/
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

تولید سوخت زیستی توسط دو دانش آموز ایرانی

دو دانش آموز ایرانی با کمک معلم خود موفق شدند پس از ۱۰ ماه تلاش و پژوهش، سوخت زیستی یا بیودیزل که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد تولید کنند.
کد خبر : ۲۷۹۷۸
نبض نفت - تحقیق و پژوهش، مهارت آموزی و نوآوری سرلوحه کار آینده سازان ایران قرار گرفته و در بخشی از بدنه جوان کشور، تلاش برای کشف و اختراع موج می زند.

اخیرا حامد مقیمی و پرهام صالحی، دو دانش آموز ایرانی، به همراه معلم خود، احمد نصرالهی موفق شدند  سوخت زیستی یا بیودیزل که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد تولید کرده و مراحل اولیه تست آزمایشگاهی آن را با موفقیت زیر نظر یکی از دانشگاه های معتبر کشور پشت سر بگذارند.

حامد مقیمی در مورد ساخت این محصول گفت: سوخت های فعلی که در موتورهای دیزل استفاده می شود غالبا سوخت گازوئیل هستند که آلودگی بسیار بالای برای محیط زیست و هوا دارند. از این رو برآن شدیم تا با استفاده از مواد اولیه گیاهی که با محیط زیست سازگار هستند سوختی سازگار با محیط زیست بسازیم.

وی ادامه داد: مواد اولیه این سوخت همانند بسیاری از تجربیات بین المللی قبلی از ضایعات چوبی ، تفاله های نیشکر ، ضایعات ، غلات ، روغن گیاهی و .. تشکیل شده است اما در تولید محصول جدید با استفاده از علم نانو توانستیم از فرمولاسیونی استفاده کنیم که نیمی از سوخت خودروها از گازوئیل و مابقی از سوخت زیستی استفاده شود تا آلودگی کمتری ایجاد شود.

احمد نصرالهی، معلم این دو دانش آموز نیز در ابن رابطه افزود: یکی از منابع مهم ساخت این محصول روغن های گیاهی بازیافتی از کارخانه های تولید مواد غذایی است که جمع آوری این روغن ها و استفاده دوباره از آنها خود کمک به محیط زیست بهتری است .

وی افزود: مزیت این سوخت نسبت به نمونه های خارجی این است که میزان بیودیزل نسبت به گازوئیل 30 درصد بیشتر از نمونه های قبلی است و این نسبت بالا باعث می شود اولاً به شدت کمتر از سوخت های فسیلی  استفاده شود و دوماً موجب  بهسوزی سوخت می گردد که  انتشار مواد فرمالدهید که عامل اصلی سرطان است و ذرات معلق و مواد آلوده کننده محیط زیست مانند اکسید های گوگرد و غیره کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، طی آزمایش های ترموفیزیکی این سوخت در دانشگاه امیر کبیر تهران مشخص شد این سوخت نه تنها به موتور دیزلی آسیب نمی رساند، بلکه نسبت به سوخت گازوئیل تاثیرات فوق العاده بهتری بر روی موتور های دیزلی دارد و باعث افزایش عمر موتور و به سبب آن افزایش عمر خودروهای داری موتور دیزلی می شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر