/
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶

٧٢متقاضی در صف بررسی وزارت نفت

عرضه سهام پتروپالایشگاه‌ها در بورس می‌تواند فرصت خوبی برای جذب سرمایه‌های مردمی باشد و اکنون ٧٢ متقاضی احداث پتروپالایشگاه‌ها در تدارک ارائه مطالعات امکان سنجی خود به وزارت نفت هستند.
کد خبر : ۲۸۱۷۸
نبض نفت - با شیوع کرونا در جهان، حفظ سلامت عمومی تبدیل به اولویت کشورها شده است و در همین راستا میزان فعالیت‌های اقتصادی به طور قابل توجهی کاهش یافت. در این میان ایران نیز از این اوضاع مستثنی نبود.

از حدود دو ماه پیش که شیوع کرونا در ایران روند صعودی به خود گرفت بسیاری از پروژه‌های عمرانی، مشاغل خدماتی، کسب و کارها و اصناف رو به تعطیلی رفت. در شرایطی که چراغ اکثر مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی قرمز بود، اوضاع بورس حال و هوای بهاری مثبتی را تجربه می‌کرد. در چنین شرایطی بورس به عنوان بازاری شفاف تبدیل به محلی برای تمرکز سرمایه‌های خرد و کلان مردمی شد. در پی استقبال مردمی و سبز شدن چراغ بورس، بسیاری از شرکت‌ها اقدام به عرضه سهام خود در بورس کردند که البته در میان آنها برخی شرکت‌های پتروشیمی نیز به چشم می‌خورد.

در همین راستا حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با وزیر نفت با اشاره به ارائه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه با هدف تقویت بورس کشور، بر ضرورت حضور بیشتر و فعال‌تر شدن شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بورس تاکید کرد.

یکی از طرح‌هایی که از ابتدا عمده سرمایه گذاری آن بر اساس جذب سرمایه مردمی از طریق عرضه در بورس است، طرح پتروپالایشگاهها است. توضیح و تشریح روند حضور برای سرمایه گذاری، تأمین و تجهیز این طرح روزهای پایانی سال ٩٨ از سوی وزارت نفت انجام شد. در این روزها که استقبال مردم از بازار سرمایه رشد چشمگیری پیدا کرده، عرضه سهام این پتروپالایشگاه ها با اقبال زیادی روبرو خواهد شد.

طبق آخرین اطلاعات بدست آمده درخواست متقاضیان برای دریافت مجوز پتروپالایشگاه ها به وزارت نفت ارسال شده و در این میان درخواست ٧٢ شرکت تأیید شده است. این شرکت‌ها فرصت دارند تا پایان ٣١ اردیبهشت ٩٩، مطالعات امکان سنجی خود درباره این پروژه را به وزارت نفت دهند؛ این وزارتخانه پس از بررسی پیشنهادات، پس از ٦٠ روز کاری به ٣ یا ٤ شرکت که بهترین طرح امکان سنجی را ارائه داده باشند، مجوز احداث پتروپالایشگاه خواهد داد.

هرچند طی شدن این روال قانونی لازم است، اما به نظر می‌رسد باتوجه به اوضاع مثبت بورس و روانه شدن حجم بالایی از نقدینگی به این بازار و همچنین تاکید رئیس جمهوری که هر دو مورد پتانسیل‌های مطلوبی هستند، لازم است این روند تسریع شود تا با تأمین هرچه سریع‌تر نقدینگی مورد نیاز، شاهد تسریع در پیشبرد طرح پتروپالایشگاه ها باشیم.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر