/
۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

عراق خواستار تعویق پرداخت بدهی ۱۰ میلیارد دلاری به صندوق بین المللی پول شد

مشاور اقتصادی و مالی نخست وزیر عراق خطاب به صندوق بین‌المللی پول گفت:« عراق به عنوان یکی از موسسان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در دهه ۱۹۴۰، خواستار به تعویق افتادن پرداخت بدهی هایش است».
کد خبر : ۲۷۶۹۲

 به گزارش نبض نفت به نقل از میدل ایست مانیتور، مشاور اقتصادی و مالی نخست وزیر عراق اعلام کرد مذاکراتی با صندوق بین‌المللی پول برای به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی خارجی این کشور طی بحران ویروس کرونا انجام شده است. محمد صالح به صندوق بین‌المللی پول گفت شرایط به وجود آمده یک وضعیت اضطراری ایجاد کرده که بسیاری کشورها در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

صالح توضیح داد:« عراق به عنوان یکی از موسسان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در دهه 1940، خواستار به تعویق افتادن پرداخت بدهی هایش است».

به گفته سخنگوی شورای وزیران عراق، مذاکرات ادامه دارد و درخواست ارائه شده ولی صندوق بین‌المللی پول هنوز هیچ پاسخی نداده است».

وی گفت:« در سال جاری باید مسائل بسیاری را مورد توجه قرار داد. آمریکا پیشنهاد توقف بازپرداخت بدهی را در این مرحله داده است که اتفاق خوبی است، مخصوصاً چون بدهی عراق به صندوق بین‌المللی پول در سال جاری بیش از 10 میلیارد دلار تخمین زده می شود. اگر با درخواست عراق برای به تعویق افتادن بدهی موافقت شود، در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی بسیار به نفع این کشور خواهد بود».

سخنگوی این شورا گفت بار سنگین پرداخت این بدهی خارجی اقتصاد آسیب‌پذیر عراق را با مشکل مواجه می کند چون بیشتر ثروت این کشور در صنعت نفت آن تولید می‌شود. اقتصاد عراق تنوع زیادی ندارد. اقتصاد عراق بسیار بی‌ثبات است چون 95 درصد آن وابسته به نفت است و 5 درصد باقی را هم به خاطر نبود مالیات و درآمد نمی توان در شرایط فعلی به دست آورد.  اقتصاد وابسته به نفت عراق به خاطر سقوط قیمت نفت و جنگ اخیر بین عربستان و روسیه ضربه خورده است.

همه گیری ویروس کرونا و سقوط اقتصادی ناشی از آن شرایط را برای کشورهای خاورمیانه سخت کرده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش دورنمای اقتصاد جهان برای 2020 پیش بینی کرده اقتصاد عراق 4.7 درصد سقوط کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر