/
۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

با وجود تحرم رکورد وزنی صادرات غیرنفتی شکسته شد

رئیس کل گمرک از افزایش صادرات غیرنفتی در سال گذشته خبر داد و گفت در سال 1398 ۱۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا‌های غیرنفتی در مجموع به ارزش ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد.
کد خبر : ۲۷۱۶۰

 نبض نفت- مهدی میراشرفی گفت: برغم وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، پارسال 133 میلیون و 900 هزار تن کالا‌های غیرنفتی به ارزش 41 میلیارد و 300 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با سال 1397، از نظر وزنی 13 درصد رشد داشته است. ارزش این کالا‌ها در مقایسه با صادرات سال قبل آن 7 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: با احتساب صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی، تراز تجاری و بازرگانی ایران در سال گذشته مثبت بوده است.

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با توجه به سیاست خارجی نگاه به شرق و همسایگان، کشور‌های آسیایی و همسایگان مهمترین شرکای تجارت خارجی ایران محسوب می‌شوند بطوریکه پارسال، کشور‌های چین با 9 میلیارد و 500 میلیون دلار، عراق با 8 میلیارد و 900 میلیون دلار، ترکیه با 5 میلیارد و 400 میلیون دلار، امارات عربی متحده با 4 میلیارد و 500 میلیون دلار، افغانستان با 2 میلیارد و 300 میلیون دلار و سایر کشور‌ها با 10 میلیارد و 900 میلیون دلار واردات، بزرگترین کشور‌های واردکننده کالا‌های غیرنفتی از ایران بودند.

وی افزود: همچنین چین با صادرات 11 میلیارد و 200 میلیون دلار، امارات عربی متحده با 8 میلیارد و 900 میلیون دلار، ترکیه با 4 میلیارد و 200 میلیون دلار، هند با 3 میلیارد و 600 میلیون دلار و آلمان با 2 میلیارد و 100 میلیون دلار بیشترین کالا‌ها را پارسال به کشور ما صادر کرده اند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال گذشته هر تُن کالای وارداتی هزار و 220 دلار ارزش داشت درحالیکه ارزش هر تن کالای صادراتی ایران فقط 309 دلار بود افزود: این امر نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های دستگاه‌های مختلف، همچنان بحث خام فروشی در کشور و صادرات مواد خام وجود دارد درحالیکه در صورت ایجاد ارزش افزوده، صادرات این کالا‌ها ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی افزود: بررسی کالا‌های وارداتی نشان می‌دهد که بیش از 85 درصد واردات کشور در پارسال، مواد اولیه یا واسط مورد نیاز کارخانجات و بخش تولید و یا ماشین آلات تولیدی را تشکیل می‌دهد و در همین مدت، علاوه بر ذخایر راهبردی، 25 میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های تولید و نهاده‌های دامی وارد کشور شده است که این امر، نقش مهمی در تعادل بخشی به بازار و جلوگیری از تکانه‌های شدید اقتصادی در سال گذشته داشته است.


منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر