنشان کرد: شرکت در این مناقصه‌های اکتشاف با هدف افزایش حداکثری ذخایر انجام می‌شود."
بنا برگفته وی پنج میدان که برای اکتشاف قرار است به مناقصه گذاشته شود در نزدیکی مرز عراق با ایران واقع شده‌اند و اصلاحا میدان مشترک نفتی دو کشور محسوب می شوند.
لعیبی افزود: این میدان‌ها به دلیل واقع شدن در مناطقی که شاهد جنگ عراق با ایران و همچنین کویت در دهه‌های گذشته بوده، پیش از این به فراموشی سپرده شده بود.
بنا براخبار اعلام شده قرار است مرحله مقدماتی شرکت در مناقصه حدود پنج ماه دیگر نهایی شود و برندگان این مناقصه در تابستان سال آینده اعلام شود.

آخرین وضعیت میدان‌های نفتی مشترک با عراق

ایران در میان مجموع 102 میدان نفتی و گازی، 18 میدان مشترک نفتی دارد که به گفته وزیر نفت طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی، میدان مشترک آذر، میدان‌های سهراب، آب‌تیمور، منصوری و آزادگان» در میان تمام میدان‌های مشترک دارای اولویت هستند و تا پایان سال قراردادهایی برای توسعه آنها به امضا خواهد رسید.
در مرز ایران با کشورهای همسایه 28 میدان هیدروکربنی به‌صورت مشترک وجود دارد که به گفته حسین آفریده رئیس پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه امیرکبیر در همه آنها از دیگر کشورها عقب هستیم و همین امر سبب شده تا نوعی «ربایش» منابع برای ایران اتفاق ‌بیفتد. 
کارشناسان عقیده دارند عقب‌ماندگی ما از سه کشور همسایه عربستان، عراق و قطر رقمی بالغ بر ١٧ میلیارد دلار به‌صورت سالانه می‌شود و این تنها بخشی از ضرر و زیانی است که از تأخیر در اجرای قراردادهای نفتی گریبان ایران را می‌گیرد. 
از آنجایی که در زمان جنگ تحمیلی، دولت‌ها مشغول جنگ بودند و فرصتی برای پرداختن به میدان‌های مشترک نبود، پس از دوران جنگ تحمیلی در پایان دهه 70 میدان عظیم مشترک پارس جنوبی (مشترک بین ایران و قطر) به بهره‌برداری رسید.
دومین تولید کننده نفت جهان سرعت تولید را بالا می برد
عراق پس از عربستان دومین تولید کننده بزرگ نفت در جمع کشورهای صادر کننده نفت، اوپک است که حدود نود درصد درآمدش وابسته به نفت است و به همین دلیل در سال ۲۰۱۴ میلادی با افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی اقتصاد عراق به شدت ضربه خورد.
ظرفیت کنونی تولید نفت عراق ۴ میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز است و این کشور روزانه ۴ میلیون چهارصد هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.
اظهارات اخیروزیر نفت عراق در حالی مطرح شده است که حدود سه ماه پیش طی اظهار نظری اعلام کرده بود با دولت ایران برای توسعه دو میدان نفتی مشترک توافق کرده است، اما برنامه‌های مجزای مفصلی نیز برای توسعه برداشت از میادین مشترک نفتی در بخش‌های دیگر دارد. 
از میان 9 میدان معرفی شده به شرکت‌های بین‌المللی، پنج میدان مشترک نفتی با ایران در حالی در اولویت قرار داده شده است که ایران نیز طبق قراردادهای جدید نفتی برنامه‌هایی برای توسعه میادین نفتی مشترک دارد. در این میان اما به نظر می‌رسد عراق سرعت بالاتری برای جذب سرمایه خارجی و توسعه میادین مشترک دارد چراکه در عراق مشکلاتی از جنس آنچه در ایران برای قراردادهای جدید نفتی وجود داشت، وجود ندارد. در عوض مشاجره بر سر مرزهای داخلی و برخی میادین نفتی و ناکافی بودن مرزهای دریایی در این کشور می‌تواند بحث توسعه میادین نفتی را اندکی پیچیده کند.
وزارت نفت عراق اعلام کرده است شرکت‌های داوطلب برای توسعه میادین نفتی معرفی‌شده می‌توانند اطلاعات اضافی در رابطه با پروژه‌های تعریف‌شده را در ازای پرداخت 100 هزار دلار به‌دست بیاورند. 
همچنین عراق برای پیشبرد سریع‌تر برنامه‌های خود در زمینه توسعه میادین نفتی، ترجیح می‌دهد به‌جای برگزاری مناقصه، گفت‌وگوها را به شکل مذاکرات مستقیم دو‌جانبه با شرکت‌های داوطلب پیش ببرد.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر