/
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

‫شروع مطالعات تاب‌آوری تأسیسات نفت‌خیز جنوب در برابر سیل و زلزله

مطالعات ارتقای تاب‌آوری تاسیسات و دارایی‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در برابر سیل و زلزله، در دستورکار این شرکت قرار دارد.
کد خبر : ۲۸۳۶۹
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در این مطالعات نقشه و اطلاعات رقومی میزان معرضیت کل دارایی‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعم از چاه‌ها، تأسیسات فرآورشی، خطوط لوله، جاده‌ها، پل‌ها، ساختمان‌های صنعتی، اداری، فرهنگی، ورزشی و منازل سازمانی در برابر بلایای طبیعی سیل و زلزله واقع در پهنه جغرافیایی عملیاتی این شرکت و در وسعتی به میزان ۶۸۰۰۰ کیلومتر مربع در ۶ استان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان و فارس تهیه شد.

در فاز بعدی این مطالعات، فرآیند تحلیل خطر، ارزیابی ریسک، تهیه منحنی‌های شکنندگی (احتمال انهدام تأسیسات در برابر سیل و زلزله‌های مخرب) و نحوه ارتقای تاب‌آوری سازه‌ای و غیرسازه‌ای آنها در برابر سیل و زلزله صورت خواهد پذیرفت.

به همین منظور برای تحلیل خطر و مطالعات ارتقای تاب‌آوری تأسیسات در برابر سیل‌های ناشی از طغیان پنج رودخانه اصلی استان خوزستان شامل کارون، کرخه، دز، مارون و جراحی درخواست اعلام نیاز پژوهشی همراه با شرح خدماتی در این زمینه تهیه و از شرکت‌های مشاور دانش‌بنیان دارای صلاحیت در زمینه‌های مهندسی رودخانه و کنترل سیلاب برای انجام این مطالعات دعوت شد.

نقشه معرضیت تأسیسات در برابر زلزله و سایر اطلاعات تکمیلی در این زمینه نیز برای بررسی‌های بعدی و انجام مطالعات تحلیل خطر و ارتقای تاب‌آوری در اختیار مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

شایان ذکر است طغیان رودخانه‌های کارون، کرخه و دز در ابتدای سال ۱۳۹۸ و درگیری بسیاری از زیرساخت‌های دستگاه‌های اجرایی از جمله تأسیسات نفت و گاز با سیل در سیلاب دشت‌ها و تالاب‌های پایین‌دست این رودخانه‌ها و از سویی فعال شدن گسل‌ها و کمربند لرزه‌ای واقع در غرب و جنوب غرب کشور در طول سال گذشته، ارتقای تاب‌آوری تأسیسات نفت و گاز را به‌منظور حفظ و استمرار تولید نفت و گاز کشور در زمان بحران و در عین حال پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌های انسانی و زیست‌محیطی بعدی ناشی از انهدام تأسیسات ضروری کرده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر