/
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
مدیر عامل بورس انرژی

بورس انرژی هم به ویروس کرونا مبتلا شد؟

مدیر عامل بورس انرژی گفت: کرونا کشورهای چین، امریکا و منطقه اروپا را که جزء مصرف کنندگان بزرگ انرژی هستند تحت تاثیر قرار داده، تقاضای انرژی برای مصارف خرد و متوسط هم کاهش یافته است. پس می‌توان گفت ویروس در کوتاه مدت عرضه و معاملات حامل‌های انرژی را به صورت نسبی تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر : ۲۷۱۴۶


بورس انرژی هم به ویروس کرونا مبتلا شد؟

نبض نفت - سید علی حسینی درباره تاثیر ویروس کرونا بر عرضه و تقاضا در بورس انرژی اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده عرضه‌های ما از 10 پالایشگاه بزرگ کشور است که تولیدشان را طبق برنامه و مستمر انجام می‌دهند، شیوع ویروس کرونا در حال حاضر  تاثیر خاصی روی عرضه‌ها نداشته و از هفته آینده ‌هم عرضه‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: اما شیوع کرونا دو آسیب بزرگ به اقتصاد جهانی وارد کرده است، یکی اینکه کشورهای چین، امریکا و منطقه اروپا را که جزء مصرف کنندگان بزرگ انرژی هستند تحت تاثیر قرار داده و مصارف صنعتی کاهش پیدا کرده است، نکته دوم اینکه در سطح خرد هم به دلیل اینکه جابجایی، مسافرت‌ها و کسب و کارهای کوچک مورد هدف قرار گرفته و تقاضای انرژی برای مصارف خرد و متوسط کاهش یافته، می‌توان گفت ویروس کرونا در کوتاه مدت عرضه و معاملات حامل‌های انرژی را به صورت نسبی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیر عامل بورس انرژی تصریح کرد: اکنون کسب کارها و فعالیت‌های اقتصادی بطور عام کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود اثرات جهانی ویروس کرونا در رکود کسب و کارها حداقل تا ۳ ماه آینده تداوم داشته باشد. اما ما با برخورداری از بازار 80 میلیونی در کشور خودمان و بازار منطقه‌ پیرامونی با جمعیت 500 میلیون نفری که می‌توانیم در بخش زیادی از کالاها و خدمات آن را  هدف صادرات قرار دهیم و همچنین محصولات و تولیدات ایران اعم از حامل‌های انرژی و غیر انرژی که کیفیت و حجم بالایی دارند، می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق امیدوار باشیم که نه تنها آسیب کمتری ببینیم بلکه از فرصت موجود برای افزایش صادرات و ارزآوری استفاده کنیم .

وی خاطرنشان کرد: ایران در صنایع غذایی، سلولزی، شوینده، لوازم خانگی، پتروشیمی، فلزی، معدنی و پالایشی مزیت نسبی قابل توجهی دارد و با توجه به افزایش قیمت برخی از این کالاها مثل مواد غذایی،  خیلی سریع می‌توانیم با افزایش صادرات سبد درآمدی کشور را متنوع کنیم.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر