/
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰

اجرای مرحله سوم طرح کهاب در ۷ جایگاه منطقه ارومیه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: مرحله سوم طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) با هدف کاهش هدررفت این سوخت توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در هفت جایگاه عرضه سوخت این منطقه اجرا می‌شود.
کد خبر : ۲۸۶۱۸

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، احمد مجرد افزود: کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت به شمار می‌آید که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده است.

وی تأکید کرد: هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری است.

مجرد تصریح کرد: با توجه به اینکه ترکیبات هیدروکربنی سمی و فرار هستند و تمایل زیادی در جهت ترکیب با عناصر و مواد دیگر دارند، انتشار آنها در محیط، ترکیبات تازه‌ای را به‌وجود می‌آورد و آثار نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست‌محیطی و اقتصادی را به‌دنبال دارد که اجرای طرح کهاب جلو این آثار نامطلوب را می‌گیرد.

برپایه این گزارش در بازدید رؤسای روابط عمومی، خدمات مهندسی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه از دو جایگاه پاسارگاد و سهرابیان از مجموعه جایگاه‌های شرکت صاحب نشان مهتاب، آخرین وضعیت اجرایی فاز سه طرح کهاب بررسی و در عمل نحوه بازیافت بخارات بنزین هنگام تخلیه نفتکش و برگشت آن به مخزن جایگاه مشاهده شد.

فرهاد سلطانی، رئیس خدمات مهندسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز در این بازدید گفت: به‌منظور کاهش، منتشر نشدن و هدایت بخار بنزین حاصل در جایگاه‌های عرضه سوخت با ایجاد یک خط برگشت بخار بین مخازن زیرزمینی جایگاه و مخزن نفتکش از خروج بخار بنزین مخازن جایگاه‌ها در زمان تخلیه نفتکش به اتمسفر جلوگیری می‌شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن اصل «بالانس حجمی» بخار موجود به سمت نفتکش هدایت می‌شود که در عمل یک مرحله تولید بخار از بین می‌رود.

ساسان حیدراسدی، رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز ضمن تاکید بر رعایت استانداردهای ایمنی در اجرای فاز سه طرح کهاب گفت: در پی اجرای موفقیت‌آمیز مرحله بازیافت بخارات بنزین در مرحله ۳ طرح کهاب، سایر مجاری عرضه می‌توانند با اجرای فاز 3 طرح کهاب به میزان قابل توجهی از انتشار بخارات بنزین و هدررفت آن جلوگیری کنند.

وی افزود: دستیابی به اهداف زیست محیطی در منطقه از برنامه‌های راهبردی شرکت است و در محل انبارهای نفت و جایگاه‌های سوخت کنترل می‌شود.

ناصر مقدسی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز با اشاره به قانون صیانت از حقوق شهروندی گفت: با اجرای طرح کهاب که یکی از طرح‌های مهم زیست‌محیطی محسوب می‌شود بخارات بنزین در محل جایگاه به حداقل می‌رسد.

وی افزود: اجرای طرح کهاب به معنای واقعی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی است و بازیافت بخارات بنزین به میزان قابل ملاحظه‌ای در جایگاه‌ها افزایش خواهد یافت و به‌ویژه در تابستان از تبخیر بنزین جلوگیری می‌شود و از نظر اقتصادی به نفع جایگاه‌داران است.

در این بازدید نمایندگان فنی و اچ‌اس‌ایی شرکت مهتاب و شرکت سازنده دستگاه فاز سه طرح کهاب در محل جایگاه حضور داشتند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر