/
۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

دستیابی به دانش کنترل ارتعاشات ماشین‌آلات دوار در آغاجاری

کارشناسان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با تعمیر کنترلرهای لرزش ‪VC920، به دانش کنترل ارتعاش‌های ماشین‌آلات دوار با استفاده از رمز گشایی مهندسی معکوس دست یافتند.
کد خبر : ۲۷۷۱۸
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سیدمحسن دهبانپور، رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: کارشناسان این اداره با رمزگشایی مهندسی معکوس، موفق به تعمیر کنترلرهای لرزش VC920 و دستیابی به دانش کنترل ارتعاشات ماشین‌آلات دوار شدند.

 وی عنوان کرد: پایش و کنترل ارتعاشات ماشین‌آلات دوار (Condition Monitoring) یکی از پارامترهای مهم در زمان کارکرد دستگاه است، از این رو با توجه به اینکه تکنولوژی کنترلرهای لرزش و سیستم حفاظت کمپرسورهای گازی در انحصار چند کشور محدود از جمله آمریکا و آلمان است، کارشناسان شرکت آغاجاری در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در سال جهش تولید با اتکا به دانش، تجربه، هم‌اندیشی و مشارکت مسئولانه با حداقل مستندات و پایش کارکرد کمپرسور موفق به استخراج و طراحی اطلاعات مورد نظر شدند و این ادوات را در واحد جمع‌آوری و تزریق گاز امتزاجی رامشیر با رمزگشایی و مهندسی معکوس تعمیر کردند.

رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری افزود: کنترلرهای لرزش واحد جمع‌آوری دارای پردازنده، منبع تغذیه و نمایشگر است که در ارتباط کامل با سیستم کنترل صنعتی ایستگاه، کار تبادل اطلاعات را انجام می‌دهد.

دهبانپور تصریح کرد: سیستم کنترلرهای لرزش وظیفه پایش لرزش و ارتعاشات قسمت‌های مختلف کمپرسور، گیربکس و الکتروموتور واحد جمع‌آوری را به‌عهده دارند، به این صورت که هرگونه ارتعاشی که دامنه و سرعت آن از حد مجاز فراتر باشد ابتدا به‌صورت آلارم به اپراتور اطلاع‌رسانی می‌شود و در صورت برطرف نکردن ریشه آن نظیر کمبود خوراک، پدیده سرج یا مشکلاتی چون استهلاک در تجهیزات مکانیکی مثل چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها، اقدام به صدور فرمان توقف اضطراری می‌کند.

 وی با اشاره به قابلیت تعمیم این تجربه در دیگر کمپرسورهای مشابه گفت: تعمیر و راه‌اندازی هرکدام از این ادوات در شرایط کنونی بیش از ١٠ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی برای شرکت در پی خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر