/
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران؛

۳۵۴۰۸ مبتلا، ۲۵۱۷ فوتی و ۱۱۶۷۹ بهبودیافته

در سی و هشتمین روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۳۵۴۰۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۵۱۷ نفر فوت شده و ۱۱۶۷۹ نفر بهبود یافته‌اند.
کد خبر : ۲۷۱۵۰

نبض نفت - در سی و هشتمین روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۳۵۴۰۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۵۱۷ نفر فوت شده و ۱۱۶۷۹ نفر بهبود یافته‌اند. از روز گذشته طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است. مهمترین هدف این طرح جلوگیری از شیوع ویروس کروناست و یکی از مهمترین اقدامات این طرح، کنترل مبادی ورودی و خروجی تمامی استان‌هاست که با همکاری نیروی انتظامی در حال اجراست.

به گفته سردار حسینی (رییس پلیس راه کشور) با اجرای این طرح حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد سفرها نسبت به روز قبل اجرای این طرح کاهش پیدا کرده است. همچنین ذوالفقاری (رییس کمیته انتظامی امنیتی ستاد مقابله با کرونا) اعلام کرد در روز اول اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی براساس آمار وزارت راه از ۱۲ شب گذشته تا ۸ صبح روز گذشته ۲۰ درصد نسبت به روز قبل از آن کاهش سفر داشتیم. از طرفی براساس  آمار ۱۵ استان، ۴۴۱ دستگاه خودرو اخطار توقیف از پلیس دریافت کرده‌اند. به بیش از ۹۰۰ باب واحد صنفی نیز اخطار داده شد و ۸۷۵ مورد جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال شده است.  

تمهیدات لازم برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در درمان بیماران غیرکرونایی

ایرج حریرچی درباره تمهیدات لازم برای جبران کمبود کادر درمانی گفت: تمامی کادر درمان شامل پزشکان، پیراپزشکان، کمک پرستاران، بهیاران، خدمه بیمارستان و ... در این مدت کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند. همچنین در این ایام نیروهای مسلح و بخش عمومی غیردولتی نیز به بخش درمان کمک بسیار بزرگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا باتوجه به خستگی کادر درمان بتوانیم از نیروهای جدید استفاده کنیم. در همین راستا تلاش می‌کنیم تا از پرستاران بازنشسته و پیراپزشکان بازنشسته استفاده کنیم همچنین از ظرفیت سایر نهادهای عمومی غیردولتی در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنیم که بیماری در فاز دوم رشد شدیدی نسبت به دوره اسفندماه داشته باشد. نکته مهم این است که بخشی از مردم به دلیل ترس از کرونا برای درمان دیگر بیماری‌های خود به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند. به طور مثال برخی از بیماران مشکل فتق داشته‌اند یا آب مروارید یا عمل قلب باز داشته‌اند که اعمال جراحی خود را به تعویق انداخته‌اند. در یک بازه زمانی معقول باید به این نیازهای بیماران غیرکرونایی پاسخ دهیم و نمی‌توانیم در مدت زمان طولانی به این بیماران رسیدگی نکنیم. 

حریرچی تصریح کرد: اگر رشدی دوباره در شیوع بیماری کرونا رخ دهد حتما باید از توان بخش خصوصی نیز استفاده کنیم. بخش خصوصی بستری در چند شهر کمک بسیار خوبی به بخش درمان دولتی داشتند اما درتعداد قابل توجهی از شهرها ما نتوانستیم از خدمات بخش خصوصی استفاده کنیم. انشاءالله بخش خصوصی بعد از تعطیلات برای درمان‌های سرپایی کمک بیشتری به ما کند تا اگر دوباره به دلیل شیوع گسترده به بخش درمان فشار مضاعف وارد شد بخشی از خدمات توسط بخش خصوصی به مردم ارائه شود. البته اگر فشار بیشتر باشد در بخش درمان کرونا هم باید به ما کمک کنند اما اگر با شیوع زیاد بیماری مواجه نبودیم باید در درمان بیماران غیرکرونایی مشارکت بیشتری کنند. 

وی ادامه داد: هر عاملی که باعث کاهش یا افزایش تماس اجتماعی شود در یک بازه زمانی که معمولا یک الی دو دوره بعد از دوره نهفتگی بیماری است آثار خودش را نشان می‌دهد اگر اقدام منفی باشد باید منتظر افزایش بیماری باشیم اما اگر اقدام مثبت باشد باید منتظر کاهش بیماری باشیم اما اینگونه نیست که در مدت ۲۴ ساعت اثرات خود را نشان دهد. 

جزییات فعالیت ۷ کمیته در خصوص اجرای دستورالعمل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در پلیس تهران بزرگ

سردار حمید هداوند (جانشین رییس پلیس پایتخت) درباره تمهیدات پلیس پایتخت برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: پلیس تهران بزرگ نیز براساس دستورالعمل صادر شده در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی ۷ کمیته تشکیل داده است.

وی با توضیح درباره هر یک از این کمیته‌ها ادامه داد: این ۷ کمیته اقدامات لازم در خصوص اجرای صحیح دستورالعمل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام خواهند داد. اولین کمیته؛ کنترل وضعیت ورود و خروج خودروها در مبادی ورودی شهر تهران را برعهده دارد. این کمیته شامل پلیس راه و یگان امداد است و در سه محور مستقر شده‌اند.

جانشین رییس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه از ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته نیروهای پلیس راه و یگان امداد در این مناطق مستقر شده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از این محورها اتوبان تهران شمال است که به تازگی افتتاح شده است. دیگری بزرگراه تهران_قم است که دو طرف اتوبان مسدود شده است. در جاده قدیم نیز در حوزه تهران در محدوده نعلبندان دو ورودی و خروجی را کنترل می‌کنیم.  

سردار هداوند تصریح کرد: کمیته حمل و نقل درون‌شهری نیز داریم که مسئولیت آن با پلیس راهور است. این پلیس نیز در سطح شهر تهران به سایر دستگاه‌های دولتی مانند هلال احمر و شهرداری کمک می‌کند. پلیس راهور در کمیته حمل و نقل درون‌شهری نیز با افرادی که براساس دستورالعمل فاصله‌گذاری اجتماعی مرتکب تخلف می‌شوند، برخورد می‌کند. 

وی ادامه داد: کمیته کنترل اصناف یکی دیگر از کمیته‌هایی است که در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در پلیس ایجاد شده است. پلیس امنیت و اداره امکان مسئولیت این کمیته را برعهده دارند و نماینده دادستان، نمایندگانی از اتاق اصناف، وزارت صمت، اتحادیه‌ها و نمایندگانی از تعزیرات حکومتی اعضای این کمیته هستند. این کمیته نیز در رابطه با کنترل مغازه‌ها و مشاغلی که نباید فعالیتی داشته باشند، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. 

جانشین رییس پلیس پایتخت خاطرنشان کرد: براساس جدول ارائه شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغلی که نباید تعطیل شوند شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میادین میوه و تره‌بار، نانوایی‌ها، سوپرگوشت‌ها و .. است و مشاغلی که نباید فعالیت داشته باشند شامل دانشگاهها، مدارس، مهدهای کودک، مراکز خرید و مال‌ها، استخرها، آرایشگاه‌ها، لوکس‌فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها و تمامی مشاغلی که خدمات غیرضروری به مردم ارائه می‌کنند، است و چنانچه این اصناف باز باشند قطعا با آنها برخورد خواهد شد. همچنین یک سری مشاغل نیز هستند که با محدودیت می‌توانند فعالیت داشته باشند این مشاغل شامل دفاتر پیشخوان، دفاتر پلیس ۱۱۰، دفاتر ثبت اسناد رسمی، دفاتر الکترونیک قوه قضاییه، صرافی‌ها، بانک‌ها و هتل‌ها هستند.

سردار هداوند با اشاره به کمیته فضای سبز، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها نیز تصریح کرد: این کمیته نیز در بحث پارک‌ها و مکان‌هایی که محل تجمع است مانند کوه‌ها، حاشیه رودخانه‌ها، محل‌هایی مانند درکه، سرخه حصار و... فعالیت کرده و این مکان‌ها را برای جلوگیری از اتراق مردم و تجمع افراد کنترل می‌کنند. دو کمیته دیگر شامل فضای مجازی که در خصوص فضای مجازی فعالیت می‌کند و کمیته اطلاع‌رسانی است که معاونت اجتماعی فاتب باید اقدامات انجام شده را به صورت روزانه به مردم ارائه کند.

وی ادامه داد: تمامی اقداماتی که در این دستورالعمل برعهده پلیس است شامل این موارد ذکر شده است و نیروهای پلیس از نیمه شب هشتم فروردین ماه که این دستورالعمل اجرایی شده است، اقدامات خود را انجام داده‌اند. 

جانشین رییس پلیس پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا در مبادی ورودی و خروجی تردد در مبادی ورودی بیشتر است یا خروجی گفت: در مبادی ورودی به شهر تهران ترددها بیشتر است چراکه مسافرانی که در روزهای قبل به سفر رفته بودند در حال بازگشت هستند و خوشبختانه آمار تردد در مبادی خروجی بسیار کم شده است. 

سردار هداوند همچنین درباره اصناف متخلف در روز اول اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: در روز گذشته متاسفانه در خیابان مولوی و خیام مغازه‌های بسیاری باز بود که کمیته اصناف در آنجا حاضر شده و تذکرات لازم را داده و همه فروشگاه‌هایی که براساس دستورالعمل نباید فعالیت داشته باشند را تعطیل کرد. خوشبختانه همه فروشگاه‌های غیرضرور در این منطقه نیز تعطیل شده است. مردم باید براساس آنچه در دستورالعمل اعلام شده است عمل کنند تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود. 

پیشنهاد شهرداری برای کنترل ورودی و خروجی فضاهای جنگلی در ۱۳ فروردین

فروشگاه‌های شهروند ۲۴ ساعته خدمات‌رسانی می‌کنند

اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در میادین میوه و تره‌بار و شهروند

زهرا نژادبهرام (عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران) درخصوص استفاده از نیروهای یگان ویژه حفاظت شهرداری برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در بوستان‌ها و پارک‌ها در روز طبیعت گفت: شهرداری نیروی حفاظتی ندارد و نیروی شهربان و حریم‌بان زیر نظر معاونت خدمات شهری مشغول به فعالیت است. در این گونه موارد تابع دستور ستاد کرونا هستیم. ما پیشنهادات خود را به ستاد ارائه می‌دهیم و می‌خواهیم در این زمینه مارا یاری کنند.

او ادامه داد: تعطیلی بوستان‌ها با توجه به اینکه محصور هستند و ورودی و خروجی دارند توسط خود شهرداری اجرا شد، اما در رابطه به فضاهای جنگلی که برای کنترل ورود و خروج نیازمند نیروهای انتظامی هستند، شهرداری در تاریخ ۱۲ و ۱۳ فروردین پیشنهاد خود مبنی بر تعطیلی این اماکن را به ستاد می‌دهد، اما تصمیم‌گیری نهایی برعهده ستاد مقابله با کرونا است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: همه بوستان‌ها تعطیل هستند، اما برای کنترل فضاهای جنگلی که غیرمحصور هستند نیازمند همراهی نیروهای انتظامی هستیم. 

او با بیان اینکه باید توجه شود اگر تمهیدات جدید از سوی ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی ۱۲ و ۱۳ فروردین اعمال شود، یک کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد، تصریح کرد: رویکردهای دیگری نیز از طرف ستاد کرونا برای کنترل و عدم تردد شهروندان از طبیعت باید مورد استفاده قرار گیرد. شهرداری پیشنهادات خود را به ستاد مقابله کرونا ارائه می‌دهد، اما تصمیم‌گیری با ستاد است و زمانی که نیازمند استفاده از نیروهای انتظامی هستیم باید ستاد مقابله با کرونا نظر دهد و ما تابع تصمیمات آنها هستیم. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درپاسخ به این سوال که باتوجه به باز بودن مراکز خدماتی ازجمله شهروند و میوه و تره‌بار و حضور جمعیت در این مکان‌ها، آیا فاصله‌گذاری اجتماعی در این اماکن اجرایی می‌شود؟ گفت: شهرداری تهران تمامی امکانات خود را در اختیار ستاد مقابله با کرونا گذاشته است و مقرر شد فروشگاه‌های شهروند به صورت ۲۴ ساعته خدمات‌رسانی کنند و هرگونه اقدام برای رفاه حال شهروندان و امکان خرید غیرحضوری فراهم شده است. طبیعتا نقاط ضعف و قوتی وجود دارد و  در ارسال سریع اقلام ممکن است وقفه‌هایی وجود داشته باشد، اما باتوجه به میزان درخواست‌ها برای خدمات غیرحضوری، ارسال کالا زمان بیشتری می‌برد. 

نژادبهرام گفت: شهرداری تمام تلاش خود را می‌کند که شهروندان احساس کمبود نکنند و از مکان‌هایی خریداری کنند که قابلیت ضدعفونی دارند و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان اجرا داشته باشد. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تمهیداتی را برای فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره‌بار به منظور اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته است که بر مبنای آن فاصله بین افراد با نشانگرهایی مشخص می‌شود تا حداقل فاصله بین شهروندان قرار داشته باشد، اما شهروندان اگر نکته‌ای را مشاهده کردند، اطلاع‌رسانی کنند تا نقاط ضعف و قوت برطرف شود.

وی افزود: این اقدام نیازمند آموزش نیز هست و هم شهروندان و هم نیروهای خدمات‌رسان باید نسبت به اجرای این قضیه و حفظ فاصله از همدیگر در فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار توجه نشان دهند و از شهروندان درخواست می‌کنیم نقاط ضعف فاصله‌گذاری اجتماعی را از طریق رسانه‌های ارتباطی با شهرداری اطلاع‌رسانی کنند تا برطرف شود، چراکه اگر مردم پیشقراول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نباشند، با توجه به محدودیت‌های منابع و امکانات تصمیم‌گیری‌ها با ختلال مواجه خواهد شد. 

برای مقابله با کرونا همه حاکمیت باید پای کار باشند

از زمانی که رئیس‌جمهور مسئولیت مستقیم پذیرفت، تعهد همه دستگاه‌ها بیشتر شد

مردم رعایت نکنند، سخت‌گیری‌ها بیش‌تر می‌شود

محمدحسین قربانی (نماینده مجلس دهم) درباره ضرورت توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: از ابتدای شروع بیماری کرونا بارها و بارها گفتیم که مبارزه با این ویروس تنها با رعایت توسط مردم امکانپذیر است چراکه این ویروس مرز، فقیر و غنی، زن و مرد نمی‌شناسد و در مقابل این بحران نمی‌شود فقط گفت دولت‌ها باید کار کنند، مهم حضور مردم در خط مقدم مبارزه با کرونا است که همه باید رعایت کنند.

وی با بیان اینکه قرنطینه‌ها چهار سطح دارد که اکثر کشورها نیز در حال اجرای در سطح سوم هستند که ما هم در حال انجام آن هستیم، اظهار داشت: سطح چهارم سطح برخورد با قوه قهریه و فشارهای حاکمیتی است که اگر مردم رعایت نکنند، دولت‌ها می‌بایست با استفاده از قوه قهریه آن را انجام دهند. ۲۱ کشور توسعه یافته و صنعتی اروپایی از ظرفیت‌های ارتش‌هایشان استفاده می‌کنند البته ما هنوز به آن فاز نرسیده‌ایم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد مردم رعایت کردند امام مازاد مردم رعایت نکردند و وقتی رعایت نکنند، قطعاً حاکمیت برای حفظ سلامتی و جان مردم و برای نجات کشور و اقتصاد و نیز در امان بودن آحاد ملت باید چارچوبی تعیین کند که مردم موظف به اجرای آن باشند.

وی همچنین اضافه کرد: تا به امروز گام‌های حاکمیتی برداشته شده از جمله تعطیلی مغازه‌ها، مراکز مذهبی، بوستان‌ها و ادارات به صورت یک سوم، کنترل شدید ترددهای غیرضروری و همچنین کنترل و چکاب در ورودی استان‌ها که همه اثرگذار بودند و با این فاصله‌گذاری اجتماعی مقداری سخت‌گیری بیشتر می‌شود که کار درستی است.

قربانی تصریح کرد: هشدار می‌دهم همین موارد اگر توسط مردم که سربازان خط‌مقدم هستند رعایت نشود ‌سخت‌گیری‌ها گام به گام بیش‌تر خواهد شد؛ چراکه سلامت مردم و امنیت کشور تعارف بر نمی‌دارد این طرح کار بسیار خوبی است، ای کاش چند روز زودتر آن را شروع می‌کردیم اما  تفکر وزارت بهداشت در همان روزهای اول بر همین بود.

وی با بیان اینکه در نهایت این مردم هستند که باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، گفت: در برخی از کشورها وقتی می‌بینند که مردم تن به اجرای پروتکل‌ها نمی‌دهند، از قوه قهریه استفاده می‌کنند.

وی درباره نقش نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه در اجرای این طرح و برخورد با خاطیان گفت: این اپیدمی، بحث حاکمیت است و بحث مجلس، دولت و قوه قضاییه نیست همه باید حضور داشته و پای کار باشند.

نماینده مجلس دهم یادآور شد: تا روز ۱۷ اسفندماه که بار مسئولیت فقط بر دوش وزارت بهداشت بود، خیلی موفقیتی حاصل نمی‌شد چراکه به هر حال وزارت بهداشت در حد یک وزارتخانه و پروتکل‌های خاص خودش توانایی دارد، اما از زمانی که رئیس‌جمهور وارد میدان شد و مسئولیت مستقیم پذیرفت تعهد همه دستگاه‌ها بیشتر شد و این اهمیت موضوع را می‌رساند.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در ستاد مقابله با کرونای استان گیلان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها رؤسای‌جمهور، نخست وزیران و رهبران آنها برای مقابله با این ویروس وارد میدان شدند و در اینجا هم همین‌گونه است، افزود: وقتی بحثی برای حاکمیت پیش می‌آید همه باید حضور داشته باشند در حال حاضر سپاه و ارتش با تمام قدرت حضور پیدا کرده‌اند، قوه قضاییه، مجلس و همه نهادهای اجرایی نیز باید حضور داشته باشند و اینجا نباید هیچ تفکیکی قائل شد.

کاربران فضای مجازی اخبار را از منابع معتبر دریافت کنند

سرهنگ رامین پاشایی (معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا) گفت: در پی انتشار و ارسال تصاویر مربوط به ارسال پاکت‌نامه مشکوک به در منازل با محتوای دستکش یا هرگونه اقلام آلوده به ویروس با بررسی صورت گرفته مشخص شد. انتشار این مدل شایعات در فضای مجازی ابتدا در سال ۲۰۱۶ در یکی از کشورهای اروپایی منتشر و در سایر نقاط جهان نیز انتشار اینگونه شایعات مشاهده شده است.

وی ادامه داد: نویسنده نسخه فارسی شایعه نه تنها سندی برای ادعای خود ارائه نکرده بلکه فراموش کرده که نوع ویروس را تعیین و روش‌های کشف آن را توجیه کند. تاکنون نیز در کشور هیچگونه گزارشی از دریافت، کشف یا رهگیری پاکت‌های اقلام آلوده به ویروس کشنده رویت نشده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: با توجه به اهداف عمده اینگونه شایعه‌سازان با مضامین جلب مخاطب، شوخی، سرگرمی و یا ایجاد اضطراب نگرانی در جامعه، کاربران همواره آگاه باشند که مطالب و اخبار مورد نیاز خود را در فضای مجازی صرفا از منابع معتبر و قابل اعتماد دریافت و از توجه به اینگونه شایعات خودداری کنند.

ادله‌ای مبنی بر انتقال ویروس از طریق هوا وجود ندارد

رفتار و شدت ویروس در هر استانی متفاوت است

ویروس کرونا از یک ماه و نیم گذشته در منطقه می‌چرخیده است

 علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در نشست خبری که از طریق ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه‌ برگزار شد، گفت: اگر اتفاق متحیرکننده‌ یا عجیبی رخ ندهد، امیدوار هستیم که بتوانیم تا اردیبهشت ماه، یک کنترل نسبی در رابطه با کووید۱۹ داشته باشیم. البته متذکر می شوم که این بیماری جدید است و دانش جامعه جهانی پزشکی در رابطه با آن محدود است. ما امیدوار هستیم اگر این رفتار از ویروس ادامه پیدا کند، بتوانیم در اردیبهشت ماه کنترل مذکور را بدست بیاوریم. البته این به معنای مهار یا از بین رفتن بیماری نیست، در واقع توان مدیریت کامل بیماری را معنا می‌دهد. 

حق‌دوست، در رابطه با تعطیلی مدارس، اهمیت و زمان آن توضیح داد: تعطیلی این نهادهای آموزشی، از جمله اقدامات جدی تمام کشورها در برخورد اولیه با ویروس کرونا بوده است. اینکه ما بگوییم تا چه زمانی این تعطیلی‌ها ادامه خواهد داشت، منوط به بررسی‌های علمی، منطقه‌ای و جوّی و اجتماعی است. از یک سو رفتار و شدت ویروس در هر استانی متفاوت است که منجر به اتخاذ تصمیمات متفاوت می‌شود. 

وی افزود: همچنین وضعیت مدارس ابتدائی، دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها بسیار متفاوت است. دانشگاه‌ها با توجه به خوابگاه‌ها و حضور دانشجویان از استان‌های مختلف وضعیت سخت‌گیرانه‌تری خواهند داشت. همچنین مدارس ابتدائی و دانش‌اموزان آنها در رعایت بهداشت عمومی ضعیف‌تر هستند تا دبیرستان‌ها، پس باید تمهیدات متفاوتی در باره آن‌ها اتخاذ کرد. مورد مهم دیگر اضطراب اجتماعی است، ممکن است مدارس بازگشائی شوند اما خانواده‌‌ها در فرستادن فرزندان خود به مدارس مشارکت نداشته باشند. لازم است تا توجیه کافی همراه با تصمیمات برای اجتماع اتفاق بیافتد. 

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، اظهار کرد: اینکه مشخص کنیم شیوع از چه زمانی در کشور ما آغاز شده ، کار دشواری است. ابتلا در برخی شهرها زودتر از دیگر شهر‌ها بوده است. متاسفانه اولین افراد هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دادند. بنابراین مانند تمام نقاط دنیا و کشورهای دیگر، نظام درمانی کشور با تاخیر توانست موارد اولیه را شناسائی و از پاندمیک بیماری جلوگیری کند. به نسبت بسیاری از کشورها، شناسائی بیماران اولیه در ایران زودتر انجام شد. 

وی گفت: شهرهای جنوبی ما از سطح پائین‌تری از ابتلا هستند. خوشبختانه اپیدمی از قله سنگینی برخوردار نیست و این امکان را برای ما فراهم می کند تا انتقال محلی و مدیریت بحران بهتری داشته باشیم. همچنین می‌توانیم بر روی گرمای هوا حساب کنیم. به نظر می رسد این گونه ویروس‌ها انتقال کمتری در زمان گرما داشته باشند. به هر حال، این ویروس از یک ماه و نیم گذشته در منطقه می‌چرخیده است. 

وی در رابطه با انتقال ویروس از طریق هوا و شایعاتی که با این محتوا بروز داده شده‌اند، عنوان کرد: نمی‌توانیم موارد استثنا را مدنظر قرار دهیم. اگر از آنها صرف‌نظر شود، هیچ ادله‌ای مبنی بر اینکه ویروس از طریق هوا منتقل می‌شود وجود ندارد. آخرین مستندات علمی سازمان بهداشت جهانی و محافل علمی و آکادمیک کشورها این اظها‌رنظر را تایید می‌کند. برای بنده به عنوان یک متخصص کارشناس این اظهارات بکلی باطل است، اولین دلیل این است که اگر ویروس از مسیر هوا انتقال پیدا می‌کرد، با سطح بسیار متفاوتی از پاندمیک در جهان مواجه بودیم که خوشبختانه اینگونه نیست. 

حق دوست در رابطه با ابتلای مجدد بیماران بهبودیافته و درصد اکتساب ایمنی بدن افراد بعد از ابتلا تشریح کرد: ابتلای مجدد در چین موضوع تایید شده‌ای نیست. تنها پنج مورد از افرادی که مداوا شده بودند بازگشت عفونت داشتند که می‌تواند به دلیل کاهش علائم و تشخیص نادرست بهبود بوده باشد. این اظهارات از آن جهت قابل دفاع است که پنج مورد بیمار گزارش شده در چین و ژاپن، دقیقا همان نوع عفونت با همان علامت‌ها را مکرر داشتند. به طور کلی در رابطه با بیماری‌های عفونی می‌شود گفت، اگر در سال‌های آتی نیز دچار شیوع یا ابتلا شویم، شدت کمتری را شاهد خواهیم بود و ایمنی جامعه در برابر آن بالا می‌رود. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت، در رابطه با شیوه و زمان ادامه شیوع در تهران، گفت: اپیدمی بیماری‌های عفونی را مانند آتش‌سوزی تصور کنید. تصور کنید که وقتی ساختمان‌ها نزدیک‌تر و فضای متراکم‌تر دارید آتش می‌تواند شدید‌تر و بیشتر باشد و می‌تواند بیشتر باقی بماند و شیوع کرونا یا ویروس‌های اپیدمیک هم این رفتار را خواهد داشت. بنابراین انتظار داریم شهری با وسعت و تراکم تهران، زودتر از دیگر شهرها آلوده شوند و دیرتر از دیگر‌ شهرها کنترل شوند. به طور کلی، هر قدر شهر بزرگتر باشد طول اپیدمی بیشتر است.

وی ادامه داد: تهران هم محله های مختلفی دارد و هم رفت وآمدهای زیادی به مناطق مختلف دارد بنابراین بعید است در تهران به پیک رسیده باشیم امیدواریم قله اپیدمی در تهران تخت داشته باشد که بتوانیم مدیریت کنیم.

حق دوست بیان کرد: ایزولاسیون ما در کشور با مدل‌های دیگر جهان متفاوت بوده است. با این مدل توانستیم تا ۴۰ درصد از انتقال ویروس جلوگیری کنیم. این ۴۰ درصد معیار میانگین است، ممکن است افرادی به کلی خود را محبوس کرده باشند در صورتی که افرادی بی‌اعتنا به رخداد، تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نکرده باشند. قرنطیه یا مدل‌های کنترلی مشابه می‌تواند مجال مدیریت به نظام درمانی کشور بدهد. و ما می‌توانیم شناسائی و درمان بیمارانمان را بهتر ایفا کنیم. 

وی در ادامه گفت: اگر ایزولاسیون چند هفته به طول انجامد می‌توانیم به کاهش چشم‌گیری در انتقال بیماری امید داشته باشیم. 

حق دوست در رابطه با سرعت انتقال ویروس شرح داد: ویروس بسیار مسری است. در صورتی که کنترل نشود می‌تواند به ازای هر نفر مبتلا، سه نفر را آلوده کند. البته ما در کشتی چینی که برای بیماران تمهید شده بود مشاهده کردیم که ضریب انتقال تا ۱۸ درصد هم رفت. بنابراین محیط‌های بسته و کلونی می‌تواند بیش از این آمار انتقال ایجاد کند. مکان‌های تجمعی مانند آسایشگاه سالمندان، خوابگا‌هّای دانشجوئی و مدارس، می تواند آمار را بالاتر ببرد. بازگشائی هر محلی که اجتماعات متمرکز دارد، نیاز به مشاهده دو دوره کاهش بیمار و سرایت در آن است. 

رییس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، ادامه داد: بازگشائی ادارات دولتی و خصوصی بسته به اهمیت آن‌ها است. در وهله اول زنجیره تولید کشور مهم است که نباید آسیب ببیند. ادارات دولتی به اهمیت کار آنها برمی‌گردد. اینکه چه مقدار ارباب رجوع دارند، چه جایگاه کلیدی و چه فضای متمرکز و تهویه‌ای دارند مهم است. 

حق دوست  گفت: برخی هم‌وطنان ما قبل از عید سفر را آغاز کردند. اما ما افزایش تعداد بیماران را در هفته پس از آن مشاهده می‌کنیم. افزایش تعداد روزانه ابتلا به بیماری به معنای امار درست مبتلایان در کشور نیست. حتی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست؛ زیرا شاهد آن هستیم که بیمارانمان را زودتر و به موقع شناسائی می‌کنیم و می‌توانیم بررسی و معالجه را به موقع آغاز کنیم. 

وی افزود: ویروس کرونا هیچ نقطه‌ای از جهان، حتی کورترین روستاها را ایمن نخواهد گذاشت. البته مدت اپیدمی و زمان وقوع آن بسته به حساسیت‌های درمانی و ارتباطات کشورها دارد. همچنین آب‌و هوا در ارتباط با انتقال ویروس اهمیت دارد. تمام فاکتورها را باید در نظر بگیریم تا بتوان گفت که این ویروس از منطقه ما چه زمانی عبور می‌کند. 

حق دوست در ارتباط با انتقال ویروس از حیوان به انسان بیان کرد: درست است که ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است، اما گزارشات مبنی بر حیواناتی مانند خفاش یا دو نوع دیگر بود. در حال حاضر میزبان اصلی ویروس انسان است و حتی همان حیوانات هم میزبان‌های فرعی حساب می‌شوند. در رابطه با سگ‌ها ابتلا را مشاهده کردیم. اما اینکه بیماری از حیوان به انسان منتقل شود احتمال خیلی پایین‌تری دارد تا ویروس از انسان به حیوان یا انسان به انسان منتقل شود. 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، ادله‌ای بر انتقال به وسیله حیوانات خانگی یا دام‌ها وجود ندارد. باید پیامها درست مخابره شود و گوش شنوائی هم وجود داشته باشد. صرف بیان و صرف شنیدن حتما به تغییر رفتار نمی انجامد ولی حتما خبر علمی باید باشد.

حق دوست بیان کرد: خواهش بنده این است که از واژه فاصله‌گذاری اجتماعی اجتناب شود. فاصله‌گذاری فیزیکی آن چیزی است که باید عنوان شود، زیرا ارتباطات اجتماعی در حال حاضر از هر رفتار دیگری مهم‌تر است.

وی افزود: باید به افراد آموزش داد که اگر مجبور به استفاده از تاکسی، مترو یا پیاده‌روی هستند چه باید بکنند. می‌توانیم بگوییم که پنجاه درصد مردم پیام را گرفته‌اند. اما به آن‌ها گفته نمی‌شود که باید صندلی ثابت در خانه داشته باشند و هر کس محل مخصوص خود را رعایت کند. اگرچه صدا و سیما مدام موارد بهداشتی را عنوان می‌کند، اما ما می‌بینیم که جدیت مناسب ندارد.

حق دوست در رابطه با ماهیت ویروس کرونا و جدیت آن در مقایسه با انفولانزا و دیگر بیماریهای عفونی گفت: این اپیدمی یک پدیده جدی برای کل دنیاست. امروز تمام مسئولین و متخصصین ما متوجه شده‌اند که اساس و جدیت این بیماری به کل با آنفولانزا یا موارد مشابه آن متفاوت است. ما و تمام دنیا باید در دوره پساکرونائی در نظامات درمانی خود تجدید نظر کنیم. متاسفانه هیچ یک از این نظام ها  نمره خوبی در مواجهه با کرونا ویروس نگرفتند. روسای جمهور تمام کشورها نیز مدام اظهارات خود را در رابطه با این اپیدمی تغییر می‌دهند. از این موضوع نمی‌شود اجتناب کرد.

وی درباره تاثیر تست کرونا در کنترل اپیدمی گفت: تست یکی از ابزارهای کنترل است به تنهایی معجزه آسا نیست اگر تست بگیریم اما قبل و بعد معلوم نباشد چه کاری انجام می دهیم فایده ندارد. ممکن است تست فردی مثبت شود ولی امکان ایزوله داخل منزل یا نقاهتگاه فراهم نباشد. در این صورت بود و نبود تست موثر نیست.

حق دوست گفت: تست کرونا هم مثبت و هم منفی کاذب دارد تست فعلی که مانده ژنتیکی ویروس را دنبال می کند ممکن است الان منفی باشد چند ساعت بعد مثبت باشد فردی ممکن است علایم بالینی داشته باشد اما با نمونه نامناسب جواب تست منفی شود حتی جواب مثبت به معنای این نیست که فرد آلوده کننده است زیرا ویروس در دوره های آخر بیماری ناقص‌الخلقه می شود کمتر آلوده می کند.

وی ادامه داد: تست گران است. بالا بردن تعداد تست ها برای کنترل اپیدمی مهم نیست. اگر هم در کره جنوبی که تعداد تست‌ها ۵ برابر ایران بود این بیماری کنترل شد به خاطر این بود که اقدامات کنترلی دیگر قبل و بعد از تست را به خوبی انجام دادند.

مبتلایان به کووید۱۹ در کشور به ۳۵۴۰۸ نفر رسید

۲۵۱۷ نفر جان باختند

 کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کویید ۱۹ گفت: بر اساس یافته‌های قطعی آزمایشگاهی و از ظهر دیروز تا امروز ۹ فروردین ۱۳۹۹ در کشور، ۳۰۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و تعداد بیماران مبتلا شده به این بیماری به ۳۵۴۰۸ نفر رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۱۱۶۷۹ نفر از بیماران مبتلا به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

جهانپور خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز از وجود ۲۵۱۷ نفر در کشور محروم شده‌ایم، همچنین ۳۲۰۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و تقویت بیماریابی، افزایش آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت برای انجام آزمایش تشخیص کووید۱۹ و البته رعایت نکردن بخشی از جامعه به توصیه‌های وزارت بهداشت، از دلایل افزایش تعداد موارد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور است.

باید از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده شود

تحریم های آمریکا باعث می شود روند مدیریت و کنترل بیماری کند شود

 کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه‌، از طریق ویدئو کنفرانس، مورخ 9 فروردین سال جاری گفت: کسانی که تا امروز در بسیج عمومی ثبت نام نکرده‌اند به جمع این غربالگری بپیوندند. شایعات و مطالب غیرفنی منتشر شده است. حتی واحد های خبری مانند صدا و سیما این خبر را منتشر کردند که انتقال ویروس، از طریق هوا ممکن است. این باعث نگرانی مردم شد و بسیاری فکر کردند که برای جلوگیری از انتقال باید از ماسک استفاده کنند. این به هیچ عنوان درست نیست. 

وی در رابطه به کارگیری طب سنتی در درمان کرونا که توسط وزیر صورت گرفت،  گفت: این طب با دیرینه هزاران ساله ، می تواند در زمینه حفظ سلامت و پیش‌گیری و حتی در بن‌بست‌های طب جدید به کار آید. بنابراین در شرایط که پیشگیری اهمیت دارد، طب ایرانی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است، مورد استفاده قرار می گیرد. ما ده‌ها کارگروه علمی و متخصصین طب سنتی در کشور داریم. موضوع، موضوع غریبی نیست و باید به عنوان یک طب مکمل استفاده شود. این با آنچه افراد بی‌اطلاع به عنوان طب اسلامی ، ایرانی و تبلیغات سودجویانه می زنند متفاوت است.

وی در ارتباط با اتباع خارجی  گفت: اتباع خارجی بیش از ۲۵۰۰ هزار نفر تحت مراقبت داریم. این افراد در بسیج ملی مقابله با کرونا می‌توانند غربالگری و مراقبت شوند. در تمام کشور از امکانات ما استفاده کردند و می کنند. با توجه به علاقه پزشکان بدون مرز و اینکه نیازی به سرویس آنها نداشتیم، تصمیم گرفتیم امکاناتشان را برای اتباع خارجی در مراکز مرزی قرار دهند. 

وی افزود: ما در حال حاضر نیاز به ایجاد تخت اضافی با این حجم نداریم. اولویت ما در حال حاضر تجهیزات مان از جمله دستگاه تنفس مصنوعی است. ما امروز بیشتر به اقلام حفاظتی نیاز داریم و هر کشور، شخص و سازمانی که به ما در این زمینه کمک کند از آنها می‌پذیریم .

وی در ارتباط با تعداد مبتلایان بیشتر در روزهای اخیر، گفت: ممکن است مناطقی باشد که تعداد مبتلایان کمتر از بیست مورد است. ولی ما هیچ منطقه عاری از این ویروس نداریم. در دنیا هم معتقدیم که هیچ منطقه‌ای عاری وجود ندارد. اگر کشورهایی را می‌بینید که آمار ندارند، توان شناسائی بیماری را ندارند. ما در توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان مشکلاتی را می‌بینیم. اینکه کشورهایی که شاخص سلامت کمتری دارند، و کشورهای پیشرفته تر شرایط بدتری دارند، به دلیل ناتوانی آنها در بیماریابی است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره الکل های تقلبی گفت: مطابق آنچه شرکت اعلام کرده است، اصل بسته بندی تقلبی است. این افراد متانول را به جای الکل بسته بندی کردند. برای جمع آوری این محصول اقدام شده است و به مردم گفته شده است که از این محصول استفاده نکنند. متاسفانه الکل‌های متفاوت غیرقانونی در کشور رایج شده است و بخاطر شایعات ده‌ها نفر بستری، کور و فوت کرده‌اند. فراورده‌های تقلبی کاری کرد که در برخی استان‌ها درصد متوفیان بر اثر الکل از متوفیان کرونا بیشتر بوده است. 

جهانپور همچنین گفت: در روزهای اول ارزیابی کیت‌های تشخیصی توسط انیستیتو پاستور انجام می‌شد و ما در ایران هیچ مشکلی در استفاده از کیت‌های غیر استاندارد نداشته ایم. 

وی در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی گفت: این موضوعی بود که از اول شروع بیماری شروع شد و تعطیلی مدارس و.. نمونه های آن بود. آنچه در هفته گذشته شروع شد، تشدید و قانونمندی، تمدید فاصله‌گذاری اجتماعی است.  تشدید سطح سوم قرنطینه است. قرنطینه مراحل مختلفی دارد و یک حکومت نظامی در یک واژه نیست. آنچه مدنظر برخی است و انطباق با فرهنگ و شرایط سیاسی و اجتماعی و مدیریتی ما ندارد، حکومت نظامی است. خیلی از کشورهایی که این وضعیت را تمهید کردند، نتوانستند در مدت طولانی این محدودیت‌ها را نگاه دارد. این واژه‌ای نیست که ما اختراع کرده باشیم بلکه سوشیال دیستنسینگ واژه علمی برای همه بیماری‌های عفونی از گذشته است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره جمع آوری معتادان متجاهر گفت: جمع آوری معتادان متجاهر در حوزه بهزیستی و وزارت رفاه است که توضیحاتی خواهند داد. اما تجمع آنها ممکن است موجب ابتلا شود و نمی‌توانیم آنها را جلب کنیم. زیرا کلونی شدن این افراد در یک محل بسته، با توجه به اینکه ما زندان‌ها را به همین دلیل خلوت می‌کنیم، قابل اجرا نیست.

وی در رابطه با آزاد کردن اموال ایران توسط آمریکا برای کرونا گفت: این مشخص است که امریکا از جنگ و بیماری و ... برای حفظ سلطه خود استفاده می‌کند. ما انتظاری جز این هم نداشتیم و اگر جز این اتفاقی می‌افتاد محل بحث است. این دولت امریکا توانمندی‌ خود را در کشورش نشان داد. بزرگترین کشور اقتصادی دنیا بیماران را به دلیل نداشتن بیمه از درمان کنار گذاشتند، این کشور در مقابله با یک بیماری واگیر دچار چنین مشکلاتی می شود و سعی می کند افکار را با فرافکنی به سمت دیگر سوق دهد. 

جهانپور در ادامه افزود: امروز دنیا بداند و ببیند که آنچه آمریکا علیه مردم ایران انجام میدهد تحریم دارو و غذا در زمان کرونا است. ما نمی‌گذاریم مردمان مشکلی پیدا کنند اما این اقدام انها باعث می‌شود روند مدیریت و کنترل کند شود. آمریکا رسما در کنترل این بیماری در کشور خود عاجز است و شما شاهد باشید که وضعیت راهروهای بیمارستان‌های امریکا چگونه است.

جهانپور در رابطه با شروع چرخه اپیدمی در کشور گفت: متاسفانه ما نمی‌توانیم دقیقا اظهار کنیم که چه زمانی ویروس وارد کشور شده است. آنچه مطالعات اپیدمی‌لوژی نشان می‌دهد، یک تا دو هفته قبل از اعلام ظهور اولین بیماران، یعنی در 14 تا 15 بهمن چرخه ویروس در کشور ایجاد شده است. بنابراین چرخه ویروس می‌توانسته است از اواخر دی ما تا اوایل بهمن ماه در کشور وارد شده باشد. 

وی در ادامه گفت: باید توجه کنید که ما به دنبال مقصر نیستیم. افرادی که مبتلا شده‌اند اطلاعی از ابتلای خود نداشتند که مقصر شمرده شوند. هیچ تقصیری متوجه هیچ کس نیست و این مطالعات اپیدمی‌لوژی است که برای تحقیقات ما در رابطه با بیماری مفید است تا بتوانیم کنترل آن را بدست بگیریم. همچنین کانون‌های شیوع گیلان و قم شناخته شدند که به معنای هم‌زمانی شروع چرخه در آنها نیست.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در واکنش اظهارات غلامرضا خوالگری ، رئیس کانون‌ هماهنگی شوراهای اسلامی کار در گیلان که گفته بود، گارگران مبتلا به کرونا هیچ جایگاهی در بیمارستان‌ها ندارند، تاکید کرد: آنچه می‌گویم را به صراحت و با واژگان خود بنده منتقل کنید. اینکه افراد فکر می‌کنند نلسون‌ ماندلای یک منطقه یا یک قشر هستند و مکررا اراجیفی اظهار می‌کنند که هیچ اساسی ندارد، مزخرفاتی بیش نیست. ما بسیار بیش از آن کسانی که در آن سوی دنیا نظام درمانی ما را به دلیل مخالفت با حاکمیت زیر سوال می‌برند از این افراد متضرر می‌شویم. این گفته‌ها نه تنها صحیح نیست بلکه جز اراجیف بی‌پایه برای به نمایش گذاشتن خود در این شرایط حساس نیست. 

وی در ادامه گفت: کارگران از نگرانی‌های دولت هستند، کارگران روزمزد برای ما بسیار نگران کننده هستند و ما این مشکلات را درک می‌کنیم. دولت تمام تلاش خود را می کند تا تسهیلاتی برای شرایط دشوار آنها ایجاد کند. اما در هر کجای ایران هیچ تفاوتی برای بیمار کارگر یا غیره وجود ندارد. اگر محدودیتی است برای همه افراد است و اگر امکاناتی است برای همه است. برای کسانی که چنین خزعبلاتی را اظهار می‌کنند تنها می‌توان گریست. 

وی در رابطه همکاری بخش خصوصی با ستاد مقابله با کرونا تشریح کرد: این که بخش خصوصی چگونه با ستاد همکاری کند، بستگی به نوع درخواست ما از این بخش دارد. اگر ستاد مقابله با کرونا در یک استان از بخش خصوصی درخواست کمک بکند و امکانات آنها را به عاریه بگیرد، مسلما هیچ پرداختی از طرف بیماران صورت نخواهد گرفت. دلیل هم این است که هیچ انتخابی برای استفاده از نوع امکانات به بیمار داده نمی‌شود و تمام امکانات عاریه‌ای از بخش خصوصی طبق پروتکل ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت عرضه می‌شود. اما اگر افراد به بیمارستان خصوصی بنا بر انتخاب خود مراجعه کردند و خارج از پروتکل دولتی، بنا بر انتخاب خدمات اقدام به درمان کردند، تمام تعرفه بیمارستان را باید بپردازند و این هیچ ارتباطی با خدمات ما در خصوص کرونا ویروس ندارد. 

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در موضوع سیل‌زدگان ارائه  خدمت ما در همه روستاها فعال است. با حضور تمام همکاران ما تمهیدات در نظر گرفته می‌شود. تمام فعالیت‌های مربوط به  شناسائی، اقدام و بستری در تمام مناطق روستائی و شهری انجام می‌شود. بنابراین نه تنها این مناطق تفاوتی با سایر مناطق کشور نخواهند داشت، بلکه به دلیل تمرکز دانشگاه های علوم‌پزشکی بر این مناطق احتمال زیادی دارد که رسیدگی به این بیماران زودتر انجام شود.

وی در رابطه با استفاده از داده‌های سازمان‌های جهانی بهداشت و کشورهای دیگر و آنکه چقدر استدلال‌های علمی ما می‌تواند بر مبنای آنها باشد،  گفت: بیماری برای ما و اغلب کشورها جدید است. اگر این بیماری برای چینیان سه ماهه بوده، اطلاعات ما برای 38 روز است. ما نمی‌توانیم از صفر آغاز کنیم و دوباره چرخ را اختراع کنیم، مسلما از دانش آنها و پروتکل‌های بهداشت جهانی استفاده می‌کنیم. جمع بندی نهایی را آنها عرضه می کنند و ما هم از داده های آنها استفاده می‌کنم، نه بطور قطعی بلکه  داده‌ها برای اجرای پروتکل‌های ما بومی سازی می‌شوند. این بومی سازی در دانشگاه‌های مختلف توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، توسط کیمته علمی ستاد مقابله با کرونا رهبری می‌شود. ما از یک نهاد جهانی پیروی نمی‌کنیم، بلکه داده‌های تمام آنها تجمیع می‌شود و پروتکل‌های ملی تولید می‌شوند.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر