/
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

جایگزینی کاتالیست‌های پتروشیمی وارداتی با نمونه‌های بومی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با دستیابی به دانش ساخت بیش از 30 نوع کاتالیست توانستند بخش زیادی از نیارهای پالایشگاهی را رفع کنند و به گفته آنها پتروشیمی مسجد سلیمان در سال جاری فعالیت خود را با کاتالیست‌های تولیدی یک شرکت دانش‌بنیان ادامه خواهد داد.
کد خبر : ۲۸۶۶۲

نبض نفت - امیر هومن کریمی وثیق، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، با بیان اینکه ایران در حدود 50 سال است که کاتالیست‌های مختلفی را در صنایعی چون پتروشیمی و پالایشگاه کاربردی کرده است، گفت: این امر باعث می‌شود تا علاوه بر خروج حجم زیادی ارز از کشور، وابستگی خارجی به این محصول حیاتی وجود داشته باشد.

کریمی وثیق با بیان اینکه بر این اساس بومی سازی این محصولات را در کشور آغاز کردیم، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 30 محصول در این شرکت تولید می‌شود که جزء محصولات دانش بنیان به شمار می‌رود و ما توانستیم در مرحله نخست کاتالیست‌های مصرفی برای تولید گاز سنتز را در صنایع مختلف بومی کنیم. به طوری که اکنون تولید متانول، اوره، آمونیاک و آهن اسفنجی در مجتمع های کشور امکان پذیر خواهد بود.

وی بومی­‌سازی کاتالسیت تولید گاز اتیلن در قالب پروژه مشترک با شرکت پتروشیمی مروارید را از دیگر دستاوردهای این شرکت دانست و اظهار کرد: علاوه بر آن تمام کاتالیست‌های مورد استفاده در طرح پتروشیمی مسجد سلیمان به ما سپرده شد که تا پایان تابستان امسال این مجتمع با کاتالسیت‌های تولیدی شرکت نفت و گاز سرو که بالغ بر 340 متر مکعب و هشت نوع کاتالیست بوده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

کریمی با بیان اینکه توانستیم بیش از 65 درصد نیاز حوزه صنعت فولاد داخلی به کاتالیست‌ها را تامین کنیم، اضافه کرد: با تحقیق و بررسی فرآیند تولید آهن اسفنجی، توانستیم نوع جدیدی از کاتالیست‌های مورد نیاز این فرآیند را تولیدکنیم که می‌توان از آن به عنوان نسل جدیدی از کاتالیست‌های آهن اسفنجی یاد کنیم. این پروژه تحقیقاتی با شرکت فولاد خوزستان مراحل نهایی تکمیل دانش فنی خود را طی می‌کند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان شاهد جایگزینی این کاتالیست جدید بود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان دستیابی به دانش فنی ساخت کاتالیست سنتز متانول در مقیاس صنعتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را از دیگر پروژه‌های این شرکت نام برد و خاطر نشان کرد: در سال گذشته این کاتالیست در پتروشیمی شیراز بارگذاری و همچنین گواهی رضایت عملکرد آن از سوی مجتمع پتروشیمی شیراز صادر شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت علمی، این محقق حوزه کاتالیست ظرفیت تولید کاتالیست این شرکت را 3000 تن در سال ذکر کرد و ادامه داد: ما در حال احداث بزرگترین کارخانه تولید کاتالیست در کشور با ظرفیت تولید بیش از 5000 تن در سال هستیم.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر