/
۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷

مصرف جهانی نفت یک سوم کاهش یافته است

سقوط ناگهانی مصرف نفت با بسته شدن کارخانه ها، خرده فروشی ها، ادارات و سیستم حمل و نقل در تاریخ صنعت نفت بی سابقه است.مصرف نفت حدود یک سوم طی چهار هفته گذشته کاهش یافته است.
کد خبر : ۲۷۶۸۵

 به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، سرنوشت بازار نفت بستگی به سرعت و مقدار برداشته شدن تعطیلی ها در اقتصاد جهان و احتمال ادامه رکود ایجاد شده تا پایان سال جاری میلادی و در 2021 دارد.

طبق قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش که در روز یکشنبه بسته شد، تولید نفت 9.7 میلیون بشکه در روز در ماه مه و ژوئن کاهش می‌یابد و این کاهش تولید تا پایان 2020و 2021 و سه ماهه اول 2022 ادامه دارد.

به نظر می رسد تولید آمریکا و سایر تولیدکنندگان بزرگ دنیا نه به خاطر همراهی آنها با قرارداد کاهش تولید بلکه به خاطر سقوط قیمت نفت پایین می آید.

در حالی که چندین ماه طول می‌کشد تا سطح ذخایر نفتی و محصولات پالایشی که به بالاترین حد خود رسیده اند، پایین بیاید ولی مصرف نفت به سرعت به حد طبیعی خود باز می گردد.

سوال اینجاست که در نتیجه رکود ایجاد شده، تولید اقتصادی و مصرف نفت چقدر در نیمه دوم سال جاری میلادی و در 2021 پایین می آید.

برخی کسب و کارها با پایان تعطیلی ها به سطح طبیعی فعالیت خود باز می گردند ولی فعالیت برخی دیگر به شدت پایین می آید و بعضی نیز هرگز بازگشایی نخواهند شد.

میلیون ها نفر که به مرخصی اجباری فرستاده شده اند می توانند به سرعت بر سر شغل های خود باز گردند ولی میلیونها نفر دیگر بیکار شده اند و شاید تا مدت ها نتوانند شغل جدیدی بیابند.

در بحبوحه بزرگترین شوک اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم، کسب و کار ها و خانواده ها هزینه های غیر ضروری خود را پایین می آورند. ولی این کاهش هزینه ها ضربه سختی به مصرف و تقاضای نفت می زند که تا پایان سال جاری و 2021 ادامه خواهد داشت.

مصرف نفت آمریکا حدود یک سوم طی چهار هفته گذشته کاهش یافته است چون همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی ها اکثر بخش‌های اقتصاد را متوقف کرده است.

مقدار محصولات نفتی که در اختیار بازارهای داخلی در آمریکا قرار گرفته تنها 13.8 میلیون بشکه در روز در هفته منتهی به دهم آوریل بوده است یعنی 21.5 میلیون بشکه در روز کمتر از هفته منتهی به سیزدهم مارس.

سقوط ناگهانی مصرف نفت با بسته شدن کارخانه ها، خرده فروشی ها، ادارات و سیستم حمل و نقل در تاریخ صنعت نفت بی سابقه است.

مصرف سوخت جت 73 درصد و بنزین 48 درصد پایین آمده است. پالایشگاه های آمریکا تا حالا پالایش نفت خام را 3.2 میلیون بشکه در روز معادل 20 درصد کاهش داده‌اند که باعث افزایش ذخایر نفت خام شده است ولی این کاهش پالایشگاهی هم برای جلوگیری از افزایش ذخایر سوخت کافی نیست.

کاهش مشابه مصرف نفت در سایر اقتصادهای پیشرفته مثل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا هم دیده می شود.

مصرف کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی 48 میلیون بشکه در روز است که یک سوم کاهش مصرف را نشان می دهد که باعث شده 16 میلیون بشکه در روز نفت فقط از مصرف اقتصادهای پیشرفته کم شود. کاهش مصرف اقتصاد های غیر عضو این سازمان 52 میلیون بشکه در روز است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر