/
۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

قطر عملیات توسعه در میدان گازی پارس جنوبی را از سرگرفت

شرکت قطر پترولیوم توسعه میدان گازی مشترک با ایران را برای افزایش ظرفیت تولید از این میدان از سر گرفته است.
کد خبر : ۲۷۶۹۱

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، شرکت قطر پترولیوم توسعه حفاری پروژه شرق «میدان شمالی» برای افزایش ظرفیت تولید بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان را آغاز کرده است. قطر در این میدان گازی در خلیج فارس با ایران شریک است.

در حالی که قطر حفاری برای توسعه ظرفیت صادرات گاز طبیعی خود را آغاز کرده و ادعا می‌کند بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان است، ایران که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد و با همه گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، اعلام کرده برنامه هایی برای فازهای بعدی میدان پارس جنوبی دارد ولی حفاری تا مارس 2021 اتفاق نمی‌افتد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت حفاری اولین چاه دریایی پروژه فاز 11 پارس جنوبی در سال جاری آغاز می شود و تا مارس 2021 ادامه خواهد داشت.

 قطر حفاری برای اولین فاز توسعه میدان شمالی را آغاز کرده است. قطر پترولیوم طی بیانیه ای اعلام کرد اولین چاه از   80 چاه برنامه‌ریزی شده در 29 مارس حفاری شده است.

قطر قبلا ضرب الاجلی برای توسعه تولید در این میدان قرار داده بود ولی دو سال پیش با اعلام طرح خود برای افزایش تولید، بسیاری از بازیگران بازار را غافلگیر کرد. این تصمیم در شرایطی گرفته‌ شد که استرالیا با موفقیت موقعیت قطر را به عنوان بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان به خطر انداخت. قطر برنامه‌های خود را برای افزایش 43 درصدی ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع خود اعلام کرده است و قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را از سالانه 77 میلیون تن به 110 میلیون تن برساند. ظرفیت جدید صادرات قطر شامل توسعه  پروژه‌هایی می‌شود که برای 2024 برنامه ریزی شده اند.

فاز اول پروژه توسعه میدان شمالی ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع قطر را از سالانه 77 میلیون تن به 110 میلیون تن می‌رساند. فاز دوم این پروژه توسعه ای با نام پروژه جنوب «میدان شمالی» قرار است ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع این کشور را از 110 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن برساند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر