/
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

ضربه کرونا به کشور نفتخیز آسیای مرکزی

تولید نفت قزاقستان به کمتر از ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی رسیده است.
کد خبر : ۲۸۷۲۲
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، شرکت تحلیل داده های نفتی اویل ایکس با اشاره به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در میان کارگران میدان نفتی تنگیز قزاقستان اعلام کرد تولید نفت این کشور به کمتر از 1.7 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی رسیده است.

 میدان نفتی تنگیز یکی از بزرگترین میادین نفتی قزاقستان است و به طور معمول روزانه 600 هزار بشکه در روز تولید دارد.

 قزاقستان یکی از اعضای ائتلاف اوپک پلاس است و توافق کرده 400 هزار بشکه در روز تولید خود را پایین بیاورد تا در کنار سایر تولید کنندگان نفت دنیا به افزایش قیمت نفت کمک کند. قیمت جهانی نفت به خاطر عرضه بیش از حد آن در بحبوحه سقوط تقاضا کاهش قابل توجهی داشته است.

 بیشتر کاهش تولید نفت این کشور آسیای میانه مربوط به میدان نفتی تنگیز و میدان دریایی کاشاگان در دریای خزر می شود.

 اپراتورهای هردوی این میادین نفتی شرکت های بزرگ نفت دنیا هستند. شرکت چورون اپراتور میدان نفتی تنگیز وشرکت‌های شل، توتال و اکسون اپراتورهای کاشاگان هستند.

قزاقستان تنها کشور آسیای مرکزی نیست که با اپراتورهای خصوصی میادین نفتی خود در مورد کاهش تولید مذاکره می‌کند. کشور همسایه آذربایجان که میادین نفتی غنی دریای خزر را با قزاقستان شریک است، از کنسرسیومی به رهبری بریتیش پترولیوم که میادین نفتی آذری چیراگ گوناشلی راه اندازی می کند خواسته از ماه مه تولید را پایین بیاورد.

این مجموعه از میادین نفتی سال گذشته 542 هزار بشکه در روز تولید داشت. بریتیش پترولیوم و شرکایش حالا لازم است این رقم را 75 تا 80 هزار بشکه در روز پایین بیاورند تا به سهمیه تولید این کشور طبق قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش که 164 هزار بشکه در روز است برسند.

ائتلاف اوپک و متحدانش قرار است کلاً 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود را کم کنند و در این بین عربستان اعلام کرده یک میلیون بشکه اضافه تر از سهمیه اش تولید را پایین می آورد.

این قرارداد کاهش تولید مورد حمایت نروژ، آمریکا و کانادا قرار گرفته است که تا حالا روی هم بین 3.5 تا 4.5 میلیون بشکه در روز از آغاز بحران کرونا تولید خود را کاهش داده اند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر