/
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷

خبر امیدوارکننده در روزهای سیاه بازار نفت

واردات نفت چین در مارس با اقدام پالایشگاهها برای ذخیره سازی با وجود کاهش تقاضای داخلی برای سوخت در بحبوحه شیوع بیماری کووید ۱۹، حدود ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
کد خبر : ۲۷۶۱۶

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، تقاضای جهانی برای نفت با شیوع ویروس کرونا که مردم سراسر جهان را وادار کرده است در خانه بمانند و از رفت و آمد غیرضروری پرهیز کنند، به شدت کاهش پیدا کرده است.  شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت در ماه مه حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز و در ژوئن بیش از ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و رشد تقاضا برای نفت در طول سال ۲۰۲۰ منفی می ماند. بنابراین رشد واردات نفت چین در چنین شرایطی مایه تسلی بازار خواهد بود.

محاسبات رویترز بر مبنای آمار اداره کل گمرک چین نشان می دهد این کشور که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در ماه میلادی گذشته ۴۳.۹۱ میلیون تن معادل ۱۰.۳۴ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده است.

این رقم در مقایسه با میانگین واردات ۱۰.۴۷ میلیون بشکه در روز در دو ماه نخست سال ۲۰۲۰ قابل مقایسه است. واردات این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به میزان پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۱۳۰ میلیون تن رسید.

پالایشگاههای چین شامل پالایشگاههای دولتی و خصوصی در فوریه که تقاضا برای سوخت در پی قرنطینه سراسری برای مهار شیوع ویروس کرونا ریزش کرد، پالایش نفت خام را کاهش دادند اما پالایشگاههای خصوصی نرخ تولیدشان را در مارس افزایش داده اند.

لی یان، تحلیلگر ارشد در گروه اطلاعات لانگ ژونگ در این باره اظهار کرد: پالایشگاههای خصوصی در اواخر فوریه که از شیوع ویروس کرونا تا حدودی کاسته شده بود، به سفارش محموله های نفت پرداختند. برخی از محموله ها در مارس رسیدند و محموله های بیشتری در آوریل وارد می شوند. پیش بینی می شود واردات نفت چین در اواخر آوریل و مه افزایش پیدا کند زیرا پالایشگاههای این کشور از فرصت به وجود آمده از ریزش قیمتها استفاده بردند تا خرید ارزانتری داشته باشند.

تقاضا برای سوخت در چین که فعالیت شرکتها ازسرگرفته می شود و محدودیتهای سفر کاهش پیدا کرده است، رو به بهبود است اما تحلیلگران پیش بینی کرده اند که میزان تقاضا برای کل سال ۱۹.۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کند که شدیدترین کاهش از سال ۲۰۰۴ خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار گمرکی چین نشان داد که واردات گاز طبیعی شامل گاز طبیعی مایع و واردات گاز از طریق خطوط لوله در سه ماهه اول امسال ۲۴.۶۶ میلیون تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش نشان داد. میزان واردات در مارس ۶.۸۶ میلیون تن بود که ۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر