/
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷

پیامدهای کرونا بر اقتصاد کشور

جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است سال ۹۹ سال سختی از نظر لحاظ اقتصادی خواهد بود لذا بانک‌ها، شرکت‌های آب و برق و بقیه شرکت‌ها و سازمان‌ها که با مردم سروکار دارند باید با مردم مدارای بیشتری کنند چرا که کسب و کارهای بسیاری با چالش‌های مالی و اقتصادی مواجه خواهند شد.
کد خبر : ۲۷۲۲۵
نبض نفت - غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به پیامدهای اقتصادی شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: سال 99 برای کشور به لحاظ اقتصادی به چند دلیل سال سختی است، ابتدا اینکه کاهش قیمت نفت و پیامدهای دیگر آن به تنهایی این سال را به لحاظ اقتصادی سخت کرده، همچنین شیوع بیماری کرونا به‌عنوان یک مشکل غیرمنتظره این وضعیت را تشدید می‌کند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در روزهای کرونایی به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه شرایط سخت‌تری را نسبت به کشورهای دیگر پشت سر می‌گذارد، ادامه داد: امیدها در شرایط تحریمی به دریافت مالیات بود اما با توجه به عدم گردش بازار نمی‌توان به مالیات نیز امید بست به همین دلیل باید گفت؛ دولت و مردم سال سختی در پیش دارند که عبور از آن نیازمند همراهی و همکاری است.  
وی به راه‌های کاهش سختی‌های اقتصادی سال 99 اشاره کرد و توضیح داد: ابتدا باید توان و امکانات دولت را توجیه کرد و از طرفی سیاست‌های مالی تعدیل شود چراکه بخشی از مشکلات حادث شده ناخواسته است. بانک‌ها و شرکت‌های آب و برق و نظایر آن باید با مردم با تسامح بیشتر و مهربانانه تر برخورد کنند چراکه چک‌های بسیاری برگشت خواهند خورد و ورشکستگی‌های بزرگ در پیش است. مردم نیز باید صبوری بیشتری پیشه کنند و هوای همدیگر را داشته باشند.
جعفرزاده با بیان اینکه بالاترین کسری بودجه نسبت به 4 دهه گذشته برای سال 99 پیش‌بینی شده است، توضیح داد: با توجه به شیوع کرونا، دولت و مردم باید آماده سال سختی باشند لذا باید مدل اشاعه و اثر ویروس بر حوزه‌های مختلف اقتصادی و بنگاه‌های زود بازده کوچک را طراحی کرده و میزان اثرگذاری آن بر هر بخش مشخص شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان مثالی ادامه داد: در شرایط فعلی واحدهای تولیدی و خدماتی به یک اندازه آسیب ندیده‌اند مثلا واحدهای بهداشتی و سوپرمارکت‌ها آسیب چندانی ندیده اما هتل و رستوران‌ها بسیار متضرر شده‌اند بنابراین باید اثر و وزن ویروس کرونا، بر حوزه‌های مختلف اقتصادی مشخص شود تا متناسب با آن برای کاهش آسیب‌ها برنامه‌ریزی کرد.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر