/
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹

رکود اقتصادی جهانی، قیمت نفت را پایین کشید

صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۰ رکود اقتصادی جهانی بدتر از رکود سال ۲۰۰۸ را پیش بینی کرده است و همین موضوع باعث شده تا قیمت هفتگی نفت باز هم کاهش پیدا کند.
کد خبر : ۲۷۱۵۳

نبض نفت - قیمت نفت از ابتدای سال جدید میلادی با افت قیمت همراه بود و این موضوع بیش از هر چیز به شیوع و گسترش ویروس کرونا باز می گردد. تا آنجا که صندوق بین المللی پول اعلام کرد همه گیری ویروس کرونا باعث رکود جهانی در سال ۲۰۲۰ می شود که از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ بدتر است. 

البته این صندوق چشم انداز اقتصاد را برای سال ۲۰۲۱ بهتر ارزیابی می کند.

با این حال پیش بینی این رکود، سایه سنگینی بر بازار نفت انداخته و قیمت ها را تا میانه کانال ۲۰ دلاری پایین آورده است.

این در حالی است که نفت سال ۲۰۲۰ را با قیمت های بالای ۶۰ دلار آغاز کرد، اما کرونا باعث شد تا ۲۰ میلیون بشکه تقاضای نفت از بازار کم شود. در کنار آن خروج روسیه از اوپک پلاس و قیمت شکنی عربستان در بازار مزید بر علت شد و قیمت ها را در سراشیبی سقوط قرار داد. 

 از سوی دیگر، در حالی که آمریکا اعلام کرده بود برای حمایت از تولید نفت شیل ۸۰ میلیون بشکه نفت خریداری خواهد کرد، اما بعد از مذاکره وزیر خارجه این کشور با ولیعهد عربستان اعلام شد که آمریکا از این کار پشیمان شده است.

بر این اساس قیمت نفت در هفته گذشته باز هم کاهش پیدا کرد و بین ۳ تا ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

نفت برنت از ۲۹ دلار در هر بشکه با ۳.۷ درصد کاهش به ۲۷ دلار و ۹۵ سنت رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز کاهشی ۵.۲ درصدی را تجربه کرد و از ۲۲ دلار و ۶۳ سنت به ۲۱ دلار و ۵۱ سنت سقوط کرد.

به نظر می رسد قیمت نفت تا حل معضل کرونا در جهان و رونق افتصادی توان رشد قیمت را نخواهد داشت؛ زیرا با تعطیلی حمل و نقل جهانی و همچنین تعطیلی کارخانه ها تقاضا برای نفت پایین می ماند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر