/
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
رئیس اوپک:

بازار نفت به‌سرعت بهبود می‌یابد

وزیر انرژی و معادن الجزایر ضمن تأکید بر پایبندی کامل این کشور به توافق کاهش تولید اوپک پلاس گفت: به لطف آغاز رشد اقتصادی و اقدام‌های کشورهای عضو اوپک پلاس، شرایط بازار به‌سرعت بهبود می‌یابد.
کد خبر : ۲۸۵۷۹

به گزارش نبض نفت به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، الجزایر تأیید کرده است که تولید نفت خود را به‌عنوان بخشی از تعهدش به ثبات بازار نفت، مطابق با توافق حاصل شده در نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» در ماه آوریل، کاهش داده است. 

محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و رئیس دوره‌ای اوپک در بیانیه‌ای اعلام کرد که الجزایر تولید نفت خود را مطابق با توافق ۱۲ آوریل ۲۰۲۰، کاهش داده است و ابراز اطمینان کرد که همه کشورهای امضاکننده توافق، به تعهدهای داوطلبانه خود احترام خواهند گذاشت. 

وی تأکید کرد که شرایط و چشم‌انداز بازار نفت برای همه تولیدکنندگان نگران‌کننده است و نیازمند پایبندی کامل همه اعضای اوپک پلاس به این توافق کاهش تولید داوطلبانه است.

وزیر انرژی و معادن الجزایر افزود: دشوارترین زمان را پشت سر گذاشته‌ایم، به لطف آغاز رشد اقتصادی و اقدام‌های کشورهای عضو اوپک پلاس، شرایط بازار به‌سرعت بهبود خواهد یافت.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

همچنین کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در این نشست توافق کردند پس از پایان دو ماه، به مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است.

کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر