/
۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶

برداشت گاز از پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسید

وزیر نفت گفت: مقدار برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سال ۹۲ روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود؛ این رقم اکنون به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و امسال نیز ۵۰ میلیون مترمکعب به این مقدار افزوده می‌شود.
کد خبر : ۲۸۷۱۷

نبض نفت - بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین آغاز مراحل عملیات نصب پایه نخستین عرشه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با اشاره به اینکه این میدان موهبتی الهی برای ملت ایران است، اظهار داشت: عملیات توسعه فازهای این میدان مشترک گازی پس از سال 1376 آغاز شد.

وی مقدار برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی را در سال 92 روزانه 280 میلیون مترمکعب عنوان کرد و با بیان اینکه این رقم اکنون به روزانه 700 میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: امسال نیز 50 میلیون مترمکعب به این مقدار افزوده می‌شود.

وزیر نفت افزود: خوشبختانه برای نخستین بار در این دولت آنچه خواست ملت ایران در برداشت متناسب با سهم‌مان از این میدان بود، محقق شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی در سال‌های اخیر در زمان تحریم محقق شده است، اظهارکرد: البته در فرصت کوتاه برجام توانستیم بسیاری از کالاهای مورد نیاز را وارد کشور کنیم.

وی با یادآوری اینکه پیش از آغاز به کار این دولت 10 فاز پارس جنوبی تکمیل و 17 فاز ناتمام وجود داشت، اظهار کرد: خوشبختانه 17 فاز نیمه تمام جز پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی اکنون به بهره‌برداری رسیده است و امسال همه فعالیت‌های دریایی این میدان پایان می‌یابد.

وزیر نفت ادامه داد: این فعالیت‌ها در شرایطی انجام شده است که با مشکلات مالی روبه‌رو بودیم و نفت 100 دلاری هم نداشتیم البته صندوق توسعه ملی در این مدت کمک زیادی به ما کرد.

زنگنه از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به‌ عنوان آخرین فاز این میدان مشترک نام برد و یادآور شد: قرارداد توسعه این میدان سال 96 با کنسرسیوم بین المللی متشکل از توتال فرانسه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) و پتروپارس ایران امضا شد و این کنسرسیوم پیش از ترک ایران 100 میلیون دلار در این طرح هزینه کردند.

وزیر نفت با بیان اینکه با بازگشت تحریم ایران ابتدا توتال و سپس سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین از این پروژه خارج شدند، گفت: با خروج این شرکت‌ها توسعه این پروژه به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شد.

وی هدف از اجرای طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار را افزون بر برداشت روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز از این میدان مشترک، استفاده از فناوری فشارافزایی عنوان کرد و افزود: برداشت گاز از میدان پارس جنوبی در آینده با افت تولید همراه می‌شود بنابراین قرار بود در این فاز از این فناوری استفاده کنیم.

به گفته زنگنه، 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از مبلغ بیش از 4 میلیارد دلاری این قرارداد مربوط به سکوی فشارافزایی بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه عملیات نصب جکت سکوی 11B طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی امروز در موقعیت خود (بلوک B) که در مرز هم قرار داد آغاز می‌شود، افزود: با نصب این جکت که ارزش آن 25 میلیون دلار است امکان حفاری 12 حلقه چاه تولیدی فراهم می‌شود که حفاری پنج حلقه چاه در مرحله نخست برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه با تمهیداتی که اندیشیده شده برای این جکت سکوی بهره‌برداری ساخته نمی‌شود، تصریح کرد: با نصب این جکت و حفاری پنج حلقه چاه امکان برداشت روزانه 14 میلیون مترمکعب از این فاز ظرف 14 ماه آینده میسر می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه موضوع فشارافزایی از دو مسیر دریایی و خشکی در حال بررسی است، ادامه داد: نتیجه این بررسی احتمال دارد مهر یا آبان‌ماه مشخص شود و می‌توانیم در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر نفت با یادآوری اینکه حجم این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر زیاد نیست، یادآور شد: آنچه در این شرایط مهم است اینکه ما در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم، با همه این تحریم‌ها کارمان را پیش می‌بریم و همه پروژه‌ها اعم از میدان‌های مشترک، پروژه گوره – جاسک، طرح‌های توسعه میدان‌های غرب کارون و پتروشیمی فعال است.

منبع: تسنیم


روحانی:نه ویروس کرونا و نه ویروس آمریکا نمی تواند مسیر پیشرفت کشور را متوقف کند/ نمی گذاریم لبخندی بر صورت مستبدان کاخ سفید بنشیند
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر