/
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
تاثیر عجیب کرونا بر معاملات مسکن در تهران؛

قیمت مسکن در تهران 8 درصد افزایش یافت

گزارش پژوهشگر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه تعداد معاملات مسکن در تهران در اسفند گذشته 23 درصد کاهش یافته اما قیمت مسکن در ماه پایانی سال نسبت به بهمن 1398 حدود 8 درصد افزایش یافته است.
کد خبر : ۲۷۱۳۸

به گزارش نبض نفت آرش فاضلی که از کارشناسان شاغل در مرکز آمار ایران است در یک پژوهش و با استفاده از داده‌های آماری موجود به بررسی وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران در ماههای پایانی سال 1398 پرداخته است.

بر اساس این گزارش تعداد کل معاملات مسکن دراسفند ماه 1398 در شهر تهران به عدد نه هزار و 916 رسیده است که نسبت به بهمن ماه 23% کاهش داشته است. داده‌های موجود نشان می‌دهد معاملات مسکن در اکثر مناطق روند کاهشی داشته‌اند. با این وجود منطقه 5 با یک هزار و 789 معامله کماکان در صدر بیشترین معاملات در شهر تهران قرار دارد.


تعداد معاملات انجام شده در مناطق شهر تهران در بهمن و اسفند 1398

قیمت مسکن در تهران 8 درصد افزایش یافت


نمودار زیر وضعیت تعداد معاملات در شهر تهران در بهمن و اسفند 1398 را نشان می‌دهد

قیمت مسکن در تهران 8 درصد افزایش یافت


افزایش هشت درصدی قیمت مسکن در تهران

این پژوهشگر مرکز آمار ایران در بخش دیگری از این پژوهش به بررسی قیمت مسکن در تهران پرداخته است. بر اساس این گزارش متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در اسفند 1398 در شهر تهران با 8 درصد افزايش نسبت به بهمن ماه 1398، به 18.2میلیون تومان رسیده است.

مقایسه و محاسبه تورم نقطه به نقطه مسکن دراسفند ماه 1398 نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه متوسط قیمت مسکن دراسفند ماه شهر تهران 49 درصد افزایش یافته است.


قیمت(ریال) معاملات انجام شده در شهر تهران

قیمت مسکن در تهران 8 درصد افزایش یافت


نمودار قیمت(ریال) معاملات انجام شده در شهر تهران

قیمت مسکن در تهران 8 درصد افزایش یافت


پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در تهران

بر اساس پیش‌بینی این پژوهشگر قیمت مسکن در ماههای آتی در شهر تهران روند افزایشی خواهد داشت. فاضلی در این خصوص تاکید کرده است: "با توجه به داده‌های موجود از شهریور 1398 مجدداً روند افزایشی قیمت در شهر تهران آغاز شده است و پیش بینی می شود این روند تا اردیبهشت ماه 1399 ادامه یابد."


نمودار زیر روند افزایش قیمت از مهر 1397 تا اسفند 1398 را نشان می‌دهد.

قیمت مسکن در تهران 8 درصد افزایش یافت


بیماری کرونا عاملی برای کاهش معاملات مسکن در اسفند

فاضلی در بخش پایانی پژوهش خود تاکید می‌کند که بالاترین تعداد معامله مسکن در تهران طی یک سال گذشته در بهمن انجام شده است اما این روند در اسفند ماه 98 کاهش یافته است که یک دلیل آن می‌تواند شیوع بیماری کرونا باشد.

این پژوهشگر مرکز آمار ایران معتقد است با توجه به روند افزایشی و افزایش قیمت مسکن پیش بینی می‌شود تا اردیبهشت ماه سال 1399 شاهد رشد قیمت و همچنین افزایش تعداد معاملات در شهر تهران باشیم . همچنین پیش‌بینی می شود این افزایش در معامله خانه‌های مسکونی بین 5 تا 10 سال ساخت بیشتر باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر