/
۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

انتقال ۲۵ میلیارد مترمکعب گاز در منطقه ۷ عملیات انتقال

منطقه ۷ عملیات انتقال گاز، با دارا بودن ۴ هزار و ۸۲۱ کیلومتر خط لوله در اندازه‌های ۲ تا ۵۶ اینچ بیش از ۱۳ درصد خطوط لوله در حال بهره‌برداری کشور را زیر پوشش دارد که این متراژ با تکمیل پروژه‌های خطوط لوله ۵۶ اینچ در حال احداث، به ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.
کد خبر : ۲۷۳۳۳
نبض نفت - منطقه‌ای راهبردی که با پوشش مناطق سردسیر کشور از جمله استان‌های مرکزی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان و بخشی از استان‌های آذربایجان غربی و قزوین سهم قابل توجهی در انتقال پایدار گاز به‌ویژه در مناطق سردسیر کشور و گرمابخشی به منازل هم‌وطنان به‌عهده دارد. افزون بر موارد یادشده، این منطقه یکی از مجاری صادرات گاز به عراق است که این وظیفه سنگین را با بهره‌گیری از نیروی انسانی و ظرفیت تأسیسات اندازه‌گیری نفت‌شهر به بهترین شکل ممکن اجرایی کرده و در آینده نزدیک نیز تأسیسات اندازه‌گیری دیگری در قصرشیرین به ناوگان عملیات این منطقه افزوده خواهد شد.

این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق راهبردی شرکت انتقال گاز ایران دارای بالاترین نرخ رشد و توسعه است. گستردگی خطوط در مساحت ۱۵۰ هزار کیلومترمربع همراه با انتقال گاز به بیشترین تعداد ایستگاه‌های CGS کشور بین مناطق ده‌گانه، از ویژگی‌های مهم منطقه ۷ عملیات انتقال گاز به شمار می‌رود. همچنین ۹ تأسیسات تقویت فشار گاز به‌صورت دوگانه روی خطوط ششم و نهم سراسری در حال احداث است. در ادامه گفت‌وگو با امین عبادی، مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز را درباره فعالیت‌های این منطقه عملیاتی می‌خوانیم.

در طول سال‌های گذشته شاهد توسعه قابل‌ملاحظه‌ای در شبکه انتقال گاز استان‌های زیر پوشش منطقه بوده‌ایم و این روند همچنان تداوم خواهد داشت. برای این تغییر و تحولات برنامه‌ریزی کلان داشته‌اید؟

راه‌اندازی مراکز بهره‌برداری خطوط لوله خرم‌آباد - سنندج -کوهدشت و ایلام و تجهیز این مراکز به ماشین‌آلات موردنیاز از جمله اقدام‌های سال‌های اخیر منطقه است.

در طول ۹ ماه امسال (۹۸) چند میلیارد مترمکعب گاز از سوی منطقه منتقل و در این مدت چند کیلومتر از خطوط لوله منطقه پیگرانی و نشت‌یابی شده است؟

در ۹ ماه امسال (۹۸) بیش از ۲۵ میلیارد مترمکعب گاز از این منطقه منتقل و حدود ۳ هزار و ۸۵۰ کیلومتر پیگرانی و ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نشت‌یابی نیز انجام شده است.

به چه برنامه‌هایی برای توسعه همکاری با شرکت‌های داخلی به‌منظور تأمین اقلام و تجهیزات نیاز داشته‌اید؟

این منطقه عملیاتی همواره در برگزاری مزایده‌های مستقل در بین مناطق ده‌گانه پیشگام و پیشرو بوده است. در این زمینه، فعالیت‌های زیادی از جمله برگزاری جلسات حضوری در محل کارخانه یا واحد تدارکات و عملیات کالای منطقه به‌منظور شناسایی توانمندی‌های شرکت‌های تولیدکننده داخلی، دریافت رزومه کاری و قرار دادن شرکت‌های تولیدکننده داخلی در وندورلیست، معرفی شرکت‌های تولیدکننده داخلی دانش‌بنیان به واحدهای مهندسی و بهره‌بردار برای تبادل اطلاعات و انتقال دانش، اولویت دادن به شرکت‌های تولیدکننده داخلی برای ارسال استعلام و سفارش خرید، توزیع فرم‌های نظرسنجی بین شرکت‌های داخلی و جمع‌آوری نظرات و پیشنهادهای آنها و شناسایی شرکت‌های تولیدکننده داخلی تازه‌تأسیس و گمنام و برگزاری نشست ارائه انجام شده است.

به‌طور خاص در سال ۹۸ چه اقدام‌هایی برای تحقق شعار سال (رونق تولید) و حمایت از شرکت‌های ایرانی داشته‌اید؟

خرید همه اقلام و کالاهای موردنیاز با منشأ داخلی از تولیدکنندگان داخلی و دانش‌بنیان از جمله قطعات یدکی توربوکمپرسورها، فیلترها و تجهیزات جانبی صورت گرفته است.

در حوزه روزآمد کردن تجهیزات و نرم‌افزارهای کاربردی منطقه چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سعی شده از فناوری‌های روز دنیا در ایجاد زیرساخت مناسب ICT استفاده شود و مرکز داده و زیرساخت شبکه منطقه از به‌روزترین مراکز داده و شبکه در سطح شرکت ملی گاز ایران است، همچنین از زیرساخت فرآیندساز (BPMS) به‌منظور ایجاد نرم‌افزارهای کاربردی در منطقه استفاده شده است.

آیا به‌طور اختصاصی با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری همکاری دارید؟

بله با مراکز علمی، پژوهشی برقرار کرده‌ایم، به‌ویژه در زمینه امور پژوهشی با پارک علم و فناوری همدان در ارتباط هستیم. با مراکز علمی مانند دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ارتباطات علمی مناسبی داریم. همچنین در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده با دانشگاه علم و صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیانی که شرکت انتقال گاز ایران با آنها همکاری داشته و از نتایج فعالیت آنها رضایت کامل دارد، تعاملات مؤثری صورت خواهد گرفت.

فصلی نو از خودکفایی در شرکت انتقال گاز ایران رقم خورده است. در منطقه هفت عملیات انتقال گاز شاهد بومی‌سازی و خودکفایی در چه بخش‌هایی هستیم؟

در این منطقه عملیاتی بومی‌سازی و خودکفایی بیشتر در بخش ساخت و بازسازی قطعات توربین MAN صورت گرفته است. تاکنون بیش از ۶۰۰ قطعه از قطعات یدکی توربین یادشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شده است. بیش از ۱۰۰ قلم کالا نیز در دیگر بخش‌ها به‌ویژه قطعات یدکی موردنیاز تأسیسات تقویت فشار و ایستگاه‌های اندازه‌گیری و صادرات گاز بومی‌سازی شده است. در این زمینه اختراعات، ابتکارات و دستاوردهای فنی و خودکفایی همکاران متخصص، متعهد و خلاق منطقه در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله بسیج استان همدان در معرض دید متخصصان و علاقه‌مندان قرار گرفت که نشان‌دهنده عزم جدی متخصصان منطقه در مقابله با تحریم‌ها و بروز توانمندی‌های فنی آنان است.

پرونده تعمیرات اساسی سال ۹۸ بسته شده است؟ آیا در آرایش خطوط انتقال گاز نیز تغییراتی با هدف افزایش پایداری شبکه انتقال گاز انجام شده است؟

بله. تعمیرات اساسی صورت گرفته است و از مهم‌ترین این اقدام‌های می‌توان به اورهال کمپرسورهای گاز MAN واحدهای A و C تأسیسات تقویت فشار گاز اراک، تعمیرات DRY GAS SEAL دو مورد در تأسیسات تقویت فشار گاز فامنین و بیجار، ساخت قطعات COLD SEACTION توربین‌های گازی MAN و تعمیرات GAS COOLARهای تأسیسات تقویت فشار گاز فامنین و بیجار اشاره کرد، همچنین به‌منظور افزایش پایداری شبکه انتقال گاز و تغییر در آرایش خطوط، با بهره‌برداری از خط ۳۶ اینچ کوهدشت تأمین حداکثری گاز استان‌های غرب کشور از خط ششم سراسری انجام شده است.

در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده بیان بفرمایید.

منطقه ۷ عملیات انتقال گاز دارای نیرو انسانی کارآمدی است که عاشقانه در خدمت به هم‌میهنان عزیز در تلاش‌اند. همکاران بنده در واحدهای عملیاتی و پشتیبانی با استفاده از تخصص و تجارب خود، متعهدانه می‌کوشند تا در مأموریت خود یعنی انتقال گاز پایدار به استان‌های غرب کشور سرافراز باشند. به‌منظور نمایش زحمات و سختی‌های کاری همکاران عملیاتی که گاه در مناطق سخت گذر، کوهستانی و گاهی نیز در بستر رودخانه‌ها هستند، به ابتکار روابط عمومی منطقه و برای نخستین بار در سطح مناطق ده‌گانه شرکت انتقال گاز جشنواره‌ای دائمی با عنوان «من و کار» طراحی ‌شده و از همکاران پرتلاش عملیاتی خطوط لوله و تأسیسات منطقه خواسته شده تصاویر انجام عملیات خود را با در نظر گرفتن جنبه های هنری به زیباترین شکل ممکن به تصویر بکشند که تاکنون بیش از ۱۰۰ فریم عکس به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که با برگزاری برنامه‌ای از آثار ارسالی تقدیر خواهد شد.

منبع: ایران پترولیوم

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر