/
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

توافق اوپک پلاس برای متوازن کردن بازار نفت کافی نیست

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که توافق کاهش عرضه اوپک پلاس نمی‌تواند به تنهایی سبب بازگشت سریع ثبات به بازارهای جهانی نفت شود.
کد خبر : ۲۷۸۶۲
به گزارش نبض نفت به نقل ازپایگاه خبری اف ایکس استریت، فاتح بیرول روز سه‌شنبه (دوم اردیبهشت‌ماه) در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: همچنان شاهد آشفتگی بیش از حد بازار نفت در «آوریل سیاه» صنعت نفت هستیم.
وی افزود: توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» آغاز محکمی است، اما با توجه به مقیاس کاهش تقاصا، برای بازگرداندن فوری توازن به بازار کافی نیست
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه تصریح کرد: کشورهایی که در  تصمیم کاهش تولید اخیر شرکت داشتند، می‌توانند در اسرع وقت عمل کنند و حتی کاهش‌های بیشتر تولید را نیز برای تعادل بازار در نظر بگیرند.
بیرول افزود: کشورهایی که دارای ذخایر راهبردی نفت هستند، ظرفیت لازم برای کمک به خارج کردن بشکه‌های مازاد را از بازار دارند.
بازار این اظهارات بیرول را کاملا نادیده گرفت و آخرین قیمت شاخص نفت دبلیوتی آی تا این لحظه ۱۱ دلار و ۵۷ سنت برای هر بشکه گزارش شده‌است.
توافق اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال (۱۰ تیرماه ۹۹) خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه (۱۱ تیرماه ۹۹) تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی‌ماه ۹۹) کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی‌ماه ۹۹) تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ (۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌شود.
در این توافق از همه تولیدکنندگان نفت جهان برای مشارکت متناسب و به‌موقع در تلاش‌ها به‌منظور ثبات‌بخشی به بازارهای جهانی نفت خام درخواست شده است.
مکزیک تنها مخالف نحوه تخصیص سهمیه کاهش تولید در نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس در روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) بود، بر این اساس مکزیک در این توافق روزانه ۱۰۰ هزار بشکه (آمریکا به جای مکزیک روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد) تولید خود را کاهش می‌دهد.
ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از این توافق کاهش تولید که قرار است از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) اجرایی شود، مستثنا هستند.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر