/
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

قطر و روسیه بر سر برتری در بازار گاز طبیعی مایع می جنگند

قطر که گاز طبیعی مایع مورد نیاز بازار آسیا را با ۴ تا ۵ میلیون تن در ماه تامین می کند، باید حداقل برای چند ماه بازار صادرات خود را با این کاهش تقاضا تنظیم و همزمان با روسیه و آمریکا برای سهم بازار اروپا رقابت کند.
کد خبر : ۲۷۷۷۷

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، سقوط قیمت نفت در 2020 به خاطره همه گیری ویروس کرونا و جنگ روسیه و عربستان بر سر سهم بازار نه تنها تولیدکنندگان نفت را به دردسر انداخته، بلکه صادر کنندگان گاز طبیعی مایع هم با مشکلاتی مواجه شده اند.

اثرات سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضای گاز طبیعی مایع به خاطر شیوع ویروس کرونا تازه در اروپا خود را نشان داده است. اروپا در ماه مارس بیشترین واردات گاز طبیعی مایع را به صورت ماهانه داشت که معادل 10.45 میلیون تن بود. با توجه به کاهش بی سابقه قیمت‌ها و زمستان گرمی که در 2019 و 2020 تجربه شد، این میزان واردات گاز بیشتر از حد انتظار بود. تقاضای گاز چین هنوز به سطح قبل از کرونا بازنگشته است. هند قرنطینه عمومی اعلام کرده و ژاپن تا ششم ماه مه در شرایط اضطراری به سر می برد. کره‌جنوبی هم از عرضه کنندگان گاز طبیعی مایع خواسته تحویل محموله ها را به تعویق بیندازند

قطر که گاز طبیعی مایع مورد نیاز بازار آسیا را با 4 تا 5 میلیون تن در ماه  تامین می کند، باید حداقل برای چند ماه بازار صادرات خود را با این کاهش تقاضا تنظیم کند. علیرغم کاهش قیمت گاز طبیعی مایع در اکثر اقتصادهای بزرگ اروپا، هزینه های پایین تولید در قطر، ذخایر بالای آن و نبود رقابت داخلی باعث شده این کشور در شرایط خوبی به سر ببرد. چالش بزرگ بازار گاز اروپا این است که آیا گاز طبیعی مایع آمریکا می تواند از روسیه پیشی بگیرد. علاوه بر گاز طبیعی مایع آمریکا و گاز طبیعی که گازپروم روسیه صادر میکند، قطر باید با افزایش عرضه خط لوله یامال هم در روسیه رقابت کند.

خط لوله یامال یکی از اصلی ترین راه های انتقال گاز طبیعی روسیه است. گرچه این خط لوله صادرات سالانه قابل‌توجهی به اروپا یا سایر قاره‌ها در جهان نداشته است ولی نشان می‌دهد شرکت نواتک و شرکایش سعی دارند سهم بازار را به دست آورند.

با توجه به اینکه اروپا در بحران ویروس کرونا قرار دارد و کشورهای این منطقه برای حفظ رشد اقتصادی خود در سال جاری میلادی با مشکل مواجه هستند، به نظر می‌رسد رقابت برای صادرات گاز به این منطقه بی معنی باشد ولی به گفته متخصصان، واردات گاز طبیعی اروپا به شدتِ تقاضا برای نفت کاهش پیدا نمی کند و دلیل آن قیمت بسیار پایین این محصول است. قطر هم متوجه این موضوع است و به دنبال حفظ بازار خود در انگلیس، اتحاد بنلوکس و ایتالیاست یعنی مناطقی که قراردادهای بلند مدت با این کشور دارند. عرضه گاز طبیعی قطر و روسیه فرصت چندانی برای گاز طبیعی مایع آمریکا باقی نمی گذارد. تولید گاز این کشور در فوریه به اوج 3.1 میلیون تن رسید ولی اگر همین شرایط ادامه داشته باشد صادرات گاز طبیعی آن در آوریل 50 درصد کاهش می یابد.

شرایط تقاضای گاز طبیعی در چین باعث ترغیب قطر، روسیه و آمریکا به جنگ برای به دست آوردن تقاضای گاز اروپا می شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر