/
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

جمهوری آذربایجان هم کاهش تولید نفت را آغاز کرد

سوکار اعلام کرد که شرکت انگلیسی بی‌پی در ماه‌های مه و ژوئن تولید خود را روزانه ۷۶ هزار بشکه کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۲۸۱۷۳
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز از باکو، شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) روز پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که بی‌پی، به عنوان بخشی از تعهد آذربایجان برای کاهش عرضه، در ماه‌های مه و ژوئن، تولید نفت خود را در این کشور ۷۶ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

در حالی که عرضه شرکت‌های تولیدکننده نفت دریایی آذربایجان در ماه‌های مه و ژوئن، سه هزار بشکه کاهش می‌یابد، سوکار قصد دارد که تولید خود را در همین بازه زمانی ۱۷ هزار بشکه کاهش دهد.

جمهوری آذربایجان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیست، اما عضو گروه اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس است. 

طبق توافق اوپک پلاس، جمهوری آذربایجان، سومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق، پس از روسیه و قزاقستان، باید به‌طور کلی  صادرات نفت خود را ۱۶۴ هزار بشکه در روز کاهش دهد و این رقم را به روزانه ۵۵۴ هزار بشکه برای دو ماه مه و ژوئن برساند.

سوکار در بیانیه‌ای اعلام کرد: به این منظور، این شرکت باید تولید خود را در ماه‌های مه و ژوئن ۹۶ هزار بشکه در روز و در ماه‌های ژوئیه و دسامبر ۶۳ هزار بشکه در روز و در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲، ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

یک منبع صنعتی نفت گفت: سهم سوکار برای کاهش تولید در ماه‌های مه و ژوئن، ۱۷ هزار بشکه در روز است تا تولید را در این بازه زمانی به ۱۰۰ هزار بشکه برساند، این شرکت با کاهش روزانه ۱۲ هزار بشکه‌ای تولید باید تولید ماه‌های ژوئیه و دسامبر را به ۱۰۵ هزار بشکه برساند  و با کاهش ۶ هزار بشکه در روز باید تولید این شرکت را در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۱ و آوریل ۲۰۲۲ به ۱۱۱ هزار بشکه  برساند.

این منبع اعلام کرد: سوکار و شرکت‌های خارجی‌ فعال در جمهوری آذربایجان توافق کردند که کاهش تولید را متناسب با توصیه وزارت انرژی بین هم تقسیم کنند.

پیش از این، شرکت‌های بزرگ نفتی که در قراردادهای مشترک تولید در آذربایجان و قزاقستان فعالیت می‌کردند، از تصمیم‌های دولت در زمینه مقدار تولید مستثنا بودند، زیرا این سرمایه‌های خارجی بسیار با ارزش به شمار می‌آیند.

بحران نفتی ناشی از ویروس کرونا به حدی زیاد است که دولت آذربایجان بدون اعمال محدودیت تولید بر بی‌پی و سهامدارانش که شامل مول (MOL) مجارستان، اکسون موبیل ایالات متحده، اکینور نروژ و اینپکس ژاپن می‌شود، نمی‌تواند تولید خود را کاهش دهد.

پروژه چراغ گونشلی آذربایجان (ACG) که هدایت آن را شرکت بی‌پی به‌عهده دارد، باید از ابتدای ماه مه برای نخستین بار و به‌منظور تحقق تعهدهای این کشور به توافق جهانی کاهش عرضه نفت تولید خود را به‌شدت کاهش دهد.

سهم بی‌پی برای کاهش تولید در ماه‌های مه و ژوئن، ۷۶ هزار بشکه در روز است تا تولید خود را در این بازه زمانی به ۴۳۴ هزار بشکه برساند، این شرکت با کاهش روزانه ۴۹ هزار بشکه‌ای تولید باید تولید ماه‌های ژوئیه و دسامبر را به ۴۶۱ هزار بشکه برساند  و با کاهش ۲۳ هزار بشکه در روز باید تولید این شرکت را در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۱ و آوریل ۲۰۲۲ به ۴۸۷ هزار بشکه  برساند.

سوکار اعلام کرد که انتظار می‌رود جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱، در مجموع ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن یا ۲۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند.

پیش‌بینی شده بود جمهوری آذربایجان امسال ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نفت تولید کند، اما برآورد اصلاح‌شده آن، با توجه به کاهش‌های برنامه‌ریزی شده تولید، هنوز مشخص نیست.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر