/
۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

عملیات نصب جکت سکوی ۱۱B پارس جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود

عملیات نصب جکت نخستین سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در موقعیت مخزنی بلوک B این فاز به‌زودی آغاز می‌شود.
کد خبر : ۲۸۷۰۰

نیض نفت - جکت سکوی ۱۱B پارس جنوبی که ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال در یارد شرکت نفت سازه قشم NSQ بارگیری شده بود به‌زودی در موقعیت مخزنی بلوک B طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی مستقر و عملیات نصب آن توسط شناور ۳۰۰۰ تنی صدف  آغاز می‌شود.

طبق برنامه مراحل آب‌اندازی و استقرار این جکت در موقعیت انجام می‌شود و پس از آن با شمع‌کوبی و تحکیم لازم، عملیات نصب تا سه هفته آینده تکمیل می‌شود.

جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از دو جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری ۱۲ حلقه چاه تولیدی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز ایران و قطر در آب‌های خلیج فارس فراهم می‌کند.

وزن این سازه دریایی به همراه متعلقات آن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن و ارتفاع آن ۷۶ متر است و طبق برنامه پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی سال آینده انجام و برداشت از این فاز آغاز شود.

با تکمیل مراحل نصب و تحکیم این جکت در موقعیت، حفاری چاه‌های طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط دکل حفاری به‌منظور تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از مرحله نخست این طرح در حال توسعه آغاز می‌شود.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شد؛ هدف از اجرای این طرح، تولید ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی، انتقال به پالایشگاه‌های موجود پارس جنوبی و استفاده از ظرفیت فرآورشی این پالایشگاه‌هاست.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر